Madame Curie (1943)

Drama / Biografie

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Greer Garson, Walter Pidgeon en Henry Travers

Aan het einde van de 20ste eeuw in Parijs, krijgt de arme Poolse studente Marie (Greer Garson) een kans om magnetisme met de vriendelijke professor Jean Perot (Albert Basserman) te studeren. Perot zorgt ook dat de verlegen wetenschapper Pierre Curie (Walter Pidgeon) het laboratorium met Marie kan delen. Als zij samenwerken, worden Pierre en Marie verliefd. Pierre verzamelt de moed om haar hand te vragen en zij neemt aan. Op hun huwelijksreis beslissen zij te ontdekken wat het vreemde resultaat veroorzaakte dat Professor Becquerel heeft ontdekt met uranium/thorium stenen.

Vanavond op de ARD

avatar van Pieter Montana
stinissen schreef:
Vanavond op de ARD

Niet toevallig, de echte Marie Curie werd exact 140 jaar geleden geboren.

avatar van John Milton
Was ok. Niet memorabel. Ik zou als je een Greerson film wilt zien dan eerder Random Harvest (1942) van een jaar eerder pakken, of wellicht Mrs. Miniver (1942) (waar Greerson en Pidegeon ook al samen speelden), al moet ik die zelf nog zien.

Madame Curie had zeven Oscarnominaties, maar verzilverde er geen enkele. Beste film ging dat jaar (terecht) naar Casablanca.

avatar van mrklm
Een uiterst eerbiedig portret van Pierre [Walter Pidgeon] en Marie Curie [Greer Garson], die hun leven in dienst stelden van de wetenschap en wiens grootste verdienste de ontdekking en het isoleren van de elementen Radium en Polonium is. Ze plaveiden daarmee de weg voor een manier om kanker te behandelen en in de jaren '40 was dat nog dusdanig revolutionair dat men een nauwgezette, integere reconstructie van het leven en het werk van het echtpaar Curie met succes naar het grote scherm wist te vertalen. 75 Jaar later is het verhaal nog steeds interessant, maar zorgt de aandacht voor de detail ervoor dat het verhaal zo nu en dan erg traag verloopt. Dat maakt dit voor een modern publiek gedateerd, maar de bewondering voor deze film ten tijde van zijn verschijning is goed te begrijpen.