Wilde (1997)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan
Drama / Biografie

geregisseerd door Brian Gilbert
met Stephen Fry, Jude Law en Vanessa Redgrave

Wilde portretteert het leven van de beroemde toneel- en romanschrijver Oscar Wilde. Wilde was gelukkig getrouwd en had 2 zonen. maar op 36 jarige leeftijd ontdekt hij dat zijn seksuele voorkeur toch meer naar mannen uitgaat. Zijn grote liefde, Lord Alfred Douglas, alias Bosie, heeft een gewelddadige vader die Wilde publiekelijk beschuldigt van pervers gedrag. Dit leidt tot de beroemde Wilde processen en hij wordt veroordeeld tot 2 jaar dwangarbeid. Hierna probeert Oscar Wilde toch weer met zijn gezin een gelukkig bestaan op te bouwen, maar hij kan zijn Bosie niet vergeten. De consequenties zijn desastreus als de geliefden zich met elkaar herenigen.

avatar van lorelei
oke, wie heeft deze film gezien? En is hij ook ergens te koop??

MFEO
Ik heb deze film gezien. En heb hem ook op video. Hij is zeker te koop op video en dvd via het internet!!

avatar van lorelei
mwah, ik had er iets meer van verwacht eigenlijk. Niet echt heel erg boeiend en een beetje langzaam. Het blijkt dat Orlando Bloom er ook in voorkomt en 1 zin zegt volgens mij. Maar dat ging vast te snel dat ik het gemist heb.

avatar van Sjan
Goede film met goed acteerwerk. Af en toe een beetje saai en slaapverwekkend. En ik wil niet homo-hatend klinken maar van die homo-erotische (wat bij fotografie nog best leuk kan zijn!!) scenes kreeg ik een beetje jeuk van, maar dat ligt VOLKOMEN aan mij. 3.5*

avatar van BoordAppel
Beetje saaie film net als het enige toneelstuk dat ik van Wilde zag: the importance of being Ernest, wat was dat een saaie niet grappige vertoning zeg. Het viel me ook meteen op dat er in deze film harder om gelachen werd dan toen ik het in t theater zag. Als biopic ook niet zo geslaagd, het begint maar ergens en het houdt ook maar ergens op. Acteerwerk is wel in orde. 2,5*

Orlando speelt er in mee!! Heb ik net ontdekt...

Een must voor de liefhebber van het werk van Wilde. The importance of being earnest, picture of dorian gray, ik vind het juweeltjes. Evenals de vele gedichten van zijn hand. Wilde heeft een bizar leven geleidt, zoals ook wel blijkt uit deze biografie. Ik vond het een prachtige film, waarin Stephen Fry de rol van O.W. heel erg goed speelt. Zelfs qua uiterlijk lijkt ie erop.....Misschien is de film minder leuk als je zijn werk niet kent of er niet van houdt, maar saai??????

avatar van catweasel
Ik werd verrast door de kwaliteit van deze film!
Naast het werk van veel gerespecteerde acteurs: Stephen Fry, Judy Parfitt, Tom Wilkinson en Vanessa Redgrave, presteren ook Jude Law en Zoë Wanamaker zeer overtuigend.

De kostuums en decors zijn erg mooi, en de locaties goed gekozen. De film heeft me de hele tijd geboeit.

**** sterren voor de zeer goede cast, en voor een uistekende film.

kArIzMa_TuRk
vond het een leuke Britse film.. vermakelijk en goed geacteerd.. ik geef het een 3½*

avatar van Ayres
Prachtige film. Iemand zei wel dat hij op internet te koop is, maar ik kan hem nergens vinden. Op welke site is hij te koop?

avatar van SimonV
De film pas gezien. Voor de liefhebbers: Orlando zit er inderdaad in: hij heeft 1 zin in het begin van de film: als schandknaap die Oscar Wilde aanspreekt.
Mooie film met goede locaties en dito acteerwerk. Met name Jude Law als de de arrogante Bosie is goed.

Een tragisch, zelfbewust en biografisch verhaal (de film omvat de periode1882-1897) van de bekende roman- en toneelschrijver en satiricus, die ongekunseld en prachtig verteld wordt. Ondanks dat het script zo nu en dan wat onevenwichtig is, is deze kostuumfilm boeiend en onderhoudend, in het bijzonder omdat het bizarre leven van Wilde zo fascinerend was. Daarnaast wordt er, zonder uitzondering, door de gehele cast geweldig geacteerd, met een opvallende rol van Stephen Fry. Zorgwekkend is dat je de gebeurtenissen nog altijd kan doortrekken naar de tegenwoordige tijd.

Te lang, slecht van opbouw, onevenwichtig (cfr. gauke) en slecht geromantiseerd. Voor de rest ging het wel...

Niet mijn ding.

Vond het vooral jammer dat Wilde hier een beetje gereduceerd wordt tot "homo". Ondanks dat het een belangrijk onderdeel van z'n leven zal geweest zijn blijft de film daar veel te veel bij hangen, en wordt het zo een wat typisch pro-gay manifest. Terwijl uit andere scenes blijkt dat Wilde waarschijnlijk veel breder en boeiender was.

Verder heb ik ook niet al te veel met dit soort kostuumdramas, zeker niet wanneer het veredelde TV producties zijn. De fotografie is nogal druilerig, het oogt af en toe wat goedkoop en de film ontsnapt ook nooit aan z'n TV achtergrond.

Positief is wel de rol van Fry. Hij doet het wonder wel als Wilde. Niet dat ik Wilde verder ken, maar hij maakt er in ieder geval wel een wonderlijk schouwspel van. Law als tegenspeler kon ik minder pruimen, maar ben dan ook geen fan van hem. Rest van de cast doet het aardig, maar niet echt opvallend.

Had liever een wat breder beeld van Wilde's leven gezien, al had dat de film verder ook niet écht veel beter gemaakt. Iets teveel TV, iets teveel kostuumdrama.

Ik werd nieuwsgierig naar deze biografische film toen ik las dat Oscar Wilde veroordeeld was tot twee jaar dwangarbeid. Met name de vraag: hoe heeft hij dat nu overleeft? Nou, niet of nauwelijks dus.
Sommige scenes lijken gedramatiseerd, maar volgens wikipedia heeft hij de uitleg in de rechtzaal over "The love that dare not speak its name" inderdaad zo uitgesproken.
Oscar Wilde - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Interessant in dit verband is LGBT rights in the United Kingdom - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org waaruit blijkt dat de rechten van mannelijke homoseksuelen pas in 2003/2004 gelijk werden aan die van anderen.

avatar van 93.9
Uitstekende bio-pic. Film heeft kwaliteit genoeg om een hoger cijfer te krijgen.