The Covenant (2006)

Horror / Thriller

geregisseerd door Renny Harlin
met Steven Strait, Sebastian Stan en Toby Hemingway

'The Covenant' vertelt het verhaal van 'The Sons of Ipswich', vier jonge studenten op de eliteschool de Spencer Academy,die verbonden zijn door hun geheime afkomst. Als nakomelingen van de oorspronkelijke families die zich in de jaren 1600 vestigden in de kolonie Ipswich, zijn zij allemaal geboren met een speciale gave. Wanneer het dode lichaam van een student gevonden wordt na een schoolfeestje, beginnen de mysteries zich te ontrafelen en dreigt het geheim dat hun families honderden jaren beschermd heeft, bekend te raken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Eén ding is zeker; regisseur Renny Harlin kan niet verweten worden dat hij zijn doelgroep niet kent. Schaarsgeklede mooie dames, vlotte rockmuziek, een handjevol nutteloze achtervolgingen; genoeg om zijn jeugdige kijkers bij de les te houden. Maar daar is duidelijk ook de meeste focus naar toe gegaan, want het script van The Covenant schiet nogal wat tekort. Het plot stelt eigenlijk maar bar weinig voor en voorspelbare schrikmomenten worden in bosjes naar de kijker gelanceerd. Daarnaast krijgen we redelijk wat houterig acteerwerk en suffe karakters om naar te kijken. Harlin zorgt af en toe wel voor wat amusante momenten of visueel geinige trucjes, maar veel meer dan redelijk popcornvermaak wordt dit The Craft/Charmed- achtige niemendalletje niet.

2,5 sterren.

avatar van RuudC
Weer een wanstaltige tienerfilm met bloedirritante jongeren in de hoofdrol. The Covenant weerspiegeld wel perfect de ondergang van Renny Harlin, die ooit met Die Hard 2 en Cliffhanger sterke actiefilms maakte. Het is echt zonde dat iemand zo kan afzakken naar een niveau om soppende, puberende meisjes van 15 te laten kicken op een stel babyfaces die niet kunnen acteren. Het is het publiek waar ik vooral medelijden mee heb, omdat ze continu lege materie voorgeschoteld krijgen.

Het enige waar eigenlijk niks mis mee was, was de achtergrondinformatie. Prima dat er vier heksenfamilies zijn die een geheim verbond hebben gesloten. Alleen is het mij een raadsel waarom Harlin die info direct na de openingscredits laat vallen, waarmee de film vervalt in een stierlijk vervelende mix van slechte, halfbakken romances, jaloerse nitwits, een lelijke soundtrack, (spaarzame) actie met afgrijselijke CGI en het geheel is voor een horrorfilm behoorlijk slaapverwekkend. Het bijzonder magere einde had in elk geval als voordeel dat deze zwakzinnigenrit ten einde was. Het is toch vooral tragisch om te zien wat voor inhoudsloze en mensonterende meuk onze jeugd voorgeschoteld krijgt.

avatar van Serafijn
Had geen idee van wat ik er van moest verwachten, maar ben toch een beetje teleurgesteld. Acteerwerk & beeld en geluid was allemaal prima en voldoende. Echter het verhaal vond ik enorm saai, het had weinig om het lijf en het was dan ook nog eens zeer oppervlakkig uitgewerkt.

Waarom overigens +16? Geweld viel heel goed mee, heb geen gescheld gehoord of gezien en qua engheid benaderde het zeker geen horrorfilm (zoals op het doosje staat). Ok, dat 'donkerling' gezicht was eventjes schrikken en al die spinnen ook, maar dat was het dan ook een beetje. 12+ had volstaan, dan had ik me misschien aan wat anders verwacht...

Ik geef het 2*, want ik heb me toch enigszins kunnen vermaken.

Tarkus schreef:
Deze film, met allemaal onbekende acteurs is best te pruimen.
De special effects zijn zeer goed, de acteurs zijn stuk voor stuk goed in hun rol, en van enkele van hen zal je in de toekomst zeker nog wel meer zien.
Al bij al een goede film al had het verhaal wel iets beter gekund.
Maar laat dat er je niet van weerhouden toch maar eens te kijken, je zal er zeker geen spijt van hebben.

De film is me minder bevallen dan de eerste keer dat ik hem zag.
Het verhaal is bijzonder zwak, maar ook de acteurs, waarvan ik dacht dat ze nog veel in hun mars hadden, blijken de laatste jaren weinig potten te hebben gebroken.

Ik vind hem amusant wegkijken. Alleen het einde was niet zo sterk en abrupt afgeraffeld.

avatar van jippie2010
Kansloos tiener-thrillertje met dito pretty boy acteurs.
Op een aantal momenten na is het er eentje om snel te vergeten.
De matige SFX deden ook niet veel goeds. Helaas. *2.0