Iklimler (2006)

Alternatieve titels: Climates | Iklimler

Turkije / Frankrijk

geregisseerd door Nuri Bilge Ceylan
met Ebru Ceylan, Nuri Bilge Ceylan en Nazan Kesal

Tijdens hun zomervakantie aan de Turkse kust verbreekt universitair docent Isa zijn relatie met art director Bahar. Een druilerige herfst volgt waarin Isa zijn eenzaamheid afwisselt met bezoeken aan Serap, een ex-vriendin. Zij vertelt hem dat Bahar in Oost-Turkije aan een televisieserie werkt. Hij wil naar haar toe en reist af naar de verre winterse contreien.

Greeneyelady1
Een film die me moeilijk kon bekoren. Bepaalde scenes mochten er wel zijn. Ebru acteerde goed, maar voor de rest begreep ik niet zo goed waar deze film heen wilde. Bepaalde beelden vond ik wel erg mooi geschoten. Einde kwam geheel onverwachts voor me ...

speranza
Deze film gaat over een man die zich niet kan binden aan een vrouw. Hij kan niet met maar ook niet zonder een vrouw zijn.Het verkrachten van zijn vroegere vriendin doet hij puur uit wanhoop. Als hij in Koerdistan alles in het werk heeft gesteld om zijn geliefde terug te veroveren besluit hij haar toch weer los te laten.

avatar van wendyvortex
De zaterdag-nacht-film op Nederland 2 en dat na een avond zwaar stappen op de donderdag en een alcoholrijke vrijdag (filmclubjes...proost!!).
In ieder geval mooi onthaasten dus op de zaterdagnacht.
Wederom prachtig camerawerk (en zag ik daar zelfs éénmaal een shot gelijk aan Uzak?).
Stroeve moeizame liefdesrelatie komt tot een einde en vervolgens de eenzame periode daarna.
Dat lijkt me een vrij universeel thema.
Film wisselt een (heerlijk) langzaam tempo af met felle door de ziel snijdende scenes.

Mooi gefilmd, gevoelvol gespeeld. Bepaald geen actiefilm, maar heerlijke bespiegelingen...

Wigand
Prachtig drama met adembenemend mooie beelden en prima acteerwerk van de hoofdrolspelers.

speranza
FisherKing schreef:
Wat is 't weer akelig stil rond deze film.
Dit is een verborgen parel van cinematografie.

avatar van Noodless
Tja, redelijk sober verhaaltje dat uiteindelijk weinig kracht biedt op gebied van gevoelens en handelingen/uitdrukkingen van de personages. Het bleef allemaal wat vlakjes qua emoties en de personages wisten mij niet echt te boeien. Daar staat wel tegenover dat de fotografie, de beelden en het camerawerk dik in orde zijn. Ook het acteerwerk stelt niet teleur.
Jammer....maar dit pareltje werkte niet echt voor mij. 5/10

Relatieproblemen in Turkije. Het is duidelijk dat de man daar veel dominanter is dan de vrouw. Of eigenlijk, dat denkt hij. Op zich zeker geen slechte film, al is hij wel ontzettend traag. Wel leuk dat de film op locatie is geschoten, en dat je daarbij een niet alledaags Turkije krijgt te zien. Vooral als het ook nog sneeuwt.

kamala schreef:
net bekeken in een verder lege bioszaal. Achter in de zaal in het midden met alleen maar rood fluwelen stoeltjes geeft toch een aparte sfeer. Toen ik net naar huis liep kon ik alleen maar constateren dat ik er verdrietig van geworden ben. Wel een fijne vorm ervan, ben dus in elk geval wel door iets geraakt. Of ik de film ook zo had weten de waarderen als ik thuis op de bank had gezeten weet ik niet. Zal het in elk geval binnenkort eens uitproberen. Hoewel geen ijzersterk of orgineel verhaal wel bijzonder mooi uitgevoerd.

Dit vind ik dus een echte aanbeveling die het voor mij echt de moeite waard maakt deze film te gaan zien. Ik ben maar aan het twijfelen tussen Gilliam's 'Tideland' op Canvas en deze film. Ik vind Gillams vaak zo vermoeiend. Dus daar ga ik dan alleen op de bank vanavond....

Dangerous-AF
Heb hem paar uur geleden gekeken op Ned2 voor de 3e keer, en hij blijft even sterk. Prachtige beelden (in HD) en zeer goed acteerwerk. Niet zo goed als Uzak, maar alsnog geweldig .

Een geweldige film met fantastische beelden, niet teveel woorden en meer dan uitstekend acteerwerk. Al had ik als snel een hekel aan Isa (en een bloedhekel aan hem aan het eind als hij zo achteloos het adres van de taxichauffeur in de asbak gooit..... ) Nog lang een hoofd vol gedachten gehad vannacht. Ongeveer zoals kamala schreef: een film is gewoon goed als hij iets met je doet, een snaar raakt.

Heel verfrissend zijn films als deze ook doordat die gladde Hollywood aanpak totaal ontbreekt en de mensen echte mensen zijn zoals wij en zoals wij ze kennen.

Dangerous-AF
Heey Lupussy is dit de 1e keer dat je een film van Nuri Bilge Ceylan kijkt? Als je antwoord ´ja´ is, zou ik je graag Uzak (Distant) willen aanraden .

avatar van nadrin
Dit is best wel een mooie film.
Met veel emoties, die evenwel met mondjesmaat worden getoond en verklaart.
Toch is hij voor mij wat te traag.
En blijft het beeld veel te lang hangen om een gevoel te benadrukken, die je ook met veel minder tijd kon tonen
De sterkte is hierbij tegelijk ook de zwakte van deze prent

Dangerous-AF schreef:

Ja, dat heb je goed gezien! Maar ik ben gelijk info over Nuri Bilge Ceylan werk gaan zoeken en begreep al dat ik dus zeker Uzak ook moet gaan zien. Maar bedankt voor de attentie.

Dangerous-AF schreef:

Ha, was en beetje dom een verkeerde quote van je te gebruiken! Maar gelukkig had je het door!! Ik had net naar Hard Candy gekeken; dat was ff iets heel anders.....schreef wat vaags en heb er maar een nachtje over geslapen hetgeen bij deze Nuri Bilge Ceylan film absoluut niet nodig was.

avatar van 93.9
Mooie film. Op naar Uzak.

Dangerous-AF

Uitermate sombere karakterstudie van regisseur Nuri Bilge Ceylan en zijn vrouw Ebru. Bijzonder traag (het leek af en toe wel een film van Zvyagintsev) met veel scènes waarin amper wat gebeurt, heel weinig dialoog, maar daarentegen zeer fraaie winteropnamen en goed verzorgde rollen van het echtpaar Ceylan.
Misschien dat ik 'm nog een keer moet bekijken om de film op juiste waarde te schatten. Voorlopig 3*.

avatar van Badalamenti
Nuri Bilge Ceylan tot voorkort nooit van gehoord, maar wat een ontdekking......
Kijk uit naar meer van deze volbloed filmer

avatar van simone1
Een dubbel gevoel. Wat film betreft een 4,5*. Tot ik bij de aftiteling zag dat de regisseur en zijn vrouw zelf de hoofdrollen hadden gespeeld. Het mag misschien niet meetellen bij het oordeel over de film, maar het stoorde me behoorlijk. Waarom weet ik niet precies. Een raar machismo, het verstoren van een illusie, van verbeelding? Het ondergraaft voor mij in ieder geval de poëzie van deze film. Hoewel deze poëzie niet één ieders cup of tea zal zijn.
En sympathiek is de man niet bepaald (vind ik). Z’n stem beviel me ook al niet.
Hoe dan ook, de beelden zijn prachtig. De manier van filmen. En ik vond het grappig dat tussen minuut 57-58, geluiden uit once upon a time in the west te horen waren.

starbright boy (moderator)
Mooie film, heel mooi zelfs. Met name de vrouwelijke hoofdrolspeler is geweldig. Het einde het hele stuk eigenlijk dat ze elkaar weer terug zien nagenoeg briljant zelfs. Fantastisch bescheiden uitgewerkte tegenstrijdige gevoelens van een relatie die toch echt over is. Elke scene in het laatste half uur is meer dan raak.

Maar de verkrachtingsscene past zo slecht bij de film en is er zo met de haren bijgesleept dat ik er niet overheen kan stappen. Dat kost deze film ergens tussen een halve en een hele ster.

Het is helemaal geen verkrachting. Waarom denk je dat dat zo is?

starbright boy (moderator)
Omdat ze zich verzet, in mijn boek is dat een verkrachting. Als het dat niet is in de context van de film (en daar lijkt het op later in de film) vind ik het niet goed in beeld gebracht.

Ik heb geen moment het idee gehad van een verkrachting. Dit is hoe die twee met elkaar omgaan: dierlijk. Het is ook duidelijk waarom dat in de film zit. Het vormt een enrom contrast met hoe het centrale paar met elkaar omgaat. Het laat zien dat de mannelijke hoofdpersoon niet zonder passie is, niet de saaie academicus die hij in zijn relatie is. Het brengt de nuance aan, want het laat zien dat het niet aan hem ligt maar aan de relatie. En dat is naar mijn idee de essentie van de film. Het probeert niet een schuldige aan te wijzen, maar te laten zien dat de kleinste dingetjes een breuk kunnen veroorzaken. Het is in dat opzicht een hedendaagse, subtiele versie van Le Mepris.

starbright boy (moderator)
Ik kan er in meegaan dat het dat wil zeggen, maar dan nog vind ik dat de scene echt compleet verkeerd overkomt. Ik zie geen dierlijke seksualiteit namelijk. Dat kan ook zonder dat de vrouw zich enorm verzet.

Maar het is toch duidelijk dat die twee elkaar enorm kennen. Dat ze door een routine gaan. Na ja, details...

avatar van Badalamenti
Heeft waarschijnlijk ook te maken met de rol van de vrouw in de Turkse samenleving....

Olaf K. schreef:

Juist dat vind ik niet duidelijk.

avatar van comely
Mensen weten niet eens meer het verschil tussen een verkrachting en een passievolle vrijpartij.

Dan heb ik het niet eens over die vage opmerking van de vrouw in de Turkse samenleving.

Sjonge jonge zeg...
Lijkt wel een slechte grap die comments.

Dit was nog maar mijn tweede film van hem, maar Ceylan is op dit moment voor mij de Turkse Antonioni. En dat lijkt mij het grootst mogelijke compliment...

Wat de vrijpartij betreft, die ik overigens één van de knapste scènes uit de film vond, en meteen één van de knapste vrijscènes die ik ooit zag in een film, sluit ik me volledig aan bij de reactie van comely. Ze drukte voor mij passie uit, maar tegelijk ook het krampachtig hunkeren naar passie...

avatar van Ferdydurke
Relatiedrama dat weinig uitgesproken is in de dialogen, maar meer sprekend in het tonen van de interactie tussen de protagonisten. Soms schitterend in fotografie, en met een aantal van de sterkste scènes die ik in lange tijd zag. De episode op het strand; de stoethaspelige bespringing van Serap; Bahar en Isa in de bus; in de hotelkamer... om er maar een paar te noemen.

De camera houdt (terecht) van mevrouw Ceylan, terwijl het spottend lachende gezicht van Nazan Kesal tamelijk onbarmhartig in beeld wordt gebracht. Maar toch, ook haar personage spat hier van het scherm af.

Wie weet is die bewonderende blik versus dat realisme wel een afspiegeling van Isa’s perspectief: zich diep van binnen te klein voelend voor de ene, en aangetrokken door de ongecompliceerde, ietwat ordinaire sensualiteit van de andere.

Of misschien is het een kwestie van niet of wel (denken te) kunnen domineren. En in beide geen bevrediging kunnen vinden.

Maar dat is persoonlijk psychologiseren, hineininterpretieren, van de kouwe grond; verklaringen, waar de film zichzelf nadrukkelijk niet aan waagt. Het is een ‘bescheiden’ opstelling, die net genoeg afstand houdt om enerzijds de emotionele impact tot zijn recht te laten komen, en anderzijds niet te vervallen in cheesy melodrama.

Al komt de slotscène redelijk dicht in die buurt. Maar ja, die sneeuw, die is wel erg mooi.