The Sergeant (1968)

geregisseerd door John Flynn
met Rod Steiger, John Phillip Law en Ludmila Mikaël

Meester Sergeant Albert Callan (Rod Steiger) probeert zijn homoseksuele gevoelens te verbergen. In het verwoeste milieu van Frankrijk in de jaren na de Tweede Wereldoorlog ontmoet hij soldaat Swanson (John Phillip Law), waar hij diepe gevoelens voor krijgt. Maar Callan heeft een stoer imago en homoseksualiteit wordt niet geaccepteerd...

Een opmerkelijke productie uit een tijd dat films over homoseksualiteit of homoseksuele personages op de vingers van een hand te tellen waren. Het verhaal is deprimerend en tragisch, toch is 'The Sergeant' geen buitengewone film, wel voorspelbaar. Het verhaal gaat over keuzes tussen goed en kwaad, het ontdekken van je gevoelens en de onvoorstelbare druk door en worsteling met seksuele identiteit. De regisseur heeft oog voor details en de cast speelt goed. Het einde is onbevredigend, maar dat zal van de producent (we schrijven 1968) wel zo gemoeten hebben.