The Grifters (1990)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Stephen Frears
met John Cusack, Anjelica Huston en Annette Bening

Lilly Dillon werkt voor een bookmaker en manipuleert alszodanig uitslagen van paardenraces. Haar zoon Roy is eveneens een oplichter, die het echter wat kleinschaliger aanpakt. Wanneer Roy in het ziekenhuis terecht komt na in elkaar geslagen te zijn na een mislukte oplichtpoging, komen haar oudergevoelens boven. Inmiddels heeft Roy ook een andere vrouw in zijn leven; de aantrekkelijke Myra Langtry.

vic
Cusack is weer goed, Maar vond de film toch niet boeiend genoeg **
Ga hem misschien wel kijken als hij op TV komt om hem een tweede kans te geven.

avatar van Armin
Nooit begrepen. **

avatar van Badalamenti
Heerlijke sfeer, sterke cast. De rol van Anjelica Huston is haar werkelijk op het lijf geschreven.

avatar van Querelle
Een van de beste slotscenes ooit! bizar, tragisch en hartverscheurend.

Wat een mooie film is dit met een heel mooi eind.

avatar van Ejerika
Ben in slaap gevallen. Vind r geen fuck aan. Dat komt omdat ik waarschijnlijk én John Cusack én Annette Benning niet zo boeiend vind.

Ik zal um nog eens kijken.

Had juist wel wat problemen met dat einde. Ik geloofde het eigenlijk al niet meer vanaf het moment dat Benning op Huston motelkamer kwam. En die eindscène vond ik nogal een flauwe toevalligheid hebben.
Jammer, want hier had veel meer ingezeten volgens mij...

avatar van Querelle
Wat vond je dan precies een toevalligheid?

avatar van thomzi50
Rare film. Ik vond het eerste deel rommelig en weinig sfeervol, bovendien ergerde ik me (gedurende de hele film) aan de muziek en had ik amper binding met de personages. Maar naarmate de film vorderde, en zeker tijdens de laatste dertig minuten, begon ik er meer in te raken, had het geheel veel meer sfeer en nam het me daadwerkelijk mee. Het was aan de late kant, maar toch, daarom een voldoende.

Vooral het eerste deel van deze sombere, grimmige en zo nu en dan hypnotiserende film noir over een vreemde driehoeksverhouding en de donkere kant van het leven, heeft potentie. Een onheilspellend oedipaal misdaaddrama met de ingrediënten verleiding, seksualiteit, geweld, moord, enkele komische aspecten en scènes die aan 'Psycho' van Hitchcock denken. Helaas wordt het op een gegeven moment rommelig, ongeloofwaardig en zelfs zinloos. De cast acteert sterk.

Goeie film over een paar oplichters die uiteindelijk ook elkaar beduvelen. De personages en hun onderlinge relaties worden goed neergezet in deze film-noir. Leuk om de verschillende zwendelpraktijken voorbij te zien komen. Naarmate het verder uitstekende plot zich ontvouwt, stijgt de spanning ook. De drie hoofdrolspelers zijn goed gecast en producent Martin Scorsese is op het begin van de film nog even te horen in de voice-over.

avatar van Insignificance
Aparte ervaring. Een filmpje dat speels opent, maar tegelijkertijd nogal afstandelijk en koel blijft. Niet het gemakkelijkste trio om mee op stap te gaan. Toch hangt er wel een onderhuidse spanning tussen de drie die iets teweeg brengt en zo af en toe zit er zowaar wat pit in. De scène met de sinaasappelen bijvoorbeeld. Myra's flashback gaat dan weer nergens over, want veel te kluchtig, maar het is wel het moment dat de film opwarmt richting een behoorlijk scherpe Oedipus noir, waar Anjelica Huston als gedecideerde tante de show steelt.