Batman (1966)

2,87

Actie / Komedie

geregisseerd door Leslie H. Martinson
met Adam West, Burt Ward en Cesar Romero

Batman en Robin, het dynamische duo dat de straten van Gotham City veilig houdt, moeten de strijd aanbinden met maar liefst vier aartsrivalen; de Joker, de Penguin, Catwoman en de Riddler. Dit duivelse kwartet is van plan om de top van de VN te de-hydrateren met de gestolen uitvinding van de ietwat vreemde kapitein Schmidtlapp.

100 BERICHTEN 14 MENINGEN

JvB Lucas
Mensen moeten niet zo zeuren over de toon van deze film. Batman's personage is en blijft dat uit van een stripboek, die waren eenmaal ook toen der tijd nep en cheesy. Het is daarom ook erg interessant om die verfrissingen in het comic-book wereldje te zien maar we moeten niet vergeten hoe het allemaal begonnen is !

avatar van Vinokourov
Holy Sardine!

Wat heb ik in een deuk gelegen om de 1966-versie van Batman. Waarschijnlijk was het toen al kinderachtig door al die kleurrijke decors en naar idioterie neigende dialogen. Anno begin 2014 is dit regelrecht cult te noemen. En daardoor kan ik het erg goed waarderen! Alleen dat Robin de hele film in zijn onderbroek rondloopt vond ik een minpuntje.

avatar van rcuppen79
Na het enorme succes van het eerste seizoen van de nieuwe Batman-serie, werd in de gauwigheid deze film in elkaar geflanst. Batman neemt het hier dan ook op tegen maar liefst 4 schurken: De Joker, Catwoman, de Penguin en de Riddler.

Helaas kan deze film zich niet meten met de serie, want wat leuk is in een half uur durende tv-aflevering, begint al snel te vervelen bij een film van anderhalf uur. Het grootste minpunt vond ik toch wel de afwezigheid van Julie Newmar, die vanwege contractuele verplichtingen aan de film MacKenna's Gold niet mee kon doen in deze film. Haar rol van Catwoman werd hier overgenomen door voormalig Miss USA, Lee Meriwether. Eveneens een mooie dame, maar de humor en sensualiteit die Newmar in de rol wist te brengen, mis ik bij haar.

De rest van de cast is echter weer in zijn gebruikelijke staat van doen. Adam West heeft de juiste mate van zelfspot om zichzelf als Batman niet volkomen belachelijk te maken en ook Burt Ward blijft komisch met zijn vele “Holy Holy” uitspraken. Voor die tijd zag de film er ook best aardig uit. Leuk voor de fans van de tv-serie.

avatar van Gang_Star
In mijn jeugd heel wat keren voorbij zien komen. Net zoals de toenmalige tv-serie. Beide toen leuk, met de nadruk op foute humor. Fout acteerwerk, de klappen met tekst in beeld, de foute haai, noem het allemaal maar op.... en toch is het best grappig.

avatar van Ajax&Litmanen1
Hand down the shark-repellent Batspray!

Ik ben een fan van Batman. Prachtig, duister personage in een hele boeiende wereld waar hij ook een aantal legendarische vijanden kent. De Batman films vanaf de Burton-versie uit 1989 heb ik allemaal meerdere malen gezien, recent zelfs nog, maar deze Batman met Adam West niet.

Deze Batman is op geen enkele wijze te vergelijken met 1 van die films vanaf de jaren 80 tot nu. De onzinnige bullshit Schumacher-Batmans lijken wel bloedserieus vergeleken met deze belachelijke films. Maar dan wel belachelijk in de zin van erg geestig, want ik heb me kostelijk met deze parodie vermaakt. Deze Batman film is zo flauw en onzinnig dat je al heel snel jezelf laat gaan en lacht om een plastic haai of een gigantische bom die door Batman niet gedropt kan worden Prachtig.

En dan moeten we de vele onzinnige dialogen en opmerkingen niet vergeten. Of het feit dat Robin in zijn onderbroek rond rent en Batman in zijn pyjama.
En dat alle hulpmiddelen wel een ''Bat'' term hebben is ook te flauw voor woorden. Waarschijnlijk drinkt Batman koffie uit zijn Bat-koffiezetapparaat, poept hij op zijn Bat-toilet en bestaat zijn televisie uit de kanalen Bat 1, Bat 2 en Bat 3

Zo'n beetje alle bekende Batman schurken zijn in de film gepropt, maar heel veel impact hebben ze niet. Het is na Jack Nicholson en Heath Ledger wel even wennen om zo'n rare Joker te zien, maar ik zie daar de humor wel van in. Het grote gevecht op het einde op de onderzeeer is werkelijk schitterend. Zo onzinnig zie je het niet vaak.

Jammer dat de film wel te lang duurt, waardoor het richting het einde wel wat minder werd. Voor mij was een 75 minuten wel voldoende geweest. Maar verder valt er weinig te klagen over deze heerlijke Batman.

Some days, you just can't get rid of a bomb.

avatar van GrobbekuikenXL
Erg grappig ja , van goed kun je hier niet spreken. Net zo silly als de tv-serie uit de jaren zestig. De penguin is hier eigenlijk leuker dan die uit Batman Returns maar dat is natuurlijk wel een prachtfilm. Tijd om de tv serie weer eens te zien met mr freeze, the mad hatter en al die andere mafketels.

avatar van The_CrY
Erg komisch. Redding van deze film is dat het zichzelf niet zo serieus neemt.

Meh.

Raar inderdaad dat sommige mensen nog twijfelen over de komische intenties van deze film. De zelfbewuste one-liners, de visuele grapjes en de knulligheid van het geheel laten nochthans weinig aan de verbeelding over. Of mensen hebben zich laten vangen aan de "ach ja, vroeger was dat nu eenmaal zo" gedachte.

Af en toe zit er wel een geslaagd grapje in, jammer genoeg zit de leukste al helemaal in het begin (met de haai). Vaak is het ook gewoon vervelend en niet leuk. Vooral die kolderieke sfeer van deze Batman wist mij niet echt te grijpen. Beetje Postbus X/Bassie & Adriaan af en toe. Leuk voor de kleinsten, niet iets wat ik nog een keer zou willen zien.

De bende schurken zijn vervelend, Robin's Holy [vul maar in] na een tijdje ook. Enkel Adam West als Batman weet z'n oneliners steeds droog genoeg te brengen en straalt ook een lekker goofy airtje uit. Beetje een vadsige, lompe Batman.

Voor een kwartiertje is het haha-grappig, voor 105 minuten is het veel te langdradig en vaak té kinderachtig.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Er zijn weinig personages die zoveel toonwisselingen meemaken als Batman; van gotische kermissen naar kleurrijke kinderfilms en van realistische misdaadfilms naar duistere knokpartijen met Superman. Voor elke versie valt misschien iets te zeggen, maar in deze 1966 Batman vind ik persoonlijk de vleermuisman op zijn best. In ieder geval op zijn meest vermakelijk. Geen houten en oersaaie Val Kilmers, peinzende Michael Keatons, dramatische Ben Afflecks of idiote schorre rookstemmen van Christian Bale, maar gewoon een droogkomische Adam West in maillot.

Batman: The Movie is heerlijke onzin, met humor die juist in het tijdperk van internet en memes weer helemaal in is. Heerlijke foute effecten, goedkope decors, droge scènes met nephaaien en bommen en een hoop schmierende acteurs in strakke pakjes. Het is vooral sterk dat men deze complete onzin met een zo serieus mogelijk gezicht voorschotelt, dat maakt het extra komisch. Vooral Adam West is a là Leslie Nielsen een ster in serieus doen met de meest bespottelijke onzin om je heen. Een aanpak die Joel Schumacher wilde kopiëren met zijn Batmanfilms, maar enorm faalde. Deze Batman heeft enkel één groot nadeel; de film duurt veel te lang en bepaalde grappen worden onnodig gerekt en verliezen hun kracht. Was de film maximaal 75 minuten geweest, was dit een heel stuk sterker. Desondanks is Batman (1966) alsnog één van de leukste Batman verfilmingen die tot dusver is gemaakt.

3,5 sterren.

avatar van WB
WB
Moeilijk hoe ik deze film moet interpreteren. Als ik 'm serieus moet nemen, en het vergelijk met de nieuwe producties (of andere producties uit die tijd), dan is dit een heel slechte film. Als ik 'm kijk in de strekking van "toen" en de film niet zo serieus neem, dan is het nog best vermakelijk. Als klein ventje bleef ik thuis om de TV-serie hiervan te kijken. De film is eigenlijk een aflevering van 105 minuten, met de bekende schurken uit de serie die hun krachten bundelen. Eigenlijk niets anders dan jeugdsentiment!