Squirm (1976)

Horror

geregisseerd door Jeff Lieberman
met Don Scardino, Patricia Pearcy en R.A. Dow

Door een storm raken enkele elektriciteitskabels los en vallen op de grond waardoor de wormen in de grond naar boven komen. Ze blijken akelige vleesetende wormen te zijn die zich te goed doen aan de dorpelingen.

avatar van de grunt
4,5/10 op IMDb voor vintage horror

avatar van jeroentjuhhhhh
Fantastisch natuurlijk. Score(s) kun je lekker negeren (zoals met alle meesterwerkjes van befaamde cult/horror cineasten - ik moest een beetje aan Larry Cohen denken). Misschien wel Lieberman's beste. Squirm doet aan veel andere werkjes denken en dat is niet gek. Stamt, zo midden jaren 70, uit een periode waarin killer insecten van formaatje olifant werden teruggebracht naar hun echte size. Vreemd genoeg was juist die stap ''terug'' hetgeen het genre nodig had. Scenes zoals de wormen onder de huid van Roger laten precies zien hoe het genre zijn draai had gevonden. Dat zijn momenten die je mee je nachtmerries in neemt! Prachtig werk ook van beginnend visual effects artist Rick Baker, die hierna een indrukwekkend aantal meesterwerkjes de gewenste on-screen smerigheid bezorgde.

Het deed me sterk denken aan Bug (1975) , waarin een aardbeving een stel vlambare kakkerlakken aan de oppervlakte brengt. Grootste verschil is de toon van de film. Lieberman neemt het allemaal niet zo serieus. Don Scardino was er zelfs van overtuigd dat hij in een komedie speelde. Er valt absoluut iets voor te zeggen. De personages zijn uitvergroot, hebben duidelijke (en grappig terugkerende) karaktertrekjes, fella, en de onderlinge relaties zijn verre van standaard. Er speelt veel op de achtergrond in dit kleine, afgelegen southern dorpje, fella.

Arrow heeft Squirm de perfecte behandeling gegeven, met o.a een geweldige Q&A als extra. Lieberman doet een boekje open en heeft leuke anekdotes over een aantal scenes waar je absoluut van wilt weten hoe/wat er allemaal gaande is. Zoals de rol van padvinders, het bijna casten van (o.a) Stallone, en de oorsprong van de gillende wormen Het draagt allemaal bij aan de grootse status van deze cult flick. Destijds voor een indrukwekkend bedrag gemaakt trouwens (ruim vier ton?!), maar dat ook dik heeft terugverdiend. Zoals Lieberman het al bescheiden zei: ''als 35 jaar later een nieuwe generatie nog steeds bezig is met de film, dan heb je het wel oke gedaan'. Damn right!

avatar van Noodless
Geweldige cover !

Prima horrorwerkje dat gezien zijn genre uitstekend wordt opgebouwd met aandacht voor de verschillende personages, hoe raar sommigen onder hen ook zijn. De humor zit daarom vaak in een klein hoekje en dat werkt hier wel. De cast doet het ook prima, maar de wormen stelen hier echt de show. Het duurt wel even wanneer ze echt de hoofdrol gaan op eisen in het verhaal, maar die scènes mogen er dan ook wel zijn. Lekker maf en goed gefilmd. Omdat het de werkelijkheid goed benadert
( hier geen overdreven grote wormen) krijg je een afkeer en levert de film je enkele heerlijke scènes vol viezigheid op. De scène wanneer de wormen door het gezicht van Roger wriemelen is fantastisch. 7,5/10

avatar van alexspyforever
Niet slecht maar ze hadden hier toch wel iets meer mee kunnen doen. Een jaar later kwam Kingdom of the Spiders uit waar we een heuse invasie van spinnen kregen die de hele stad in de rep en roer zette, dat gevoel had ik hier toch een stuk minder. Hier zijn het dus wormen. Naast het feit dat het pas in het laatste half uur begint lost te barsten, speelt het allemaal een beetje teveel af op hetzelfde stukje bos. Hoe heerlijk zou het zijn geweest als de mensen in het restaurant plotseling een stel wormen tussen hun spaghetti voelden wriemelen maar daar werd niets mee gedaan. Er waren dan wel worminvasies op andere plekken kort in beeld gebracht maar het was toch vooral in het huis van de protagonisten. De wormenscènes zijn zelf goed in beeld gebracht, voelen smerig aan. Er valt helaas weinig gore te beleven en hoe die rare buurjongen telkens weer terug weet te komen ondanks dat ie verdrinkt in de wormen vond ik nogal dom . Wormen verschijnen en verdwijnen bij toverslag, ok we moeten het met een grove korrel zout nemen. Als het nu nog leuke karakters waren had ik er misschien wat meer kunnen waarderen, nu een hele nipte voldoende.