ad
  • 8.147.931 stemmen

The Road to Hong Kong (1962)

Komedie | 91 minuten

Genre: Komedie

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Norman Panama

Met onder meer: Bing Crosby, Bob Hope en Joan Collins

Over The Road to Hong Kong

"The last of the red hot Lamas!"

Chester slaat per ongeluk een geheime Russische code in zijn geheugen op en vernietigt deze. De code is bedoeld om een nieuwe en verbeterde raket te bouwen, die de vijand graag terug wil hebben. Nu moeten Chester en Harry vluchten met de code en zien te overleven.

image

Blonde at Airport

3rd Echelon Receptionist

avatar van tsjidde

tsjidde

Bob en Bing werden al oud in deze laatste 'Road to' die zij altijd samen maakten. De grapjes waren toch vaak herhalingen uit eerdere films en werkten helaas niet meer als toen. Ook de chemie tussen het duo en Joan Collins is niet te vergelijken met de chemie die de twee hadden met Dorothy 'their special cup of tea' Lamour.

Dorothy Lamour mocht een cameootje opvoeren, evenals een heel stel andere bekendheden, zoals David Niven, Dean Martin en Frank Sinatra. Wel weer een prachtig rolletje van Peter Sellers als verwarde Indiase neuroloog.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Het is bepaald niet een goede komedie classic. We hebben best veel komedies in die jaren 60 gehad. Deze is niet slecht maar geweldig is nou ook weer niet. Wel leuk dat Dorothy Lamour, Frank Sinatra, Dean Martin, Peter Sellers en David Niven er ook een rol in hadden. Ze zijn soms best goed maar ze zijn niet altijd echt heel grappig. Toch nog een 3,0 tje dan maar.

Onderhond

Niet best.

Duidelijk een poging om de serie terug wat nieuw leven in te blazen, het werkt alleen niet zo goed meer. Probleem is sowieso dat er teveel aan de oude concepten geraakt wordt. Het is ondertussen de '60 dus wellicht dat er daarom wat moest veranderen, maar niet ten goede.

Veel romantiek zit er niet meer in, Lamour wordt ook herleid tot een bijrolletje. Haar plaats wordt ingenomen door Collins, die met haar iets te overduidelijke 60s look niet echt past binnen het ondertussen wat ouder geworden Crosby/Hope duo.

De twee zijn nog steeds wel leuk, maar het plotje met ruimtereizen en spionage gaat hen niet goed af. Te weinig herkenning, te geforceerd en vooral te lame zonder écht over-the-top te gaan. Maar best ook dat ze na deze film opgehouden zijn met de Road To films.

Aardig reeksje, dat wel. Dit is echter wel het minste deel.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Met afstand van de Road reeks het meest bizarre verhaal uit de serie, maar Bing en Bob weten er toch wel weer een erg leuke film van te maken!

Joan Collins vervangt hier min of meer de rol van Dorothy Lamour wat ze wat mij betreft ook op een leuke manier doet, Lamour zelf heeft een kleine cameo.

De grappen vond ik eigenlijk wel erg leuk in deze film, denk bijvoorbeeld aan de banaan voedende machine. Ik lag werkelijk waar helemaal in een deuk bij die scene en de koppen die Bob erbij trok.

Maar ook de cameo van Dean Martin en Frank Sinatra waren erg leuk! De film heeft een heerlijke zelfspot en alhoewel het verhaal echt werkelijk waar nergens op slaat is en blijft het leuke vermakelijke onzin!

Een deel 8 is er helaas nooit gekomen maar werd wel over gesproken in de jaren 70, dit helaas door het overlijden van Crosby. Bob Hope wilde nog wel graag een ander deel maken, dit keer met George Burns maar helaas kwam dat nooit van de grond, had die 2 acteurs graag samen gezien.

Deel 1 en 2 zag ik 3 jaar geleden, maar nu ik de andere 5 delen heb gezien ga ik die hoogstwaarschijnlijk nog wel een keertje opnieuw kijken. Leuke serie! Geen bijster sterke films, maar wel erg vermakelijk kijkvoer.