Great Balls of Fire! (1989)

Biografie / Muziek

geregisseerd door Jim McBride
met Dennis Quaid, Winona Ryder en Alec Baldwin

In 1956 verhuist enfant terrible Jerry Lee Lewis (Dennis Quaid) van Louisiana naar Memphis, vastbesloten om Elvis van zijn voetstuk te stoten. Wanneer Jerry de basakkoorden met zijn voeten drumt, schreeuwen de fans om meer en wanneer hij een voorstelling eindigt met het in lichterlaaie zetten van de piano, bestormen ze het podium. Als hij echter trouwt met zijn 13-jarige achternichtje Myra (Winona Ryder) is het schandaal dat volgt bijna funest voor zijn carrière.

avatar van narva77
Leuke film over de befaamde rock & rollzanger die met zijn 13-jarige nichtje trouwde.

avatar van SuperSideSwipe
Zeer mooie film, verteld het verhaal over het leven van deze exentrieke rock en roll pionier zeer mooi.

Dennis Quaid vind ik mischiel wel de beste acteur aller tijden. Niet mijn uiterst favoriete, maar als je kijkt naar watvoor rollen deze man soms neerzet is het om duizelig van te worden zo goed.

Ook in deze film die zo te zien niet al te bekend is, toch een aanrader!

Deze film heb ik met mijn broer wel ik weet niet hoe veel keer gezien en elke keer als we hem zien weer helemaal top
dus Wesley ( Goodfelow ) doen we gauw weer...

Groeten ( The Killer!!! )

Een genot voor een muziekliefhebber...

Dennis Quaid zet Jerry Lee lewis verbluffend goed neer.
Behalve een boeinde kijk in het turbulente leven van
Lewis raast de film snel voorbij met een heerlijke soundtrack.

avatar van sinterklaas
Had hem op school tijdens muziek les gezien.

Opzich was ie best wel aardig. Eigenlijk was die Jerry lee Lewis pedofiel om dat ie maar met zijn 13 jarige nichtje gaan trouwen (is trouwens nog incest ook)

avatar van Rockabilly87
Super film! Jerry Lee wordt ook zeer goed neergezet door mr. Quaid, het mooie is ook dat alle nummers in de film door de echte Killer in zijn gezongen, dat geeft de film ook meteen wat meer kwaliteit. en ja, dat ie met z'n áchternichtje trouwde was volgens mij al algemeen bekend ovder mr. Lewis.. huwlijken waren in die tijd ook niet echt leeftijdgebonden in de V.S., alleen is het wat anders als een opkomende Rock 'n' Roll ster bent en het familie van je is
4*5

Dick2008
Geflatteerd = doet mooier lijken. Ach, dat is vaak met een filmbiografie. Niet erg neutrale beschrijving bij deze film, die ik trouwens best de moeite waard vond.

sinterklaas schreef:
Had hem op school tijdens muziek les gezien.

Met een nicht trouwen is gene incest.

Goede vertolking van Dennis Quaid als Jerry Lee Lewis.
Maar ik had liever gehad dat men toch nog wat verder was gegaan in de geschiedenis van deze legendarische rockpianist.
Het verhaal eindigt wat te snel, en gaat maar tot aan de geboorte van zijn kind.
Ik denk dat er nadien nog veel te vertellen valt over het leven en werk van Lewis, dus is het verhaal zeker niet compleet.
Het voornaamste in deze film is natuurlijk ook de muziek, alles uitgevoerd door de meester himself !!

avatar van Thorak
Niet alle muziek is door Jerry Lee zelf uitgevoerd. Dennis Quaid heeft daadwerkelijk zelf een en ander gespeeld.
Jerry Lee Lewis was overigens alles behalve blij met deze film en niet alles zou waarheidsgetrouw zijn. Desondanks een erg entaertainende film met veel goede muziek en met leuke humor gebracht.
Met je nicht trouwen is géén incest en is zelfs in Nederland toegestaan (mits uiteraard wél meerderjarig!).

Mooie biografie van rock 'n roll-legende Jerry Lee Lewis die overigens perfect werd gespeeld door Dennis Quaid. Hij leek er zelfs erg op.

Trouwens met je nicht of een ander familie lid is inderdaad geen incest. Pas als je er geslachtsgemeenschap mee hebt is er sprake van incest.

avatar van Thorak
Nee hoor zelfs dan nog niet. Is te ver in het bloedverwantschap om incest te zijn. Vanaf 3e graad meen ik is het geen incest meer, neef/nicht is 4e graad. Het is wettelijk ook niet verboden. Of het slim is is een ander verhaal, inteelt (dat is het dan weer wel) heeft meestal geen positief effect.

avatar van Norma
Ik weet -op een paar van zijn bekendste hits na- helemaal niks van Jerry Lee Lewis, maar ik had nergens het gevoel naar de man te zitten kijken; wel naar een hyperactieve en een beetje ongelukkig in de verf gezette Dennis Quaid. Die goed kan playbacken, dat dan weer wel. Misschien benadert hij de echte best aardig, ik zou het niet weten, maar het over the top acteren stond me al vrij snel tegen. Van Winona Ryder was ik ook niet onder de indruk; ze kan leuk kauwgombellen blazen.

Voor een parodie is het allemaal niet gek genoeg (denk Walk Hard: The Dewey Cox Story; hoewel geen op waarheid gebaseerde biografie wel wat beter geslaagd in die opzet) maar voor een normale biografie vind ik het allemaal veel te overtrokken. Dat alle decors in jaren '50 sfeertje ook dik aangezet zijn maakt er wel een kleurrijk geheel van waar in combinatie met de "Golden Oldies" best naar te kijken valt, maar een nog wat duidelijker keuze m.b.t. de uitwerking zou niet verkeerd geweest zijn. Nu is het wat mij betreft een typisch geval van "net niet".

avatar van Thorak
Het levensverhaal van Jerry Lee word redelijk getrouw weergegeven, alleen het drugsgebruik is er op aandringen van de echte Jerry Lee wel uitgelaten.
Ik meen zelfs dat Dennis Quaid niet alles playbackt maar een en ander daadwerkelijk zelf heeft gezongen!

Dick2008 schreef:

De beschrijving bij de film is gewijzigd.

@Thorak. Bij IMDb staat niets te lezen over Dennis Quaid zang-inbreng.

Great Balls of Fire! (1989) - Soundtracks - imdb.com.
Maar misschien ben je in de war met Gary Busey in The Buddy Holly Story.

avatar van Thorak
Hmm vreemd, dat was toch een feitje over deze film dat ik me meende te herinneren
Mogelijk inderdaad dat het dan een andere film was. Het gebeurd namelijk wel vaker; Jamie Foxx in Ray en Joaquin Phoenix in Walk the Line. In La Bamba playbackt Lou Diamond Phillips wel. The Buddy Holly Story kan ik me niet echt meer herinneren, weet ook niet eens helemaal zeker of ik die gezien heb. Zeker de moeite waard om die eens op te zoeken dus! Ik hou wel van dergelijke biography flicks, vooral mede door de muziek uiteraard!

Edit: mischien was het dan het pianospel dat Dennis Quaid deels heeft gespeeld. Ik weet toch redelijk zeker dat hij iets van de muziek zelf heeft gedaan. Hij is naast acteur namelijk ook muziekant...

PS. Word het niet eens tijd voor een film over Chuck Berry?

Puur genot om deze film te zien. Grappig, prachtig acteerwerk, goeie muziek etc etc

Thorak schreef:

Bij de aftiteling staat dat de liedjes gezonden worden door "The Killer" himself, JLL dus.

Deze film over het begin van de carrière van Jerry Lee Lewis moet het wat mij betreft vooral hebben van de muziek, waarmee ik destijds ben opgegroeid. Het verhaal is gebaseerd op het boek van Jerry Lee’s derde vrouw, zijn achternicht Myra met wie hij dertien jaar getrouwd is geweest. Merkwaardig is dat totaal geen melding wordt gemaakt van de kinderen van de zanger uit zijn twee eerdere relaties.
Dennis Quaid doet z’n best om de ongeremdheid van de zanger over het voetlicht te brengen, maar overtuigen kan hij niet echt. Zoals gezegd, het is vooral de muziek die mij aanspreekt.

avatar van markel66
Jerry lee Lewis is een icoon in de muziek, en dit icoon wordt hier als een karikatuur neergezet.
Ik heb me werkelijk rot geergerd aan deze film, ik snap ook niet dat hier zo hoog op wordt gestemd.

5 sterren voor de muziek en min 4 sterren voor de film.

avatar van Number23
Geinig filmpje dat als groot voordeel heeft: de snelle manier van vertellen.

Alles gaat snel in deze film, de muziek, Dennis Quaid en de populariteit van zijn personage J.L. Lewis. Daardoor kijkt de film erg aangenaam weg, maar diezelfde snelheid zorgt ook voor nadelen.
De concurrentie tussen The King en The Killer wordt alleen door middel van fans en posities in de hitparade weergegeven. Die 2 keer dat ze elkaar zien, blijft het helaas erg oppervlakkig.
Ook het vaak meest intrigerende aspect van een artiestenleven, de donkere periodes, worden in een sneltreinvaart getoond. Iets meer diepte was gewenst....

markel66 schreef:

Dat lijkt me niet. Volgens mij is het meer vanuit een wat meer positievere kijk op deze artiest, de donkere kanten hebben ze veelal vermeden. Dat schijnen ze tegenwoordig weer veel meer te doen, tragiek, drugverslaving .... want dat trekt kijkers. Walk the line bijvoorbeeld.

avatar van D-ark
Terwijl Lewis naast Chuck Berry de grootste asociale klootzak op aarde is en zijn muziek nog steeds niet geweldig verjaard is deze campy bedoeling maar gekeken. En viel niet tegen, quid speelt goed als de arrogante zak die Lewis ook is als je de verhalen geloofd en de muziek is prima in orde. Leuke biopic meer niet.

Dick2008
Behoorlijke saaie film dit, misschien dat ik vroeger toen hij op tv was na afloop een heel ander oordeel had. Heel wat jaren later nog maar weer eens gezien, en wat krijgen we te zien een zanger/pianist uit de rock and roll tijd met wat liedjes en een relatie die hij aangaat met zijn veel jongere nichtje. Erg interessant allemaal .... Waarom ze nou per sé over hem een film hebben gemaakt is toch wel een raadsel, tenzij het meer is vanwege het schandaal. De film focust verder erg op het buitensporige karakter van Lewis, nogal de trend in die tijd, dus niet zo erg bijzonder. Aan het eind staat te lezen, alles door Lewis zelf gespeeld/gezongen. 2.0

avatar van fappie
sinterklaas schreef:
Had hem op school tijdens muziek les gezien.

Achter(achter)nicht toch? Volgens mij gebeurde dat toen wel vaker .

avatar van sinterklaas
fappie schreef:

Achter(achter)nicht toch? Volgens mij gebeurde dat toen wel vaker .

In Neerlandsch gereformeerde dorpjes gebeurd het nog steeds...

avatar van Brix
Drama-muziek film?
Muziek zit er genoeg in, soms lijkt het zelfs op een musical, wanneer mensen op straat spontaan beginnen te dansen bij de deuntjes van Lewis.
Ik houd het liever op comedy, want met uitzondering van een beetje nogal luchtig verpakt drama op het eind is het vooral lachwekkend wat de kijker hier voorgezet krijgt.

Quaid playbackt uitstekend, dat moet gezegd worden, hij geeft alles dat hij te geven heeft, maar was Lewis werkelijk zo motorisch gestoord vraag ik mij af?
Geestelijk komt hij (in de film tenminste) eveneens gestoord over.
Dat vond ik maar moeilijk te harden, omdat het heel de film zo doorgaat.
Vermoeiend.

De muziek blijft wel overeind, met veel power, al klinken de meeste nummers nauwelijks verschillend van elkaar.

Baldwin overacteert er dan als prediker nog een portie bij, alsof het niet al meer dan genoeg was.

Nee, dit is zeker geen enigszins serieuze film over J L Lewis.
Misschien was dat ook niet de bedoeling van de filmmakers, maar ik had andere verwachtingen.

avatar van the hustler
Dennis Quaid komt zet een karikatuur neer van Jerry Lee Lewis. Maar of dat de bedoeling was?