Jaguar Lives! (1979)

Spanje / Verenigde Staten
Actie

geregisseerd door Ernest Pintoff
met Joe Lewis, Christopher Lee en Donald Pleasence

Eén van de dodelijkste geheimagenten ter wereld, Jonathan Cross, ook bekend als The Jaguar (Joe Lewis), is op het spoor van een groot misdaadsyndicaat met aan het hoofd de sinistere Adam Caine (Christopher Lee). Gewapend met zijn vuisten en veel karate-moves zal hij de wereld moeten redden van Caine en zijn handlangers.

avatar van hellboy.ray
Jaguar Lives! is eigenlijk gewoon een soort van Kung Fu James Bond.

Oké het verhaal is niet echt geweldig, maar indien leuk/goed uitgewerkt is dat geen probleem toch?
In het geval van Jaguar Lives! is het verhaal namelijk gewoon niet goed en dat heeft voornamelijk te maken met de rare overgangen tussen de scenes door. Juist daardoor is het waarschijnlijk onbedoeld toch wel leuk.
In de éne scene wordt er gesproken over dat er iets gaat gebeuren in Hong Kong en dan zijn we gelijk in Hong Kong .
De openingsscene geeft eigenlijk al een beetje het einde weg, maar naarmate de film vordert vergeet je dat gewoon weer en ga je gewoon lekker van de éne rare scene naar de andere rare scene met tussendoor ook nog eens vrij amateuristisch ogende gevechtsscenes.

Dan de karakters. Wat moet ik er eigenlijk over zeggen... echt complex zijn ze niet en uitgediept worden ze ook niet. Wel leuk dat Christopher Lee even mee doet als bad guy die onze hoofdrolspeler het even lastig maakt in een gevecht puur voor zijn eigen plezier

So moving on to the next subject
De omgevingen zijn wel mooi.
Hong Kong, Madrid, één of andere bananen republiek, Rome en volgens mij ook iets van de Grand Canyon.
De muziek... ach ja gewoon late 70's muziek die niet stoort, maar ook niet echt opvalt.

Gewoon een film waar je niet bij na moet denken en gewoon kijken naar de gekke scenes die je voor geschoteld worden. Al met al 3,5* voor deze niet al te gevaarlijke Jaguar

avatar van bladonis
Legendarische karate- én kickbokskampioen Joe Lewis schittert in dit chop socky James Bond aktie spektakel! Hij is The Jaguar, een geheim agent die geen flauwe hightech trucjes nodig heeft om zijn vergunning om te doden te gebruiken!

Jonathan Cross is lid van elite Secret Service Outfit Big Cats. Codenaam ... "The Jaguar"! Als hij op een missie zijn parner "The Bengal Tiger" (Anthony DeLongis) verliest, raakt hij gedesillusioneerd.
Als een heroinecartel het Midden-Oosten in zijn greep heeft en de machtsverhoudingen in de wereld uit het lood dreigt te slaan, kan slechts één man in de grenzenloze bende van criminele meesterbreinen infiltreren, en die man is..... The Jaguar!

Er zit veel geld in dit toch B-produkt. Er wordt gefilmd op verschillende exotische locaties. Hong Kong, Madrid, Latijns Amerika, het Midden Oosten, alle fraaie oorden worden aangedaan!
De cast is van zwaar kaliber! Drie, tel ze -DRIE- 007 slechteriken werden ingezet om The Jaguar te bevechten. Joseph Wiseman speelde Dr. Julius No. in ... wel Dr. No. Donald Pleasance wás Ernst Stavro Blofeld in You Only Live Twice. Christopher Lee was de übercoole Francisco Scaramanga, The Man With The Golden Gun! Betoverende Bond Babe Barbara Bach, Majoor Anya Amasova in The Spy Who Loved Me , completeert de Bond-reünie.
The Jaguar had de perfecte sparringpartner in martial arts én wapenexpert Anthony DeLongis. Speciale aandacht voor de wonderschone Capucine (Simone Clouseau in The Pink Panther!), en oudgedienden John Huston en Woody Strode.

Er wordt veel gepraat, en relatief weinig gevochten. Cross lounget van de ene naar de andere prachtige locatie, om de identiteit te achterhalen van de 'ongrijpbare' geheimzinnige internationale drugsdealer! Die identiteit blijkt in een briljante eindtwist te behoren aannnn.... nee, dat zou teveel verraden..
De gevechten zijn spaarzaam, maar zéér adequaat en levensecht uitgevoerd. Waar Bond op explosies en gadgets vertrouwt, gebruikt The Jaguar slechts één wapen, zijn lichaam! Vooral het eindgevecht met The End Boss is schitterend gedaan op de kantelen van een oud kasteel.

Joe Lewis is vooral en éérst martial artist, en heeft daarom nooit een carriëre als actieheld geambieerd. Qua vechtkunst en expressie blaast hij stonefaces als Steven Seagal en Chuck Norris van het doek!
Kleine annekedote: Joe Lewis, Mike Stone enn... Chuck Norris zijn de drie wereldkampioenen karate die trainden met wijlen Bruce Lee! Deze vroeg hem eens of hij Colt wilde spelen in zijn film The Way of The Dragon. "Het is de bedoeling dat de Aziatische man zijn superieure vechtkunsten laat zien door de Westerse man te verslaan." Joe had weinig zin zich in mekaar te laten slaan, en bedankte beleefd voor de eer. Kans voor Chuck Norris om zich door Bruce het Colosseum door te laten meppen!

Prachtig voor martial arts freaks. Al was het alleen maar om een heuse vechtsportlegende in al zijn glorie te zien. Alleen misschien volgende keer ietsjes minder praten en meer kont schoppen?

Voor Dr. "No, Mr.Jaguar, I expect you to DIE!", de Evil League of Evil, en de "Jaguar Girls" 4,0 versgeslepen werpsterretjes!