• 8.254.646 stemmen

Going Clear: Scientology and the Prison of Belief (2015)

Documentaire | 119 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Going Clear: Scientology & the Prison of Belief

Geregisseerd door: Alex Gibney

Met onder meer: Paul Haggis, Jason Beghe en Lawrence Wright

Plot Going Clear: Scientology and the Prison of Belief

'Going Clear' is gebaseerd op het gelijknamige boek van Lawrence Wright en is verdeeld in drie onderdelen. In het eerste gedeelte vertellen voormalige Scientology-leden hoe ze bij Scientology terecht kwamen. Het tweede gedeelte vertelt over de geschiedenis van Scientology en haar oprichter L. Ron Hubbard. In het laatste gedeelte toont de film de beschuldigingen van misbruik van kerkleden en wangedrag door het leiderschap.

image

Sara Northrup (stemrol)

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Alex Gibney heeft een erg klassieke aanpak van documentaire maken, waarbij het vooral gaat om het ontrafelen van de verhalen zelf dan om een visueel aantrekkelijke vorm. Wat dat betreft vond ik de historisering van de beweging en het daarmee geschetste portret van L. Ron Hubbard buitengewoon interessant, maar na verloop van tijd begon ik de huidige misstanden in de beweging wat opsommerig te vinden. De documentaire biedt eerlijk gezegd ook weinig nieuwe feiten voor wie nieuws rond deze krankzinnige organisatie in de gaten houdt.

avatar van T.O.

T.O.

• 1912 stemmen

De opzet is inderdaad vrij droog en klassiek, maar de inhoud is toch wel een eye opener voor wie het allemaal niet zo nauwkeurig bijhoudt.

Vooral het verhaal omtrent die Miscavige zet toch wel een heel evil beeld neer van de organisatie, nog meer dan ik dacht. Zwaktebod is misschien wel dat er geen vertegenwoordigers van Scientology zelf aan het woord komen. Maar goed, die hebben de mogelijkheid geweigerd.

avatar van Raffael77

Raffael77

Het is aardig neergezet maar vond het niet zo boeiend. Vrij lang ook. Het is een zieke beweging en dat was wel bekend.

avatar van Marcellus

Marcellus

Docu die vooral leuk is voor degenen die het nieuws rondom deze organisatie niet echt in de gaten hebben gehouden of nog nooit eerder een docu rondom dit fenomeen gezien hebben. Anders kun je deze documentaire best overslaan, want er komt eigenlijk vrijwel niets nieuws aan bod. Enige waar ik nog niets van wist was de connectie tussen L. Ron Hubbard en de cult van Aleister Crowley . Verklaart een hoop natuurlijk, maar ook dat had ik al ergens gelezen kunnen hebben. Verder wordt het ietwat langdradig en valt het wat in herhaling tegen het eind; had makkelijk zo'n 20 minuten korter kunnen zijn.

Desalniettemin een goede doch ietwat eenzijdige synopsis, al kunnen de makers daar natuurlijk weinig aan doen. Misschien dat de documentaire van Louis Theroux wat dat betreft boeiender zal zijn.

avatar van Majestics

Majestics

Ik blijf me verbazen hoe de mensen achter Scientology weg komen met al hun praktijken. Dat ze zelfs een belastingvrije status wisten af te dwingen van de IRS...

stinissen (crew films & series)

Geweldige documentaire over een zieke gemeenschap waar als je er eenmaal wordt ingezogen bijna niet meer uitkomt.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Vanavond doet Ram Bam een onderzoekje naar de Nederlandse tak. Het begint al lekker met school waar onderwezen wordt dat de holocaust zijn roots heeft in psychiatrie.

avatar van trebremmit

trebremmit

Wat is die Tom Cruise ook een engerd zeg, had ik nooit zo in de gaten maar wat een vervelend mannetje. Bij Travolta had ik meer het idee dat ze hem in de tang hadden en dat hij niet weg kan, ook al wil hij dat misschien wel.

stinissen (crew films & series)

trebremmit schreef:

Dat gevoel had ik ook.

kappeuter (crew films)

Voor wie de documentaire op tv gemist heeft, deze is hier online te zien: link

avatar van Macmanus

Macmanus

Dubbel

Wel een aardig document. Ken de verhalen wel al een beetje (South Park, eerdere reportages) maar ze gingen iets dieper in op die L. Ron Hubbard. Dat was wel een aardig deel. Altijd opvallend hoe mensen zo een vreemd figuur gaan volgen. Dat het een raar en belachelijk genootschap is dat moge duidelijk zijn. Toch zijn eigenlijk alleen maar tegenstanders aan het woord. Zullen de andere wel niet mogen praten en niet mee willen werken. Daardoor is het wel wat eenzijdig. De makers kunnen er niet gek veel aan doen. Dit is natuurlijk ook de tactiek van die mafkezen. Niks zeggen en vaag blijven. Zodat je altijd lekker kan roepen tegen iedereen dat dit soort docu's het werk zijn van de farmaceutische wereld of noem nog eens een zijstraat die er altijd achter zitten.

Vond die Cruise dan wel weer geniaal. Natuurlijk een vrij eng mannetje. Maar je kan het eigenlijk niet verzinnen. Een beroemdheid heeft al een vreemd en eigenlijk best wel mager leven. Maar die Cruise maakt het nog erger voor zichzelf. Ja je hebt alles, maar zo een leeg leven gun je je ergste vijand nog niet eens...

Rambam had ook een aflevering gewijd aan hun gister. Minder sterk, maar die mensen zijn wel weird zeg, dat die gewoon mogen stemmen.

3 sterren

avatar van danuz

danuz

Vond vooral het begin - waar we een audiovisueel mooi verzorgd geschiedenislesje krijgen - erg interessant. Het hele verhaal rond LRH is fascinerend. Van zijn ervaring als pulp fiction schrijver, via zijn escapades in WOII tot de noodgedwongen oprichting van Sea Org. Veel feitjes en wetenswaardigheidjes die mooi context geven aan Scientology. Dat deel van de documentaire vond ik een stuk beter dan wat bijvoorbeeld Theroux heeft gedaan.

Maar, het is wel een lange prent zeg. Vooral de tweede helft bestaat grotendeels uit testimonials. Daar wil Gibney soms toch wel wat meegaan in de dramatiek. En dat sentimentele siert de film minder. Maakte hem ook wat saai en langdradig.

avatar van Macmanus

Macmanus

danuz schreef:

Is die docu er al? Hoorde in College Tour dat hij ermee bezig was maar heb die nog niet voorbij zien komen...

avatar van danuz

danuz

Volgens mij is hij er nog niet nee. Dan doelde ik op de documentaire van BBC Panorama. Foutje!

Verder kan ik wel raden hoe een docu van Theroux er over dit onderwerp uit gaat zien

avatar van K. V.

K. V.

'k vond het wel een interessante documentaire. Heel veel wist 'k er niet over, maar 'k vond het toch wel een eye-opener. Ondanks dat de docu bijna 2 uren duurde, was het toch boeiend. Toch wel eens het bekijken waard.

avatar van Peper&Zout

Peper&Zout

Na een 2 uur lange zit heb ik geen moment naar de klok gekeken, het bleef me boeien en dat komt omdat ik er vrij weinig vanaf wist.

Omdat er alleen maar tegenstanders aan het woord waren had ik nadat de credits begonnen te rollen, de neiging om naar de Nederlandse Scientology kerk te gaan en daar wat molotow cocktails naar binnen te smijten.

Voorstanders van de Scientology paste ook niet in deze docu want als hun aan het woord waren, zul je net als in de archief beelden hetzelfde PR praatje horen. Ik zie dan ook geen reden voor de ex-leden om over hun ervaringen te liegen.

Sterke documentaire en opsomming over hoe negatief Scientology is.

avatar van missl

missl

Mooie docu waarin je eigenlijk vooral ziet wat mensen wel niet doen om ergens mij te horen.

avatar van de grunt

de grunt

De Tom Cruise in Magnolia is letterlijk de Tom die deze documentaire laat zien. Mister indoctrinatie. Een geniale greep van Paul Thomas Anderson destijds. Tom, kun jij voor mij die geniale gek spelen uit de Scientology church en geen centimeter van deze "rol" afwijken. Of kun je hem zijn. Of spelen. Ik ben er nog steeds niet over uit. Tom Cruise daarvoor en daarna nooit meer beter gezien. Een geniale gek.

avatar van Sketchead

Sketchead

Hoogtepunt: zodra de talking heads over het 'aardmannetjes-level' vertellen

Verder misschien wel wat eenzijdig, ik ben wel heel erg benieuwd of het inderdaad al dat 'leverage' is wat Travolta bij die club houdt

avatar van Sarasani

Sarasani

Helemaal gek die lui...

avatar van clubsport

clubsport

Uit deze docu blijkt maar weer dat religie een veel te beschermde status krijgt vooral in de vs .

Tja dat mensen graag ergens bij willen horen is algemeen bekend en natuurlijk begrijpelijk maar op een gegeven moment moet je toch doorkrijgen dat er iets niet klopt en de stekker eruit trekken .

avatar van otherfool

otherfool

Zeer interessante docu over een onderwerp waar ik weinig anders van af wist dan 'die mensen sporen niet helemaal'. Het 'leuke' is dat de oud-leden dat zelf ook toegeven, nu ze terugkijken op hun periode bij de kerk zitten ze vol schaamte en verbijstering dat ze destijds überhaupt in die onzin zijn getrapt. Fascinerend persoon ook, die Hubbard, ging-ie zelf in z'n eigen SF-verhalen geloven, voer voor psychologen natuurlijk. Veel talking heads verder maar ik vond het totaal niet storend, daarvoor was het verhaal te boeiend.

Onderhond

Zeer matige docu.

Het informatieve gedeelte, rond oprichter Hubbard, is best interessant. Raar figuur die toch enige uitstraling heeft wanneer hij aan het woord is. Verder compleet gestoord natuurlijk en hoe en waarom mensen hem zijn beginnen volgen blijft toch een beetje onduidelijk, maar dat hij charisma had is duidelijk.

Verder het gekende euvel ... veel tegenstanders met wilde verhalen, niemand die zich kan en/of wil verdedigen. 't Is makkelijk om te zeggen dat ze daar dan maar moeten gaan zitten, maar dan moet je vertrouwen op de goodwill van zo'n documakers en die hebben vaak toch ook gewoon hun eigen agenda ipv dat ze écht achter de waarheid willen gaan.

Daarmee zeg ik niet dat hier flagrant gelogen wordt, maar tijdens het kijken vertrouwde ik toch niet alles en met zo'n gevoel zet je al snel een hele docu op de helling. Dat maakt dat eigenlijk maar een derde van de docu boeiend was. De rest kon me niet echt overtuigen.

avatar van des1

des1

Je vraagt je af of de hele litanie tegen de Scientology Kerk speelfilmduur rechtvaardigt. Het zit vol met herhalingen, en is in wezen een bevestiging van de regel dat alle religie met machtsspelletjes gepaard gaat. "If you believe, you don't have to think." Daar hoef je zelfs geen religie voor aan te hangen. Dat zie je bijv. aan al die kritiekloze Erdogan aanhangers. Dat zelfs kritische denkers als scenarist/regisseur Paul Haggis in Scientology trappen, verbaast. Dan valt Scientology nog wel mee in vergelijking met religies die nog steeds verkondigen dat ongeloverigen en andersdenkenden dood gemaakt moeten worden. L.Ron Hubbard was wel een opmerkelijk intuitief denker. Veel van wat hij dacht (en opschreef) is nu gemeengoed geworden. Zoals de theorie over dat nare herinneringen (engram) je voor de rest van je leven beinvloeden... tenzij je je daarvan kan losmaken. Je vraagt je af of Tom Cruise eenzelfde carriere had doorgemaakt zonder de kerk... Het schijnt / blijkt hem een enorm zelfvertrouwen te geven, en dat heeft 'm geen windeieren opgeleverd.

avatar van james_cameron

james_cameron

Ontluisterende, fascinerende HBO-documentaire waarin regisseur Alex Gibney probeert door de dringen in de bizarre mindfuck die scientology heet. Hoe meer je er echter over te weten komt, hoe minder de 'religie' te begrijpen valt. De verontrustende en zelfs beangstigende praktijken die achter de schermen plaatsvinden komen uiteraard flink aan bod, net als boegbeelden John Travolta en Tom Cruise. Gibney gaat grondig te werk en maakt korte metten met zijn onderwerp, zonder daarbij overigens te vervallen in goedkoop effectbejag. Hij is duidelijk geen Michael Moore. Onbegrijpelijk dat zo'n enge en compleet van de pot gerukte cultus nog steeds bestaat en zieltjes weet te winnen.

avatar van Banjo

Banjo

de grunt schreef:

Haha! ik zal er eens opletten... deze documentaire nu even kijken, en Die geweldige film Magnolia weer eens bekijken. In Eyes Wide Shut was hij ook al aardig ziek... als film speler mag ik hem wel.

Maar waarom hij zo hoog in die rangorde van dit 'cartel' zit blijft mij een raadsel.

avatar van Decec

jipt

Enge sekte en een interessant verhaal, maar nogal een taaie documentaire. 3*

avatar van mrklm

mrklm

De voormalige Scientology-aanhangers die hun verhaal doen in deze documentaire zijn niet de minsten. Enkele van de belangrijkste figuren binnen de organisatie geven inzicht in de filosofie van L. Ron Hubbard, hoe hij - en sinds zijn dood David Miscavige - deze erkende religie gebruiken om belastingen te ontduiken en zelf enorme rijkdom te vergaren. Een Orwelliaanse vertelling aangevuld met overtuigend archiefmateriaal dat duidelijk maakt hoe belangrijk John Travolta was en zeer kritisch is over de rol van Tom Cruise in dit alles. Maar het geeft vooral inzicht in hoe het mogelijk is dat gewone, intelligente mensen zich inlaten met een pseudo-religieuze cult en wat ze ervan weerhoudt het te verlaten.