• 155.384 films
  • 9.292 series
  • 27.639 seizoenen
  • 604.202 acteurs
  • 346.063 gebruikers
  • 8.759.122 stemmen
Avatar
 
banner banner

Biggie and Tupac (2002)

Documentaire / Muziek | 107 minuten
3,15 82 stemmen

Genre: Documentaire / Muziek

Speelduur: 107 minuten

Alternatieve titel: Biggie & Tupac

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Nick Broomfield

Met onder meer: Tupac Shakur, Nick Broomfield en The Notorious B.I.G.

IMDb beoordeling: 6,7 (4.938)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 juni 2003

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Biggie and Tupac

In deze documentaire probeert Nick Broomfield (Kurt & Courtney) achter de waarheid te komen over de dood van rappers Tupac Shakur (2pac) en Christopher Wallace (The Notorious B.I.G.), en de rivaliteit tussen Oost- en Westkust rappers die rond 1996 oplaaide. Via interviews met diverse betrokkenen wordt een beeld geschetst waarin de FBI hoofdverantwoordelijk is voor de moorden.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf - Biggie's Mother

Zichzelf - Tupac's Biological Father

Zichzelf - Rapper

Zichzelf - Mark's Lawyer

Zichzelf - Tupac's Teacher

Zichzelf - Tupac's Bodyguard

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13576 berichten
  • 0 stemmen

2002 dude, 2002. Ik heb geen zin in deze discussie. Ik weet niets van Hiphop, ik heb niets met Hiphop en ik zal me in 2002 wel geergerd hebben aan commerciele Hiphop (verafgoding misschien wel?) en aan commerciele film of iets dergelijks, ik zou het echt niet meer weten. Verder heb ik enkel gespeculeerd over de film, zoals dat hier zo vaak gebeurt op MM voordat een film uitkomt. Was hier in 2002 maar mee gekomen. Ik kan me hier NU echt niet meer druk over maken. Jaren glijden voorbij, meningen veranderen, mensen veranderen.


avatar van Wadjoe

Wadjoe

  • 159 berichten
  • 840 stemmen

Erg mooi gesproken Chuck.

Ramon K schreef:

Ik heb geen zin in deze discussie. Ik weet niets van Hiphop, ik heb niets met Hiphop

Dan snap ik niet waarom je in de eerste instantie berichten bij deze documentaire hebt geplaatst en gespeculeerd. Als het niet jouw genre/ding is, waarom zou je je er dan mee bemoeien? De berichten zijn dan gedateerd uit 2003, ik hoop dan echt dat je nu in 2008 niet zo oppervlakkig uit de hoek komt.

Dit is geen persoonlijke aanval, maar het is een beetje hinderlijk als mensen die geen verstand van Hip Hop hebben of er geen band mee hebben berichten plaatsen op een film als deze. Er zijn overigens vele meer die zich aangesproken moeten voelen.

Aangezien we nu een aantal jaartjes verder zijn ga ik hier niet meer verder op in.

Om dan maar even af te sluiten, het zijn niet Tupac en Biggie die de Hip Hop hebben vercommercialiseerd, het zijn de jongens (rappers) na hun overlijden die dat hebben gedaan.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13576 berichten
  • 0 stemmen

De berichten zijn dan gedateerd uit 2003, ik hoop dan echt dat je nu in 2008 niet zo oppervlakkig uit de hoek komt.

Vast niet. Al vind ik Hip Hop nog steeds kut!

Verder op Musicmeter? Uiteindelijk bepaal ik zelf bij welk topic ik wens te posten.


avatar van TimD

TimD

  • 1095 berichten
  • 0 stemmen

Als je ergens geen verstand van hebt moet je niet puur om kritiek op iets wat je niet gezien hebt een berichtje neerzetten.


avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

  • 1269 berichten
  • 1920 stemmen

Ramon K schreef:

Ik kan me hier NU echt niet meer druk over maken. Jaren glijden voorbij, meningen veranderen, mensen veranderen.

Ramon K schreef:

Verder heb ik enkel gespeculeerd over de film, zoals dat hier zo vaak gebeurt op MM voordat een film uitkomt.

Ramon K schreef:

Uiteindelijk bepaal ik zelf bij welk topic ik wens te posten.

Je draait zo om de geleverde kritiek heen. Als je afstand wilt nemen van wat je zei in 2002, zeg dat dan gewoon.

Maar kom niet met semi-interessante zinnetjes over dat de jaren voorbij glijden en dat je je er NU echt niet meer druk om maakt. Want als dat zo zou zijn, reageer dan niet met zinnen die je gedrag goedpraten zoals die hierboven. En waarom ineens verdedigen dat je zelf bepaalt waar je wenst te posten, je voelt je toch niet aangevallen?

Maar zo is het genoeg, als je inderdaad nog meer over Hip Hop wilt discussieren, sta ik daarvoor open op Musicmeter.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13576 berichten
  • 0 stemmen

Je draait zo om de geleverde kritiek heen. Als je afstand wilt nemen van wat je zei in 2002, zeg dat dan gewoon.

Niet zo happen man! Ik zie mijn naam opeens in een post staan waarin ik kritiek krijg op dingen die ik in 2002/3 een keer uitgesproken heb. Ik heb die oude posts nu niet doorgelezen, en ik ben ook niet van plan om dat te doen. Dus ik ga niets terugnemen.

En ik irriteer me aan je toon. Ik wilde het laten gaan, maar sommige verwijten staan me niet aan. Ik mag speculeren over een film wanneer ik dat wil (dat doet 90% van de users op MM als er een film uitkomt) en ik mag ook praten over dingen waar ik maar een beetje kennis van heb. Dat gaat dus niet over de inhoud van de aangehaalde oude quotes. Als ik die reacties van me teruglees (de aangehaalde quotes) dan constateer ik ook dat het allemaal wat ongenuanceerd is. Maar om me dan weer te gaan verdiepen in die hele discussie (over muziek op een filmforum nB) of mijn excuses aan te gaan bieden voor iets dat ik 6 jaar geleden aanhaalde.... nee, dank u. Ook totaal niet nodig.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 20984 berichten
  • 4199 stemmen

Offtopic bericht verwijderd.


avatar van Xx_se7en_xX

Xx_se7en_xX

  • 575 berichten
  • 495 stemmen

Mchoez schreef:

Luister Allemaal Meningen Verschillen, Maar Mensen Die ECHT Verstand Hebben Van HipHop Weten Dat Er Niemand Zulke Mooie En Realistishe Teksten Had Als 2-Pac En Hij Was Er Zelf Niet Een Trots Op, Maar Ik Lees Het Al, Mensen Oordelen Zonder Dat Ze Verstand Hebben.

Zonder al die hoofdletters is het ook wel duidelijk hoor.


avatar van Xx_se7en_xX

Xx_se7en_xX

  • 575 berichten
  • 495 stemmen

BoordAppel schreef:

Weinig indrukwekkende docu die bovendien erg rommelig is gefilmd. De inhoud past daar dan wel weer goed bij, het springt echt van de hak op de tak. Het komt ook regelmatig erg nep en amateuristisch over, vooral die helicopter sloeg nergens op. Als er zo'n ding overvliegt film je het toch gewoon om te laten zien dat het ook daadwerkelijk zo is? Je zag die vriend van Tupac ook al kijken: "waar heeft die kerel het over, er is helemaal geen helicopter!" En Nick, kan je niet iemand betalen om met al die spullen rond te sjouwen? Helpt ook niet echt mee aan je professionaliteit. Het leek soms ook wel alsof je naar Sesamstraat zat te kijken, Nick houdt zn zinnetjes namelijk erg kort allemaal en zo komt het vrij kinderlijk over.

Een aantal aardige punten heeft Nick wel, je weet nu wie de moordenaar is maar verder schiet niemand daar wat mee op. De belangrijkere vraag (wie er achter de moorden zit) is niet opgehelderd. Suge wordt meerdere malen genoemd (zou me niets verbazen als hij het was) maar dat kan allemaal niet bewezen worden.

Een gemiste kans dit. De docu krijgt nog een 2,5 voor de archiefbeelden van Tupac en Biggie. Wat een zonde dat die laatste vermoord is, de beelden dat hij als jongetje op straat staat te rappen zijn best indrukwekkend, het komt zo natuurlijk over bij die gast. Ik zet nog maar eens Ready to Die op.

Ik kan er niks aan toevoegen.


avatar van kella1993

kella1993

  • 10 berichten
  • 15 stemmen

BoordAppel schreef:

Weinig indrukwekkende docu die bovendien erg rommelig is gefilmd. De inhoud past daar dan wel weer goed bij, het springt echt van de hak op de tak. Het komt ook regelmatig erg nep en amateuristisch over, vooral die helicopter sloeg nergens op. Als er zo'n ding overvliegt film je het toch gewoon om te laten zien dat het ook daadwerkelijk zo is? Je zag die vriend van Tupac ook al kijken: "waar heeft die kerel het over, er is helemaal geen helicopter!" En Nick, kan je niet iemand betalen om met al die spullen rond te sjouwen? Helpt ook niet echt mee aan je professionaliteit. Het leek soms ook wel alsof je naar Sesamstraat zat te kijken, Nick houdt zn zinnetjes namelijk erg kort allemaal en zo komt het vrij kinderlijk over.

Een aantal aardige punten heeft Nick wel, je weet nu wie de moordenaar is maar verder schiet niemand daar wat mee op. De belangrijkere vraag (wie er achter de moorden zit) is niet opgehelderd. Suge wordt meerdere malen genoemd (zou me niets verbazen als hij het was) maar dat kan allemaal niet bewezen worden.

Een gemiste kans dit. De docu krijgt nog een 2,5 voor de archiefbeelden van Tupac en Biggie. Wat een zonde dat die laatste vermoord is, de beelden dat hij als jongetje op straat staat te rappen zijn best indrukwekkend, het komt zo natuurlijk over bij die gast. Ik zet nog maar eens Ready to Die op.

Ben ik het het helaam mee eens!


avatar van PhongForce

PhongForce

  • 107 berichten
  • 0 stemmen

Tupac 4 Life !! Fuck Eastcoast.. !! Suge Knight 4 Life


avatar van mikey

mikey

  • 27821 berichten
  • 4731 stemmen

Suge Knight

Dat idee van Eastcoast vs. westcoast is toch allang voorbij hopelijk? Dat was 20 jaar geleden al begonnen! Trouwens waarom zouden Newyorkers niet mogen rappen...?


avatar van Jatoq

Jatoq

  • 12 berichten
  • 20 stemmen

Haha vermakelijke reacties, onkennis voort de boventoon.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2193 stemmen

Waardeloze docu.

Wist zelfs niet dat deze op MM stond. Erg amateuristisch, van de hak op de tak springend, rommelig en absoluut niet informatief. Kortom zowat alles wat een docu interessant zou moeten maken is hier afwezig.

Enig lichtpuntje is het interview met de opgesloten Suge Knight.

Voor de rest een zware tegenvaller.


avatar van missl

missl

  • 3868 berichten
  • 5140 stemmen

En dit is de derde die ik gezien heb van Broomfield en het is zeker geen scheepsrecht, ik stop voorlopig ook even met kijken naar zijn films. Waarom is het niet leuk? Hij is niet doortastend, rommelig, stelt dezelfde vraag minimaal 3 keer en dan heb je eindelijk een interessant persoon voor de camera en dan gaat de maker ermee akkoord geen vragen over Biggie of Tupac te stellen. Iets positiefs? De moeder van Biggie is wel sympathiek.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 2685 berichten
  • 1943 stemmen

Na All Eyez On Me en Last Man Standing: Suge Knight And The Murders of Biggie and Tupac, die zelfs van dezelfde maker als deze blijkt te zijn, blijft het complot en de onduidelijkheid rond deze dubbele moord interessant en is het wereldje van corruptie, macht, poenie, geweld en zelfs moord een intrigerend iets. Een soort van ramptoerisme, je wil het 'ongeluk' eigenlijk niet zien maar stiekem gluur je toch, en eenmaal iets gezien blijf je toch kijken.

Sterk gaat het geheel niet van start, de montage met Broomfield's voice over klinkt alsof het 'el cheapo solutions' ingesproken en gemonteerd is in een badkamer. Het gesteggel met de raadsman van Poole is ook zoiets, waarom zet je dat in de film? Een korte voice over lijkt me genoeg. Net als het gedoe met de helicopter. WTF! Waarom gebruik je dat in je docu? Ronduit dramatisch en onprofessioneel is toch wel de geluidstape die op is terwijl Broomfield dan toch zowaar iemand voor zich heeft die eindelijk wat wil vertellen. Het is bijna onnodig te zeggen dat de docu rommelig en onprofessioneel overkomt.

Maar tussen al dit geklungel door klinken er dan toch interessante dingen en mag gezegd worden dat de Ad hoc aanpak van Broomfield toch ook wel eens succes heeft. Eindelijk is daar dan de reden waarom het kennelijk niet botterde tussen Puf en Suge, naar het schijnt iets met een neergeschoten neef van Puf ergens in Georgia. De oorlog tussen Eastcoast en Westcoast wordt verder uitgediept met de Bloods en Crips, het is toch Russell Poole, die genoodzaakt was zijn onderzoek te staken, die eindelijk voor de camera verschijnt en het geheel een hele andere kant opduwt. Een richting die weliswaar net als de Suge Knight docu naar de LAPD wijst met al zijn corruptie, maar toch ook met de beschuldiging richting iemand die ik in de Suge Knight docu niet heb gehoord, namelijk Knight zelf. Het blijft toch wel een bizar idee dat je een aanslag op iemand beraamt die naast je in de auto zit, het zou je eigen leven kunnen kosten. Van de andere kant, Knight is er gestoord genoeg voor.

Interessant is andermaal de corruptie en het louche volk waar men zich mee inlaat, en uiteraard de complottheorieën en de mensen die nog steeds bedreigd worden. Weer komt er niet echt een duidelijk antwoord wat nu de breuk tussen voormalig gabbers Biggie en Tupac veroorzaakte en uiteraard blijft het gissen na de werkelijke moordenaars en motieven van alles hoewel je het idee bijna hebt dat ze er niet erg ver vanaf zitten. Wat toch wel afbreuk doet is het getoonde amateurisme en de vele mensen voor de camera die net niets zeggen. Soms ook ongelukkig de opbouw, zoals met de voormalig bodyguard van Biggie die de moordenaar identificeert. Het maakt het onderwerp niet minder interessant, maar deze docu is hooguit aardig voor een keer.