Blackpool (2004)

Alternatieve titel: Viva Blackpool

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad
352 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Coky Giedroyc en Julie Anne Robinson
met David Morrissey, Sarah Parish en David Tennant

Ripley Holden heeft Blackpool destijds verlaten om in Las Vegas opnieuw te beginnen. Maar nu heeft hij God gevonden en keert hij als dominee terug naar Blackpool. Hij zet daar een trouwkapel in Las Vegas-stijl op...

avatar van Gizzmann
Ooit is deze miniserie een keer uitgezonden op de Publieke Omroep. Ik was er niet mee bekend en viel toevallig binnen in een aflevering. Wat ik te zien kreeg was een quirky misdaad serie met David Tennant en musical nummers, waaronder een van mijn favoriete nummers van The Smiths.

Daarna heb ik het me altijd voorgehouden om deze serie op te zoeken en te gaan volgen, want het leek me een va de betere van de afgelopen jaren. Het was dan ook een tegenvaller om erachter te komen dat het eigenlijk een miniserie betrof. Alsnog, aangezien ik ik dol ben op David Tennant (echt, heb een behoorlijk grote crush) en ik wat ik gezien had erg goed vond keek ik er naar uit het eindelijk een keer volledig te kunnen kijken.

Nu ik het gezien heb: Erg leuke serie, maar met de nodige fouten. Allereerst is het in de eerste paar afleveringen nogal moeilijk wat je ervan moet maken. De serie is namelijk half komedie, half drama. Twee genres die perfect kunnen combineren, maar elkaar ook ontzettend in de weg kunnen zitten. Qua verhaallijnen zat er echt genoeg in voor sterk overtuigend drama, maar het is niet duidelijk of de serie wil dat je er in mee gaat. De serie heeft namelijk ook een echte komedie vibe en komt zelfs als ik de musical nummers even achterwegen laat niet geloofwaardig over. Het karakter van Ripley Holden is wat dat betreft een van de grootste boosdoeners. Echt een geweldig personage, leuk gespeeld. Maar ook een enorm karikatuur en moeilijk serieus te nemen. Maar ook sommige gebeurtenissen en de manier waarop de karakters met elkaar omgaan is soms nogal ver verwijderd van de realiteit. Dit in combinatie met musicalnummers (bestaande nummers door de cast geplaybackt) maakt van de eerste paar afleveringen een vreemd mengsel.

Als ik me goed herinner is was het tijdens afleveringen 4 en 5 dat het voor mij echt begon te werken. Twee enorm sterke afleveringen, goed voelbaar drama, mooie nasleep van alles wat er voorafging en veel boeiende lijnen door elkaar heen. De laatste aflevering was ook best mooi, maar liet me aan het eind toch met een wat leeg gevoel achter.
Alles bij elkaar eigenlijk best goed als serie. Maar het probleem hier is MovieMeter. Hoe beoordeel je een onevenwichtige miniserie nou weer als speelfilm? Het voordeel van een serie is dat er een mooie opbouw in zit in verschillende afleveringen. Als film moet het voor mij echter ook een mooi geheel zijn. Daarom kan ik er moeilijk meer dan 3* aan geven. Dikke sterren, dat dan weer wel.

En als serie ook best een aanrader, vooral voor fans van David Tennant voor de geinige choreografie van de musicalnummers.