The Wonderful Country (1959)

Western

geregisseerd door Robert Parrish
met Robert Mitchum, Julie London en Gary Merrill

Een aantal jaren geleden is Martin Brady naar Mexico gevlucht omdat hij de moordenaar van zijn vader heeft gedood. Martin werkt nu als 'bodyguard' voor de Mexicaanse gouverneur Cipriano Castro. Op verzoek van diens broer generaal Marcos Castro reist Martin naar Texas voor een illegale wapendeal. Eenmaal in een Texaans stadje aangekomen schrikt zijn paard van een 'tumbleweed' (Het losgeraakte, verdorde deel van een plant) en beiden komen ten val, waarbij Martin een been breekt. Ondertussen wordt Martins wapentransport gestolen. Complex wordt het voor Martin wanneer hij een aanbod krijgt van kapitein Rucker om zich bij zijn Texas Rangers aan te sluiten en de voluptueuze legerkapiteinsvrouw Helen Colton verliefd op hem geworden is. Nadat Martin een man, die eerst zijn vriend Ludwig 'Chico' Sterner gedood heeft, uit zelfverdediging heeft moeten doden, moet hij weer vluchten naar Mexico. Daar wordt Martin echter geconfronteerd met de zeer boze gebroeders Castro vanwege de gestolen wapenzending.

avatar van Dogie_Hogan
In Spanje op DVD (R-2) verschenen onder: Más allá del río grande.

En hier (EBay) de R-4 release.
Besteld; review zsm.

- Clip: Youtube.

avatar van Dogie_Hogan
The Wonderful Country,The Young Land, The Big Land, The Big Country: Western-titels uit eind jaren 50. Een 'gedoe' om dat uit elkaar te houden.
Deze titel is wat dubbel, omdat de hoofdrolspeler (Robert Mitchum) niet kan kiezen tussen beide landen (Mexico en Texas). Daarnaast moet hij ook nog kiezen tussen zijn trouw aan zijn Mexaanse werkgever of in zee gaan met de ongelukkige, maar aantrek- kelijke Amerikaanse legerkapiteinsvrouw Julie London.
Julie London, die tov van haar eerdere rollen in Man of The West en Saddle the Wind ditmaal iets meer diepgang in haar rol heeft gekregen, maar uiteindelijk toch weer onvoldoende screentime om dat verder uit te werken. En ook bijzonder bij haar: ze kan een paar keer glimlachen. Overstap naar een muzikale carriëre is toch wel een juiste keus geweest. Een mooie vrouw, maar geen echt goede actrice.
Mitchum acteert erg routinematig; lijkt zich wat onhandig te voelen met die opvallende extreem grote donkere sombrero. Zijn ongelukkige valpartij van het paard wordt breed uitgemeten in Texas en Mexico en zelfs het leger leeft met hem mee. Dat is voor mij 1e keer in Western genre.
Kapitein Colton wil met de Castro's samenwerken in zijn strijd tegen de Apachen, maar die komen amper in beeld.

The Wonderful Country is een beetje een multi-culti Western te noemen. Legeronder- deel bestaat geheel uit negers, veel Mexicanen over en weer de Rio Grande en Robert Mitchum weet niet of hij in Mexico of Amerika thuis hoort. London is met haar man net overgeplaatst uit een andere staat. Veel beelden van Mexicaanse dorpen. Voor de Mex is Mitchum geen gringo: vrienden over en weer.

Niet erg veel actie in deze Western, maar wil het ook geen 'praat-Western' noemen. Einde is wat abrubt en typisch voor die tijd dat Mitchum niet met zijn love-interest, en inmiddels weduwe London, meereist.
Moet de film nog zeker herzien. Voorlopig een IMDb *6/10.

PS
- Tav de DVD transfer.
Alleen in R-4 op DVD verkrijgbaar. De film is niet gerestaureerd en geen subs. Geluid is OK, maar beeldkwaliteit lijkt helaas net boven VHS niveau. Niet gerestaureerd samen met VHS+ kwaliteit vind ik erg storend en beinvloed eindoordeel, mede vanwege de vele mooie landschappen (want er is veel op lokatie gefilmd), die zo onvoldoende uit de verf komen! Ook de dorpen in Mexico zijn erg sfeervol in beeld gebracht. Maar desondanks knalt Julie London van het scherm, en evenals in beide hierboven genoemde Westerns, heeft ze weer een prachtige garderobe, die haar matige acteerprestaties compenseren!

- Mooie filmposters: MPDB.

avatar van Brix
(Géén kritiek! Alleen aanvulling) Betreffende het volledig uit zwarte soldaten bestaande Amerikaanse legeronderdeel:

Dit is historisch, dergelijke legerafdelingen werden 'Buffalo soldiers' genoemd.
Zie (bijvoorbeeld) ook de prachtige film 'Sergeant Rutledge', met Woody Strode in de hoofdrol.

Dank voor de beoordeling van de beeldkwaliteit van deze DVD Dogie.
Ik denk dat ik het maar houd bij een opname van TV (TCM) wanneer de film weer eens langskomt.
Ik herinner mij dat die in goede beeldkwaliteit werd uitgezonden, mét Ned. subs.

Betreffende Julie London:
Van 1972-1979, toen haar schoonheid al tanende was (als ik het zo oneerbiedig mag uitdrukken)speelde zij een hoofdrol in de ziekenhuisserie Emergency, naast western acteur Robert Fuller, en haar eigen echtgenooot Bobby Troup.
In die serie gaf ze wél blijk van acteertalent.
Wellicht kon zij zich daar toen ook meer op concentreren.
En kreeg ze ook de kans dat talent te ontplooien.

avatar van Dogie_Hogan
'Buffalo soldiers' wordt niet als zodanig genoemd in deze Western; af en toe valt het woord 'negro'. Alleen de zwarte acteur Leroy 'Satchel' Paige acteert ook; al is dat 1-malig voor hem.

In die weinige acteermomenten van Julie London heeft ze ook amper tot geen mimiek en of dat alleen aan de regiseurs of script ligt.... Misschien een laatbloeier. Hoop Julie nog eens te zien in de thriller The 3rd Voice uit 1960 en drama Voice in the Mirror uit '58.

Ik kon maar niet in deze film komen. Het laatste halve uur vond ik het best. Er zit best wel veel (saaie) dialoog in de film. Actie hoeft niet persé, maar dan moet het er in de dialogen wel inzitten. Weinig van gemerkt bij deze film.
Julie London vind ik weinig uitstraling hebben, weinig mimiek ook. Volgens mij had ze geen idee wat ze op de set deed en wat er van haar verwacht werd. Uit het verhaal van Dogie begrijp ik dan ook dat ze stopte met acteren. Ze had dus wel zelfkennis.

Zelfs Mitchum vind ik hier een mindere prestatie leveren dan ik van hem ken.
De thuisloze hoofdpersoon die hij speelt, lijkt ook nergens voor te gaan, hij doet maar wat en weet zelf niet waarom. Onderweg merkt hij van zijn baas ook geen loyaliteit. Ik had toen verwacht dat de hoofdpersoon een radicale keuze zou maken. Dat bleef echter uit.

Vlak en saai geheel.

Pluspunt: De Mexicanen werden ditmaal eens als een normaal volk neergezet, niet als vrouwen betastende zuipschuiten.

avatar van Brix
Betreffende Julie London (echte naam Gayle Peck)
Haar acteer-carrière duurde 35 jaar (!) (film, toneel, TV)
Zie ook Julie London - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Ik vond haar vooral in 'Emergency' ( 1972-1979) blijk van aanzienlijk acteertalent geven.

Met de film 'The Wonderful Country' zelf heb ik wel iets, wellicht omdat ik ook het originele boek (van Tom Lea) bezit, en e.e.a. wat gedetailleerder kan zien daardoor.

35 Jaar is toch nog behoorlijk. Maar in deze film is het talent echt te verwaarlozen.
Misschien niet geheel haar schuld, want ik vind Mitchum ook niet top hier. Toch wellicht het script van de film dat het boek te fragmentarisch weergeeft?

Kan natuurlijk ook zijn dat deze film mij gewoon niet ligt: ik ben de enige die de film beneden de 3 sterren geeft.
Ik heb echt zitten gapen af en toe.

avatar van Brix
Het boek is inderdaad beter, zoals vaak het geval is.
De schrijver, Tom Lea, heeft overigens nog een klein rolletje in de film, als kapper(Mr. Peebles).

Het was ook niet mijn bedoeling een kritische opmerking op jouw commentaar bij de film te maken., maar gewoon wat extra info te geven.

Ik kan ook niet precies zeggen wat het is, maar heb wel iets met Julie London, ondanks haar koele inbreng in deze film.
Wellicht ook omdat ik in haar die sensuele zangeres blijf zien die ze zeker ook was. (op YouTube zijn er heel wat van haar muziek opnames te vinden, en ik kocht haar LP's vroeger alleen al voor de coverfoto's haha)
Maar daar heeft iemand die deze film ziet natuurlijjk niet echt een boodschap aan.

avatar van Dogie_Hogan
Quote: Primarily remembered as a singer, London also made more than 20 films.

De Amerikanen omschrijven miss Londens 'actereren' in deze film en Man of the West als 'wooden'. Kan het daar volledig mee eens zijn.

avatar van Brix
Zolang het maar geen 'spaanplaat' is

Brix schreef:

Zo had ik het niet opgevat hoor.
Ik vind de aanvullende info die je meestal geeft juist interessant.

avatar van simonvinkie
Zometeen op MGM!

avatar van simonvinkie
Ben het behoorlijk eens met Barfly zijn bericht. De eerste 45 minuten vond ik zeer aardig uit te zitten. Ondanks dat er niet veel actie in dat gedeelte zit blijft het toch allemaal best interessant om naar te kijken. Maar vanaf het moment dat hij weer naar Mexico vlucht werd de film een stuk minder. Dat gedoe met de Castro broers vond ik behoorlijk saai. Gelukkig waren de laatste twintig minuten weer van beter niveau zodat dit toch nog een krappe voldoende wordt.

Robert Mitchum speelt een interessant personage, maar helaas doet hij dat niet echt goed. Hij was zeer zeker een uitstekende acteur, maar dit was toch wel een van zijn mindere rollen. Julie Londen vond ik ook niet echt veel indruk maken in haar rol.

Deze western had over het algemeen een aardig niveau. De eerste 45 minuten waren zelfs prima. Daarna werd het minder. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de plotomschrijving hier op MM. Alles wat daar in staat gebeurt ook in de eerste drie kwartier...

Aardige western. 2,5*

avatar van Brix
Gisteren wederom bekeken op MGM Channel.
De gebruikte kopie ziet er werkelijk schitterend uit.
Het enige gemis is widescreen.

Daar is door MGM nu wel iets aan gedaan, want de film is (eindelijk) te koop in widescreen versie, als video on demand release.
Tot voor kort was er alleen een Spaanse DVD in de omloop.

Ik vind de film nog steeds de moeite van het opnieuw bekijken waard.
Alleen de eindscène, waarin Brady / Mitchum zijn gewonde paard afschiet, vind ik slecht door het nauwelijks tonen van enige emotie.
Het paard acteert beter in die scène.

Die DVD ga ik toch maar eens kopen denk ik.

Aardige film waarin een gun-for-hire zijn been breekt en in een klein stadje moet opknappen. Zeker niet slecht binnen het western-genre, maar hierbuiten heeft de film weinig nieuws of origineels te bieden. Voor een film met een titel als deze hadden er wel wat meer buitenopnames mogen zijn.

avatar van Decec
ben benieuwd
as donderdagmiddag MGM 15.25

avatar van Decec
Een goede Western film...
Prima verhaal...
Heerlijk paarden te zien en een
redelijk mooi landschap...
Prima oudewetse acteerwerk...
Leuk bekende acteur Robert Mitchum...
Heerlijk oudewetse klassieke muziek (geen Dolby Digital aanwezig)...
Helaas deze film heeft alleen 4:3, geen breedbeeld (geen HD aanwezig)...
Prima camerawerk...

avatar van wendyvortex
Weinig aktie en met Robert Mitchum die binnen vijf minuten van z'n paard gevallen is en z'n been breekt.
Dan wordt het allemaal nog wel redelijk interessant want Mitchum is geen Mexicaan, maar een Gringo die ooit na een schietpartij naar Mexico is gevlucht en hij krijgt nu de kans weer in de VS te komen.
Nou ja dan spelen het lot en nog wat onafgedane zaken in Mexico ook nog een rol en zitten er ook nog wat Apaches in het niemandsland tussen de VS en Mexico.
Qua politics zit het allemaal wel goed in elkaar, maar er zitten nogal wat verhaallijnen in die niet allemaal even goed uitgewerkt worden en die grote sombrero op Mitchum's hoofd is soms ook wat potsierlijk.
Bij vlagen erg sterke momenten, maar het lijkt een beetje alsof het oorspronkelijk een drie uur durend epos was waar flink in gesneden is om hem tot beschaafde bioscooplengte terug te brengen.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review: kleuren niet OK.

avatar van Brix
Of de Spaanse Blu-ray release beter is?

avatar van trebremmit
Komt ook uit op blu-ray in Duitsland, wel erg duur. Release is in februari en de combi dvd/blu-ray kost 28 euro.

avatar van mr rumson
Het duurt even voordat deze western op gang komt.
Maar als Mitchum genezen is van zijn been en de grens van Mexico oversteekt dan word het allemaal wat boeiender en zien we meer actie.
Ook word het allemaal wat interessanter want voor welke Broer kiest Mitchum ?
Of zijn ze alle twee niet te vertrouwen ?
De film zelf ziet er prima uit met mooie landschapen en stoffige grensstadjes.
Deze western nu voor de tweede keer gezien en beviel me beter dan de eerste kijkbeurt .
Al zitten er nog steeds saaie stukken in .

avatar van Filmkriebel
Eén man, twee landen.

Slappe western met weinig actie. Het duurt inderdaad een hele poos voor het op gang komt, en de tweede helft wanneer Mitchum terug naar Mexico keert is toch veel beter, met mooie landschapsopnames en cliché mexico sfeer. Maar echte shootouts en een climax zijn toch net teveel gevraagd bij deze film. Ik kon er om een of andere redenen niet genoeg van krijgen om Mitchum met sombrero te zien rondlopen; verder is dit geen acteur waar ik warm voor loop. Ik had er meer van verwacht, vooral omdat ik Parrish kende van het uitstekende Saddle the Wind - moviemeter.nl (4*)