Ruggles of Red Gap (1935)

Komedie / Western

geregisseerd door Leo McCarey
met Charles Laughton, Mary Boland en Charles Ruggles

Ruggles is een echte Engele butler: een snob en totaal toegewijd aan zijn meester. Deze laatste - de dwaze Lord Burnstead - verliest Ruggles in een spelletje poker aan Egbert Floud, een ruige maar goedhartige Amerikaanse miljonair uit het Wilde Westen. Eenmaal aangekomen in het verafgelegen Red Gap is Ruggles eerst ontzet dat hij moet werken voor barbaren, maar hij leert al snel de betekenis van vrijheid en gelijkheid, en begint een eigen zaak.

avatar van Phille
Prachtig acteerwerk - hoe kan het ook anders - van rasacteur Charles Laughton. Gedateerd, maar de film heeft nog heel wat mooie momenten.

avatar van beavis
Het thema is hier, behalve de culture clash, de staatsrechtelijke term "gelijkheid". De film mikt daarmee meer op Amerikaans sentiment dan echte comedy. Geen wonder dat 'de speech' vaak als hoogtepunt van de film wordt genoemd. Maar als dat het dan moet zijn... niet echt mijn ding... en Laughton eigenlijk ook niet...

avatar van Flavio
Aardige komedie (geen idee waarom hij ook als western aangeduid wordt) die wat vergeten lijkt gezien het aantal stemmen en reacties. De film drijft op de tegenstelling tussen de klassenmaatschappij (het oude Europa) en het land van de onbegrensde mogelijkheden, maar buit het komisch potentieel van een Britse butler in dienst bij een Amerikaanse familie niet helemaal uit.

Het begon veelbelovend met de dialogen tussen Ruggles en de graaf, als die schoorvoetend toegeeft Ruggles te hebben verspeeld met een potje poker, maar als Ruggles eenmaal overgedragen wordt aan Floud wordt het snel minder grappig en gaat het meer om de verwording van Ruggles tot vrije Amerikaan. Daarbij wordt het sentiment niet geschuwd, met als uitschieter de Gettysburg scene, die wel erg voorspelbaar verliep. Kan me wel voorstellen dat de gemiddelde conservatieve Amerikaan deze scene als hoogtepunt beschouwt.

Ruggles viel trouwens wel vaak uit zijn rol van serviele butler, hij had nader beschouwd helemaal niet zo'n gedienstige instelling.