The Road to Hong Kong (1962)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Norman Panama
met Bing Crosby, Bob Hope en Joan Collins

Chester slaat per ongeluk een geheime Russische code in zijn geheugen op en vernietigt deze. De code is bedoeld om een nieuwe en verbeterde raket te bouwen, die de vijand graag terug wil hebben. Nu moeten Chester en Harry vluchten met de code en zien te overleven.

Bob en Bing werden al oud in deze laatste 'Road to' die zij altijd samen maakten. De grapjes waren toch vaak herhalingen uit eerdere films en werkten helaas niet meer als toen. Ook de chemie tussen het duo en Joan Collins is niet te vergelijken met de chemie die de twee hadden met Dorothy 'their special cup of tea' Lamour.

Dorothy Lamour mocht een cameootje opvoeren, evenals een heel stel andere bekendheden, zoals David Niven, Dean Martin en Frank Sinatra. Wel weer een prachtig rolletje van Peter Sellers als verwarde Indiase neuroloog.

avatar van movie acteurs
Het is bepaald niet een goede komedie classic. We hebben best veel komedies in die jaren 60 gehad. Deze is niet slecht maar geweldig is nou ook weer niet. Wel leuk dat Dorothy Lamour, Frank Sinatra, Dean Martin, Peter Sellers en David Niven er ook een rol in hadden. Ze zijn soms best goed maar ze zijn niet altijd echt heel grappig. Toch nog een 3,0 tje dan maar.

Niet best.

Duidelijk een poging om de serie terug wat nieuw leven in te blazen, het werkt alleen niet zo goed meer. Probleem is sowieso dat er teveel aan de oude concepten geraakt wordt. Het is ondertussen de '60 dus wellicht dat er daarom wat moest veranderen, maar niet ten goede.

Veel romantiek zit er niet meer in, Lamour wordt ook herleid tot een bijrolletje. Haar plaats wordt ingenomen door Collins, die met haar iets te overduidelijke 60s look niet echt past binnen het ondertussen wat ouder geworden Crosby/Hope duo.

De twee zijn nog steeds wel leuk, maar het plotje met ruimtereizen en spionage gaat hen niet goed af. Te weinig herkenning, te geforceerd en vooral te lame zonder écht over-the-top te gaan. Maar best ook dat ze na deze film opgehouden zijn met de Road To films.

Aardig reeksje, dat wel. Dit is echter wel het minste deel.