Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Control (2007)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Australië / Japan
Biografie / Drama

geregisseerd door Anton Corbijn
met Sam Riley, Samantha Morton en Alexandra Maria Lara

Biopic over Ian Curtis, de legendarische zanger van de Britse band Joy Division, die op 23-jarige leeftijd zelfmoord pleegde, aan de vooravond van hun eerste concerttour in de VS. De film belicht zijn grote liefde voor zijn vrouw Deborah en hun kindje, ondanks een ontluikende romance met een Belgische rockjournaliste en zijn epilepsieaanvallen en alle energieconsumerende optredens met zijn band.

avatar van Flipman
Bedankt, 10_Cent, ik heb 'm al gevonden, en ik vind 'm best cool, eigenlijk ! Klik hier en bekijk de laatste zes á zeven minuten voor meer info over de film, met de eerste beelden! Ik had ook nog andere links naar materiaal, maar daar kom ik later nog op terug, effe druk bezig, nu...

avatar van Quentin
Over Nederland gesproken: ons vaderlandslievende hartzwol gisteren even op toen 'onze' Anton Corbijn metzijn debuut Control de Quinzaine opende, één van de prestigieuze bijprogramma's tijdens Cannes. De film vertelt over het leven van Ian Curtis, de depressievevoorman van rockband Joy Division die in 1980 op 23-jarige leeftijd zelfmoord pleegde.

Dat de in zwartwit geschoten plaatjes van Corbijn er prachtig uitzien, staat buiten kijf. Maar over de inhoudelijke impact van de film verschilden demeningen naderhand danig. Sommige critici werden overrompeld door de meeslepende wijze waarop de regisseur het weinig hoopvolle gevoel van die tijd ende muziek van Joy Division heeft weten te vatten;anderen spraken echter van een 'middelmatige RTL4-woensdagavondfilm vol rockclichés'.

Robert Blokland

avatar van Flipman
WHAT THE [email protected]#$%^&*()?! 'Middelmatige RTL4-woensdagavondfilm vol rockcliché's'?! OK, ik heb maar een aantal beelden van de film gezien, maar dat kan ik me dus NÍET voorstellen! Deze critici hebben zich dan blijkbaar niet verdiept in de muziek van Joy Division en/of de teksten en het leven van Ian Curtis! Misschien denken ze zelfs wel dat het fictie is, of zo...

Nou, de man hééft bestaan, en heeft een klein doch indrukwekkend oeuvre nagelaten! (En een vrouw en een kind, natuurlijk...)

avatar van Koekebakker
Maar dat hoeft toch niet per se een film met diepgang of originaliteit op te leveren?

avatar van BenicioDelToro
Ik denk dat we nog trotser mogen zijn op 'onze' Anton die het toch maar weer voor elkaar heeft. Net als anderen hier op het forum ben ik ontzettend benieuwd naar Control. Nog vier en een halve maand wachten...

Koekebakker schreef:
Originaliteit hoeft ook niet, het verhaal bestond al, en moet verteld worden zoals het gegaan is.

Overigens, als jullie allemaal zo vriendelijk zouden willen zijn om hier te klikken, dan zien jullie de trailer van de film ! OK, YouTube, matige kwaliteit, maar ik zat te schokken op mijn stoel van enthousiasime!! Als iemand een link kan geven naar ditzelfde filmpje, maar dan met betere kwaliteit, GRAAG!!!

avatar van D-ark
Flipman schreef:

Bedankt, nu staat het vast. Ik ga hem zien!

avatar van Jason28
Deze film staat heel hoog op mijn verlanglijstje. Anton Corbijn is zo`n beetje de grootste kunstenaar uit Nederland, daarom zijn mijn verwachtingen erg hoog.

avatar van Flipman
Iemand enig idee of deze film ook op een Nederlands festival vertoond wordt, waar ie vóór vier oktober te zien zal zijn?

avatar van Snakesonic

avatar van thibault14
Dit bericht staat vandaag op de website van studio brussel:

'Control' opent het filmfestival in Oostende. Dat is de film die Anton Corbijn maakte over Joy Division. Hij zal de première zelf ook bijwonen, en vanaf 12 september is 'Control' te zien in de Belgische filmzalen. Het is Corbijns eerste film. Je kent de man vooral van zijn indrukwekkende foto's. Hij maakte ook al videoclips.

Op het filmfestival van Cannes kreeg 'Control' de prijs 'Label Europa cinéma' voor de beste Europese film van de Quinzaine, en ook de prijs 'Regards Jeunes', die regisseurs alleen voor hun eerste of tweede avondvullende speelfilm kunnen krijgen.

Het Filmfestival in Oostende duurt van 5 tot en met 11 september.

De film zelf komt op 12 september in uit in de Belgische zalen.

avatar van doncorleone
Snakesonic schreef:
Dit is de enigste film die ik nog wil zien.

Hoe weet je dat, als je de film nog moet zien?

avatar van Flipman
IMDb zegt nu dat ie op élf oktober opent in Nederland. Dat is de dag vóór mijn eenentwintigste verjaardag !

avatar van Perfectly clear
Snakesonic schreef:

En daarna stop je met films kijken

Enigste/leukste bedoel je natuurlijk, denk alleen niet dat leuk/enig een juiste bewoording voor deze film zal zijn.

avatar van Snakesonic
Perfectly clear schreef:

En daarna stop je met films kijken

Ik denk het wel eigenlijk. Dit zal wel een van mijn laatste films zijn die ik ga zien. Ik heb al zoveel gezien, dat ik veel te kritisch ben geworden.

avatar van Flipman
Ben ik zelf ook, hoor! Maar daar ga ik m'n hobby niet voor opgeven !

avatar van TerryA
Sad news this weekend ... Tony Wilson (o.a. oprichter van Factory Records) was op 10 augustus (57 jaar) gestorven in Manchester.

R.I.P Tony, Manchester and the world of music has got a lot to thank you for ...

avatar van Flipman
Indeed! Ik las het zaterdag ook. Echt ontzettend zonde... Zo jong! Nou ja, Ian was drieëntwintig, maar toch. Toch jong.

avatar van thibault14
De première van Control: 5 augustus naast m'n deur op het filmfestival van Oostende! Ik kan het niet genoeg herhalen... .

avatar van Flipman
Vijf september, bedoel je??

PERSBERICHT

Amsterdam, 29 augustus 2007

Anton Corbijn's Control valt weer in de prijzen

Control, de debuutfilm van Anton Corbijn, is bekroond tijdens het Edinburgh International Film Festival met de Michael Powell Award voor 'Best New British Feature Film' en hoofdrolspeler Sam Riley kreeg de PPG Award voor 'Best Performance in a British Feature Film'. Op het Melbourne International Film Festival kreeg de film de Audience Award.

Control is het veelgeprezen debuut van de succesvolle Nederlandse fotograaf en vormgever Anton Corbijn. Gebaseerd op het boek van zijn weduwe Deborah vertelt de film het levensverhaal van de Britse Joy Division zanger Ian Curtis die zelfmoord pleegde toen hij 23 jaar was. De talentvolle Curtis is verscheurd door zijn intense liefde voor twee vrouwen en vecht tegen zijn epilepsie. De weg naar de roem valt hem zwaar. Op de vooravond van de eerste Amerikaanse tournee komt Curtis leven op een tragische manier ten einde. Hoofdrollen worden gespeeld door Sam Riley, Samantha Morton en Alexandra Maria Lara.

Tijdens het International Festival de Cannes ontving Control in mei dit jaar de prijs Label Europa Cinéma voor 'Beste Europese film' van de Quinzaine en de prijs Regards Jeunes voor 'Beste Debuterende Regisseur'.

Paradiso Filmed Entertainment brengt Control op 11 oktober uit in de Nederlandse bioscopen.

bron: Paradiso Filmed Entertainment

dragje
"Ik wilde het simpel houden. Zoals ik eigenlijk fotografeer. Een moment vastleggen zonder de boel op te poetsen. Ian Curtis wordt nu gezien als een onbegrepen genie. Dat beeld staat in geen verhouding tot de werkelijke situatie." Aldus Anton Corbijn, regisseur en fotograaf over zijn debuutfilm Control in een interview met de Volkskrant d.d. donderdag 23 augustus jongstleden.

Control is in alle opzichten inderdaad een sobere film gebleven waarbij de film vooral fundeert op de kracht van de eenvoud; in zwart-wit geschoten en ondanks de lengte (119 minuten) heeft de toeschouwer geen moment om tot rust te komen.

De film opent met een scène waar men Ian Curtis door de straten van Macclesfield ziet wandelen. Een kleurenfilm had nauwelijks iets kunnen toevoegen, de straten ogen desolaat, de grauw grijze fantasieloze bakstenen huizen krijgen door het zwart-wit beeld hooguit een beter contrast.

Met die setting opent Control. Ian Curtis zijn escapisme bestaat uit drank, experimenteel drugsgebruik en het luisteren naar platen van David Bowie en Iggy Pop. Door op zeer jeugdige leeftijd te trouwen (19 jaar) met Deborah Woodruff (Samantha Morton) en door bij de Sociale Dienst te werken naast zijn zeer prille carrière als zanger bij de net opgezette band Joy Division geeft hij zijn troosteloze bestaan enig franje.

De idylle verdwijnt wanneer Joy Division bekendheid krijgt. Ian Curtis wordt geplaagd door een leven dat naar eigen zeggen voor hem wordt bepaald en kampt met aanvallen van epilepsie. De ogenschijnlijk onschuldige toekomst waarin de jonge zanger enige controle had over zijn bestaan veranderd al snel in een vluchtig bestaan, waarbij de zanger geen grip krijgt op de realiteit. Zo zoekt hij heil bij een Belgische free-lance journaliste Annik Honoré (Alexandra Maria Lara). Ze krijgen een relatie terwijl zijn vrouw thuis in Macclesfield alleen de verantwoordelijkheid draagt voor de verzorging van hun pasgeboren dochter.

Ian Curtis is niet de egocentrische narcist zoals het beeld zo vaak wordt geschetst in films over beroemdheden. Ian Curtis is terdege consciëntieus en weet zich oprecht geen raad met de keuze die hij moet maken nadat zijn vrouw achter zijn geheime relatie komt. "Wat verandert die situatie aan mijn liefde voor jou? schreeuwt hij uit terwijl de tranen over zijn wangen rollen.

Controle is leidend. Het vormt de rode draad in deze verbluffend mooi geschoten film over een zanger die geen roem wenste maar controle over zijn leven. Maar "verlangen" naar controle werkt averechts als je niet kunt omgaan met tegenslagen en/of de "facts of life" onder ogen durft te zien. Ian's bizarre wijze van zelfmoord lijkt dan ook de enige controle te zijn die hem rest.

Resumerend.

Control is het prachtige debuut van de wereldberoemde Nederlandse fotograaf Anton Corbijn. De personages overtuigen, misschien ook wel omdat de protagonist Sam Riley (Ian Curtis) tijdens de productie daadwerkelijk een relatie kreeg met Alexandra Maria Lara (Annik Honoré). Met Control geeft Anton Corbijn een sober maar uitstekend beeld van de ontwikkelingen binnen een popgroep in een tijdperk waarbij muziek voor veel adolescenten de enige remedie betrof tegen vergaande verloedering en een uitzichtloos leven.

avatar van Flipman
Waar heb je 'm gezien?!?!?!

@Flipman

Ik mocht namens moviemeter de persvoorstelling bijwonen. De film werd in Amsterdam vertoont, vlakbij Amstelveen.

Flipman schreef:
Vijf september, bedoel je??

Inderdaad, 05/09

dragje schreef:
@Flipman

Was Corbijn daar zelf ook bij?? Misschien ook enige castleden, toevallig? (Sam Riley, Samantha Morton)?

Beste Flipman,

helaas, ze waren allemaal niet aanwezig.

Is op persvoorstellingen doorgaans ook niet gebruikelijk volgens mij...

gotti schreef:
Is op persvoorstellingen doorgaans ook niet gebruikelijk volgens mij...

Klopt.

De aanwezigen bestonden dan ook voornamelijk uit film recensenten.