Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Control (2007)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Australië / Japan
Biografie / Drama

geregisseerd door Anton Corbijn
met Sam Riley, Samantha Morton en Alexandra Maria Lara

Biopic over Ian Curtis, de legendarische zanger van de Britse band Joy Division, die op 23-jarige leeftijd zelfmoord pleegde, aan de vooravond van hun eerste concerttour in de VS. De film belicht zijn grote liefde voor zijn vrouw Deborah en hun kindje, ondanks een ontluikende romance met een Belgische rockjournaliste en zijn epilepsieaanvallen en alle energieconsumerende optredens met zijn band.

kijkert
Ik las vandaag in de Nieuwe Revue dat fotograaf Anton Corbijn een film gaat maken over het leven van Ian Curtis, de zanger van de legendarische band 'Joy Division'.

Natuurlijk hoeft een goede fotograaf nog geen goede film te maken, maar ben toch wel benieuwd wat dhr. Corbijn gaat doen.

Regiedebuut van Corbijn.

En wat een onderwerp .

Speelfilm-regiedebuut.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ben hier nogal benieuwd naar. Opmerkelijk detail: Sam Riley (die Ian Curtis gaat spelen speelde in 24 Hr. Party People nog Mark E. Smith van The Fall.

kijkert
Nog een opmerkelijk detail (wel oud nieuws):

The music will have an original JD soundtrack - and there will be another soundtrack with JD cover versions.

Bands will be given a song and just 'a couple of days' to record it. No bands that have been approached have turned it down.

Update: at March 2005 the following bands have reportedly been approached U2, Marilyn Manson, Kraftwerk, The Smiths and Doves. Only Kraftwerk are reported to have said no.

The Smiths???? Zouden ze Morrissey bedoelen? Ik kan me niet voorstellen dat de oorspronkelijke band, ook al was het voor één covernummer, gaat samenwerken. Te veel slecht verleden.

Ik ben zeer benieuwd!

bron: http://members.aol.com/lwtua/these.htm

avatar van Flipman
Ik had juist begrepen dat New Order de soundtrack zou verzorgen. Met nummers van Joy Division, maar ook met nieuw materiaal.

Ik kijk echt uit naar deze film! Alleen komt ie waarschijnlijk volgend jaar uit, niet dit jaar.

avatar van Flipman
Damn, ik krijg ZIN in deze film ! Ik ben nu het boek aan het lezen, en de indruk die je daar van Ian krijgt is bij lange na niet altijd positief!

avatar van Flipman
Boek uit. Lees mijn review maar als je benieuwd bent (op BoekMeter heet ik dus Psychocandy). Ik zou iedereen kunnen aanraden om ter voorbereiding van deze film het boek te lezen, maar wees erop voorbereid dat je beeld van Ian echt ENORM om kan slaan!

Dit lijkt me nu al vet. Anton Corbijn is sowieso al een steengoede fotograaf, Ian Curtis had een zeer interessant leven en de muziek komt van New Order. Ik kijk hier rijkhalzend naar uit

avatar van Flipman
New Order is cool, maar de muziek van Joy Division vind ik iets interessanter .

nog nieuws?

Het lijkt of er alleen muziekliefhebbers geïnteresseerd zijn.

avatar van Perfectly clear
Hij komt eraan hoor, echt een film waar ik naar uit kijk

Deze maand draait Control voor het eerst op het Berlinale movie festival, 2 maanden later draait hij in de bioscoop/filmhuis .

Enneh voor de soundtrack gaan The Killers Shadowplay coveren

Perfectly clear schreef:

Deze maand draait Control voor het eerst op het Berlinale movie festival,

Weet je dit zeker? Het is ooit wel de bedoeling geweest, maar er is helemaal niets over terug te vinden op de website van de Berlinale. Volgens mij is de premiere-datum nog niet bekend.

avatar van Flipman
Op IMDb staat inderdaad ook dat ie daar zal draaien, kijk maar.

felix89
blijkbaar is de film in het zwart-wit, zou wel mooi zijn, past bij de stemming van ian curtis.

Is ook zo.

avatar van Flipman
Heeft iemand overigens een link naar de cover van Shadowplay door The Killers? Niet dat ik daar veel vertrouwen in heb, eigenlijk...

ENORM frustrerend dat er nog geen releasedatum bekend is!! De film zou in het voorjaar in de bioscopen verschijnen, werd gezegd! Hij zal in elk geval wel in Nederland draaien; een film van een regisseur van eigen bodem laten ze hier niet zomaar passeren!

Klik hier en hier als je clips wilt zien van de acteurs die Joy Division in de film portretteren. En ja, in de film spelen de acteurs de muziek zelf, dat is niet geubd, of zo.
Perfectly clear schreef:
Deze maand draait Control voor het eerst op het Berlinale movie festival, 2 maanden later draait hij in de bioscoop/filmhuis.

avatar van soom
http://www.cerysmaticfactory.info/ian_curtis_movie_press_conference_050117.html Een link naar een persconferentie over de film, toen nog niet bekend was wie erin zouden spelen...

Ik heb dankzij Flipman enkele nummers van Joy Division gehoord, en ben benieuwd naar deze bio-pic. Om eerlijk te zijn, word ik met nummers van Joy Division dóódgegooid, dus ik ben benieuwd naar hoe de nummers in deze film worden gebruikt. En natuurlijk naar het verhaal zelf over Ian.

avatar van Perfectly clear
[/quote]
Dus, in april is ie er?? Cool! Maar waar haal je die info vandaan; is die een beetje betrouwbaar? En draait ie in april dan ook in Nederland?[/quote]

Deze info heb ik via [url=http://www.neworderonline.com/[/url] verkregen.

Er valt inderdaad erg weinig info over Control te vinden op het moment.

Op de website van Anton Corbijn staat er (nog) niks bijzonders over, en hij heeft volgens mij toch ook niet gedraait op het Berlina film festival.

Ook valt er niks te vinden waar/wanneer/met welke artiesten de soundtrack precies gereleasd gaat worden.

Afwachten maar:N

avatar van Flipman
Op Neworderonline.com staat ook dat de film in september zal verschijnen. Oftewel, echt NIKS is zeker.

avatar van Flipman
Vier oktober is ie in Nederland in de bioscoop !! Ik dacht dat ie er van 't voorjaar al zou zijn, maar néé hoor!! Nou ja, de twaalfde oktober ben ik jarig, dus ik weet hoe ik 't ga vieren !

avatar van D-ark
Hier heb ik eigenlijk wel onzettend zin in

Anders ik wel !

avatar van Flipman
Nieuwe stills, klik hier!

avatar van doncorleone
Wauw, een film van Corbijn! Hier ben ik erg benieuwd naar.
Om eerlijk te zijn heb ik niet zo veel met Joy Division (de muziek dan), maar Corbijn...

Veel mensen in Nederland weten niet hoe groot hij is als fotograaf!
Voor de meeste fotografen van mijn generatie (ik ben een bescheiden fotograafje geboren in '73) is Anton echt de man!
Op het gebied van celeberty fotografie is hij sowieso éen van de grootste namen wereldwijd.

Hij heeft zo'n mooie stijl, zo eigen.
Dat kenmerkende harde contrast en strerke gevoel voor compositie.
Inhoudelijk is het is zo knap hoe hij steeds weet de wat apparte en vaak duistere of eenzame kanten van gevierde mensen te onthullen. Dit vaak in redelijk spontane settings of weinig tijd,

Het zal duidelijk zijn dat ik erg benieuwd ben hoe zijn bewegende werk er uit ziet. Al ken ik wel wat clipjes van hem natuurlijk (zoals One van "zijn" U2 en Enjoy the silence van Depeche mode).

[quote]Flipman schreef:

avatar van doncorleone
oh ja..
Ook de clip "Atmosphere" van Joy Devision komt van Corbijn's hand. PRACHTIG!

avatar van JP
JP
Schijnt in Cannes bijzonder goed ontvangen te zijn!