I Saw What You Did (1965)

Horror / Thriller

geregisseerd door William Castle
met Joan Crawford, John Ireland en Leif Erickson

Twee tieners zijn alleen thuis en vervelen zich rot. Ze besluiten om zomaar voor de lol wildvreemde mensen te gaan opbellen. Een van de nietsvermoedende slachtoffers blijkt echter een man te zijn die net zijn vrouw heeft vermoord. Om ze bang te maken, schreeuwt hij 'I Saw What You Did, And I Know Who You Are!' door de telefoon, en brengt het tweetal later op de avond een bezoekje.

avatar van Mac Hammer Fan
Werd vele jaren geleden hier ten lande uitgebracht onder de Nederlandse titel " De Doder is onder Ons". Enkele tieners die met hun tijd geen raad weten knobbelen een spelletje uit waarbij ze naar onbekenden telefoneren en dan zeggen "I saw what you did and I know who you are..." Maar als één van degene die ze opbellen toevallig juist zijn vrouw heeft vermoord, wordt het bittere ernst. William Castle weet de spanning erg goed op te bouwen en de acteurs doen de rest. Een erg vermakelijke ouderwetse griezelfilm, die uit tot voor korte tijd uit was op regio 1, maar nu helaas "out of print".

avatar van Alittleromance
Zeer goede film, voortreffelijke spaning, waar nu vele een voorbeeld aan kunnen nemen. Voor een film uit 1965 is het camera werk, muziek, actrisse zijn ook een vermeld waart. Wie zegt dat de wit/zwart nu voor te lachen zijn, wel, zie deze en je zal zien dat vele thrillers van nu, niet kunnen tippen aan deze.

Erg leuke en zeer cheesy thriller (horror) over 2 teenagers die in de problemen komen als ze kattenkwaad uithalen via de telefoon nadat ze iemand hebben opgebeld hebben die net zijn vrouw heeft vermoord en in de loop van het verhaal achter de identiteit van de 2 meisjes komt. Ook al krijgt Joan Crawford de eerste plaats in de op- en aftiteling, speelt zij slechts een bescheiden rol in de film. Hoofdrollen zijn er voor John Ireland (de slechterik) en de 2 teenagers. De moordscene in de douche is een ode aan Psycho in al haar facetten.

avatar van mikey
Hmm, plot klinkt best modern voor eentje uit '65

avatar van wendyvortex
Twee tieners doen wat prank-calls en bellen een man die net twee vrouwen heeft vermoord met de mededeling "I Saw What You Did, And I Know Who You Are!".....en dan blijkt het net heel vervelend dat pa en ma de hort op zijn.
Fantastisch zwart/wit-camerawerk in deze thriller die voornamelijk op puber-publiek lijkt te zijn gericht, geen heel ingewikkelde plot, maar best cool en met aardig beeld waar de wat minder brave 15-jarige meiden zich mee bezig hielden in 1965.

avatar van clubsport
horror thriller vind ik toch net wat teveel krediet voor deze film met potentie die wel een goed verhaal in potentie heeft maar de spanning is er maar matig aanwezig .
Het gevoel kwam in mij op dat iemand als hitchcock hier veel meer mee had kunnen doen , nu bleef het toch een beetje in kinderlijkheid hangen .
camerawerk en effecten met mist ed zijn wel mooi gedaan .

avatar van alexspyforever
Ok er worden hier vergelijkingen met Hitchcock gemaakt en die zou er wellicht wel wat meer mee hebben gedaan. Of het dan een betere film was geweest weet ik niet, in elk geval zie ik wel de charme van Castle waar ik van hou. Hitchcock is me meestal te traag, hou meer van dit vlottere tempo van Castle. Een vleugje humor en een beetje kinderlijkheid met 3 meisjes (waarvan 2 ondertussen al tieners zijn) die home alone zijn en in plaats van TV kijken (die hadden ze blijkbaar niet) dan maar opbellertje spelen om zich te vermaken. Ik vind het in elk geval veel leuker dan de hedendaagse babysitters die hun vriendjes laten afkomen voor een vrijpartij. Elementen die we later zouden terugzien in slashers zoals Halloween en Scream waren hier ook al aanwezig. Erg genietbaar allemaal en aan te raden voor de fans van Castle. Deze doet eigenlijk waar 13 Frightened Girls tekort schoot.

avatar van joolstein
Als vader en moeder van huis zijn vermaken de twee tienermeisjes Lib en Kit zich samen met hun jongere zusje Tess met een onschuldig telefoonspelletje. Ze bellen willekeurige vreemde op en zeggen: “I saw what you did, and I know who you are.” Natuurlijk gaat deze onschuldige grap mis en veranderd de avond van de dames in een goedaardige nachtmerrie. De twee tiener-dames zijn hier het grote pluspunt, zij spelen die onschuldige naïeve heldinnen zeer goed. Hierdoor blijf je wel geamuseerd kijken naar een film waar eigenlijk verder niet zo gek veel in gebeurd. Van moordenaar Steve gaat niet bepaald een dreiging uit en de gedeeltes waar hem zien in zijn huis zijn wel wat saai te noemen. En op bepaald moment neigt de film zelfs naar ietwat een klucht. De groot op de poster aangekondigde Joan Crawford heeft eigenlijk niet meer dan een bijrol. Toch weet William Castle het spannende plot de gehele film lang interessant te houden, al komt de film ook nooit tot een goed kookpunt. Ach de film is entertainend en dat is soms al meer dan genoeg!

avatar van mrklm
Libby [Andi Garrett] nodigt haar vriendin Kit Austin [Sara Lane] uit om bij haar langs te komen om te babysitten Libby's zusje Tess [Sharyl Locke]. Om de tijd te doden besluiten de meiden voor de grap een aantal willekeurige telefoontjes te plegen waarbij ze de woorden uit de titel uitspreken. Helaas halen ze die grap ook uit met Steve Marak [John Ireland] die net zijn vrouw [Joyce Meadows] heeft gewurgd. Uiteraard neemt hij het telefoontje serieus en doet hij er alles aan om te achterhalen wie er achter het telefoontje zit, daarbij geholpen door zijn maîtresse Amy Nelson [Joan Crawford].
Goedkoop gemaakte, maar heel aardige thriller verhoogt de suspense doordat de meisjes lange tijd blijven geloven dat ze een onschuldige grap hebben uitgehaald. Dat zorgt ook voor een aantal verrassende wendingen en het eindigt allemaal met een sfeervol gefilmde slotconfrontatie in het spookachtig verlichte huis waar de meisjes zich schuil houden. Uiteraard speelt Crawford iedereen van het scherm, overigens...

avatar van baspls
I Saw What You Did bevat een aantal overduidelijke Hitchcock-verwijzingen (voor de duidelijkheid werd ook de douchekop even een paar keer in beeld gebracht) maar toch heeft William Castle ook zijn heel eigen stijl die hij naar de film brengt. Gimmicks waren er hier niet zoveel, het was meer de telefoon waar alles omdraaide. De film is eigenlijk een samenvoeging van drie genres: de onbezorgde tienerfilm, de misdaad-thriller en de melodramatische liefdesgeschiedenis. Soms zijn de overgangen zo typisch dat het komisch wordt (neem bijvoorbeeld het einde).

Een vermakelijke film. Waarschijnlijk waar De Palma het idee van de split-screen vandaan heeft.