Biggie and Tupac (2002)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Nick Broomfield
met Marion 'Suge' Knight, Lil' Cease en Voletta Wallace

In deze documentaire probeert Nick Broomfield (Kurt & Courtney) achter de waarheid te komen over de dood van rappers Tupac Shakur (2pac) en Christopher Wallace (The Notorious B.I.G.), en de rivaliteit tussen Oost- en Westkust rappers die rond 1996 oplaaide. Via interviews met diverse betrokkenen wordt een beeld geschetst waarin de FBI hoofdverantwoordelijk is voor de moorden.

avatar van Ramon K
2002 dude, 2002. Ik heb geen zin in deze discussie. Ik weet niets van Hiphop, ik heb niets met Hiphop en ik zal me in 2002 wel geergerd hebben aan commerciele Hiphop (verafgoding misschien wel?) en aan commerciele film of iets dergelijks, ik zou het echt niet meer weten. Verder heb ik enkel gespeculeerd over de film, zoals dat hier zo vaak gebeurt op MM voordat een film uitkomt. Was hier in 2002 maar mee gekomen. Ik kan me hier NU echt niet meer druk over maken. Jaren glijden voorbij, meningen veranderen, mensen veranderen.

avatar van Wadjoe
Erg mooi gesproken Chuck.

Ramon K schreef:

Dan snap ik niet waarom je in de eerste instantie berichten bij deze documentaire hebt geplaatst en gespeculeerd. Als het niet jouw genre/ding is, waarom zou je je er dan mee bemoeien? De berichten zijn dan gedateerd uit 2003, ik hoop dan echt dat je nu in 2008 niet zo oppervlakkig uit de hoek komt.

Dit is geen persoonlijke aanval, maar het is een beetje hinderlijk als mensen die geen verstand van Hip Hop hebben of er geen band mee hebben berichten plaatsen op een film als deze. Er zijn overigens vele meer die zich aangesproken moeten voelen.

Aangezien we nu een aantal jaartjes verder zijn ga ik hier niet meer verder op in.

Om dan maar even af te sluiten, het zijn niet Tupac en Biggie die de Hip Hop hebben vercommercialiseerd, het zijn de jongens (rappers) na hun overlijden die dat hebben gedaan.

avatar van Ramon K

Vast niet. Al vind ik Hip Hop nog steeds kut!

Verder op Musicmeter? Uiteindelijk bepaal ik zelf bij welk topic ik wens te posten.

TimD
Als je ergens geen verstand van hebt moet je niet puur om kritiek op iets wat je niet gezien hebt een berichtje neerzetten.

avatar van Chuck Taylor

Ramon K schreef:
Uiteindelijk bepaal ik zelf bij welk topic ik wens te posten.

Je draait zo om de geleverde kritiek heen. Als je afstand wilt nemen van wat je zei in 2002, zeg dat dan gewoon.

Maar kom niet met semi-interessante zinnetjes over dat de jaren voorbij glijden en dat je je er NU echt niet meer druk om maakt. Want als dat zo zou zijn, reageer dan niet met zinnen die je gedrag goedpraten zoals die hierboven. En waarom ineens verdedigen dat je zelf bepaalt waar je wenst te posten, je voelt je toch niet aangevallen?

Maar zo is het genoeg, als je inderdaad nog meer over Hip Hop wilt discussieren, sta ik daarvoor open op Musicmeter.

avatar van Ramon K

Niet zo happen man! Ik zie mijn naam opeens in een post staan waarin ik kritiek krijg op dingen die ik in 2002/3 een keer uitgesproken heb. Ik heb die oude posts nu niet doorgelezen, en ik ben ook niet van plan om dat te doen. Dus ik ga niets terugnemen.

En ik irriteer me aan je toon. Ik wilde het laten gaan, maar sommige verwijten staan me niet aan. Ik mag speculeren over een film wanneer ik dat wil (dat doet 90% van de users op MM als er een film uitkomt) en ik mag ook praten over dingen waar ik maar een beetje kennis van heb. Dat gaat dus niet over de inhoud van de aangehaalde oude quotes. Als ik die reacties van me teruglees (de aangehaalde quotes) dan constateer ik ook dat het allemaal wat ongenuanceerd is. Maar om me dan weer te gaan verdiepen in die hele discussie (over muziek op een filmforum nB) of mijn excuses aan te gaan bieden voor iets dat ik 6 jaar geleden aanhaalde.... nee, dank u. Ook totaal niet nodig.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Offtopic bericht verwijderd.

avatar van Xx_se7en_xX
Mchoez schreef:
Luister Allemaal Meningen Verschillen, Maar Mensen Die ECHT Verstand Hebben Van HipHop Weten Dat Er Niemand Zulke Mooie En Realistishe Teksten Had Als 2-Pac En Hij Was Er Zelf Niet Een Trots Op, Maar Ik Lees Het Al, Mensen Oordelen Zonder Dat Ze Verstand Hebben.

Zonder al die hoofdletters is het ook wel duidelijk hoor.

avatar van Xx_se7en_xX
BoordAppel schreef:
Weinig indrukwekkende docu die bovendien erg rommelig is gefilmd. De inhoud past daar dan wel weer goed bij, het springt echt van de hak op de tak. Het komt ook regelmatig erg nep en amateuristisch over, vooral die helicopter sloeg nergens op. Als er zo'n ding overvliegt film je het toch gewoon om te laten zien dat het ook daadwerkelijk zo is? Je zag die vriend van Tupac ook al kijken: "waar heeft die kerel het over, er is helemaal geen helicopter!" En Nick, kan je niet iemand betalen om met al die spullen rond te sjouwen? Helpt ook niet echt mee aan je professionaliteit. Het leek soms ook wel alsof je naar Sesamstraat zat te kijken, Nick houdt zn zinnetjes namelijk erg kort allemaal en zo komt het vrij kinderlijk over.

Een aantal aardige punten heeft Nick wel, je weet nu wie de moordenaar is maar verder schiet niemand daar wat mee op. De belangrijkere vraag (wie er achter de moorden zit) is niet opgehelderd. Suge wordt meerdere malen genoemd (zou me niets verbazen als hij het was) maar dat kan allemaal niet bewezen worden.

Een gemiste kans dit. De docu krijgt nog een 2,5 voor de archiefbeelden van Tupac en Biggie. Wat een zonde dat die laatste vermoord is, de beelden dat hij als jongetje op straat staat te rappen zijn best indrukwekkend, het komt zo natuurlijk over bij die gast. Ik zet nog maar eens Ready to Die op.

Ik kan er niks aan toevoegen.

avatar van kella1993
BoordAppel schreef:

Ben ik het het helaam mee eens!

PhongForce
Tupac 4 Life !! Fuck Eastcoast.. !! Suge Knight 4 Life

avatar van mikey
Suge Knight
Dat idee van Eastcoast vs. westcoast is toch allang voorbij hopelijk? Dat was 20 jaar geleden al begonnen! Trouwens waarom zouden Newyorkers niet mogen rappen...?

avatar van Jatoq
Haha vermakelijke reacties, onkennis voort de boventoon.

avatar van Jawaddedadde
Waardeloze docu.

Wist zelfs niet dat deze op MM stond. Erg amateuristisch, van de hak op de tak springend, rommelig en absoluut niet informatief. Kortom zowat alles wat een docu interessant zou moeten maken is hier afwezig.

Enig lichtpuntje is het interview met de opgesloten Suge Knight.

Voor de rest een zware tegenvaller.

avatar van missl
En dit is de derde die ik gezien heb van Broomfield en het is zeker geen scheepsrecht, ik stop voorlopig ook even met kijken naar zijn films. Waarom is het niet leuk? Hij is niet doortastend, rommelig, stelt dezelfde vraag minimaal 3 keer en dan heb je eindelijk een interessant persoon voor de camera en dan gaat de maker ermee akkoord geen vragen over Biggie of Tupac te stellen. Iets positiefs? De moeder van Biggie is wel sympathiek.