Random Harvest (1942)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Ronald Colman, Greer Garson en Philip Dorn

In de tumult van de feestelijkheden rond het einde van de Grote Oorlog weet de majoor uit de inrichting te ontsnappen, waar hij met geheugenverlies opgenomen is zonder dat men weet wie hij is. Een variétéartieste ontfermt zich over hem. Ze worden verliefd, trouwen met elkaar en krijgen een kind. Na een reis naar Liverpool Smithy krijgt Ronald een ongeluk. Na het ongeluk vergeet dat hij gelukkig huwelijksleven leidt met Greer.

Één van de beste films die ik gezien heb. Ik vond 'm vooral aangrijpend.

Best goede film, erg goede rol van Colman ook. Het verhaal is vermakelijk hoewel af en toe wat melodramatisch.

Maar waarom in vredesnaam vertelt ze hem niet eerder hoe het allemaal zit. Probeert ze zijn geheugen op te frissen door naar hun oude huis te gaan o.i.d. Best wel irritant.

(verwijderd)
Eindelijk ben ik dit verborgen juweeltje op het spoor gekomen via Lynch's INLAND EMPIRE. Smithy, Smithy, Smithy. Greer Garson in een betoverend zachtaardige liefdevolle rol laat zien hoe mooi en troostvol een magnifiek verhaal gestalte krijgt. Alleen haar stem al laat de meest ruwe bolster niet onberoerd. Gentleman Colman past perfect in het romantische plaatje.

Een onbekend, ongekend,ongeëvenaard sterk romantisch drama, waar men vooral verhaal-technisch veel van kan leren in het vluchtige leven van de moderne tijd.

@Kos

Jouw 'suggestie' zou de diepere laag in het verhaal helemaal om zeep hebben geholpen, althans zoals ik het zie: de kern draait om een universele begrip over liefde, die mensen zoeken, daarna vaak weer kwijtraken en vervolgens opnieuw ontdekken.

Inmiddels een icoon van een film met maar liefst 7 Oscarnominaties: een ouderwets en sentimenteel romantisch soapdrama of zo je wilt tranentrekker van jewelste met een niet zo geloofwaardig verhaal rondom geheugenverlies en de ware liefde. Maar de film was ronduit schitterend (uiterst solide geregisseerd, vakkundig gemaakt in zwart-wit fotografie en meer dan uitstekend gespeeld). Ik heb er van genoten.

avatar van John Milton
eens met gauke, ik was destijds vergeten iets te schrijven, maar dit was een fijn filmpje.