The Santa Clause (1994)

Familie / Komedie

geregisseerd door John Pasquin
met Tim Allen, Judge Reinhold en Eric Lloyd

Op een nacht valt de kerstman van het dak en Scott voelt zich verplicht zijn rol over te nemen. Scott en zijn zoon Charlie haasten zich naar de Noordpool. Daar ontmoeten ze Bernard, de chef van de elfjes, die hen hun nieuwe verantwoordelijkheden uitlegt. Scott houdt niet echt van de plotse verandering in zijn carrière maar Charlie vindt het schitterend, want zijn vader wordt steeds dikker en krijgt nu ook een baard.

avatar van tommykonijn
Ik heb de film vroeger eens gekregen op VHS.. Helaas was ik te klein om de ondertiteling te lezen of het Engels te snappen... In een hoekje beland en is daar blijven liggen. Tot afgelopen week. Nou was ik toch benieuwd hoe de film was. Ik had hem al een beoordeling gegeven maar ging maar met de gemiddelde stem mee (2,5*) omdat ik hem me niet kon herinneren. Ik had er totaal geen verwachtingen van, maar omdat ik altijd een zwak heb gehad voor kerstfilms toch maar eens opgezet. Maar al met al vind ik dit toch een aardig sfeervolle film. De effecten zijn lachwekkend en het acteerwerk is van sommige acteurs belaberd (die Neil was erg slecht neergezet..) maar ik heb me er wel aardig mee vermaakt. Tim Allen speelt leuk en zorgt nog voor een aantal leuke momenten. Eric Lloyd was dan weer iets minder, maar ik kon me ook niet echt aan hem storen. Het verhaal is natuurlijk nogal vreemd, en het einde ook wel.. Maar bij dit soort films gaat het volgens mij voornamelijk om het kerst-gevoel. En dat kon ik in dit Walt Disney-Product toch nog uitstekend vinden.

avatar van DragQueen
Leuke Kerstfilm, met een goede sfeer. Het verhaal is verder niet echt origineel, maar de uitvoering is prima. De hoofdrol wordt goed ingevuld door Allen, die voor leuke momenten zorgt. 2,5 Ster.

avatar van K. V.
Ah, dit is weer zo'n typische kerstfilm die niet echt verrast, maar wel aangenaam is om eens te bekijken. 'k had die vroeger nog bekeken en toen dacht 'k dat het hoofdpersonage veel vlugger in de kerstman veranderde, maar blijkbaar heeft de film toch een langere inleiding dan gedacht.
Voor de rest zagen de decors (de Noordpool en de santawerkplaats) er erg goed uit.
Het is er de tijd voor, dus als je eens een kerstfilm wil bekijken, kan 'k deze wel eens aanraden.

avatar van aburex
Erg leuke film. Had hem al lang in de kast staan, maar het kwam er maar niet van om ernaar te kijken. Had hem al eens vroeger gezien en kon me er niet veel van herinneren. Nu ik hem toch heb gekeken viel hij erg best mee. Leuke komedie met een uitstekende Tim Allen

avatar van Drs. DAJA
Vanwege veelvuldig verzoek bij deze voor de decembermaand een recensie van The Santa Clause

Kerstrecensie - The Santa Clause

Matige film waarin een gescheiden vader tegen wil en dank kerstman wordt. Een vermakelijk gegeven dat ook wel aardig is uitgewerkt. Echt grappig wordt het helaas niet, daarvoor is de film te braaf en te kinderachtig. Wellicht dat de doelgroep zich hier minder aan stoort.

avatar van ¿?ImAmused?¿
Matig kerstfilmpje,maar leuk om een keer te zien met de donkere dagen.
Verder vond ik het acteerwerk van Tim allen wat zwakjes,met name in het begin van de film.
Maar Tim allen heeft zowiezo geen toppers uitgebracht natuurlijk,behalve wild hogs die ik wel leuk vond.

Dick2008
Ik vind deze met Tim Allen, naast The Shaggy Dog, ook nog best aardig. Ik ben niet zo Kerst(film) liefhebber dus dan is deze toch nog (tegen verwachting in) een meevaller.

Het zijn niet bepaald de gemakkelijkste kinderen die in familiefilms voorkomen. Vooral in het begin heb ik vaak moet lachen om zijn opmerkingen, daar is hij erg goed (zo ook in Home Improvement, waar veel dingen weer heel anders lopen dan ze zouden moeten gaan). Wat dat betreft zit Allen dan ook op zijn plaats in deze film. Zodra de Kerstman er aan te pas komt wordt de film wisselvallig, vooral omdat je niet weet waar ze nu eigenlijk naar toe willen. Maar toch blijft het nog lang amusant. Alleen het laatste gedeelte met die politie en zo dat is wel jammer dat ze dat zo gedaan hebben, het wordt dan ook erg fantasierijk.

De speciale effecten zijn aan het begin niet zo geweldig, hoewel de rendieren wel leuk zijn. Als Allen steeds dikker wordt en verandert in de Kerstman hebben ze wel goed gedaan. Al met al nog best leuk allemaal, alleen naar het einde toe dus een stuk minder. 4.0

avatar van Triezzzze
IK HOU ER VAN!! Eigenlijk heel "fout" maar dit is toch 1 van mijn favoriete kerstfilms. Misschien omdat ik er mee opgegroeid ben. Lekker foute film waarbij je niet hoeft na te denken. Alleen die Charley begint, na mate ik ouder word, toch wel irritatie op te wekken.. Maar verder, prima kerstfilmpje!

avatar van henrygreenway
Ik houd van films waar vaders van kinderen (zoon) houden !!

avatar van Vinokourov
Tsja, dit is gewoon een smaakloze kerstfilm. Gescheiden vader transformeert naar kerstman. Eerst leidt dat natuurlijk tot een en al ongeloof, behalve dan bij zijn zoontje. Die vindt het maar al te cool dat de kerstman toch bestaat en dat zijn vader die rol heeft. Het is altijd afwachten hoe irritant zo'n rol is van zo'n blaag, maar dat bleef nog enigzins binnen de perken. Anyway, het is toch een suf gebeuren en aan de zoetsappige kant. Het kon zeker allemaal erger, maar ik vond dit toch niet een geweldige kerstfilm.

avatar van Kondoro0614
The Santa Clause

Ook deze kerst klassieker laat me erg twijfelen. Aan de ene kant is dit toch best wel een geinig filmpje. Maar aan de andere kant is die ook weer verschrikkelijk. Kijk, The Santa Clause is dus echt een kerst klassieker, deze film kun je gewoon kijken met je familie en klakkeloos opzetten dan is hij echt geweldig, als ik het me herinner van vroeger. Maar zo even tussendoor vond ik hem helemaal niet meer zo leuk. De film geeft mij wel een feel - good moment, en dat vind ik persoonlijk erg belangrijk bij een film met bijvoorbeeld als hoofd onderwerp kerst, heerlijke feel good film met een sfeertje, ah!

Maar ook deze film heeft zo zijn slechte kanten. Zo vond ik het maar een simpel concept en daar in een heel simpel verhaaltje verwerkt. De film heeft als hoofdonderwerp een niet echt Feel - good iets, een gescheiden man die zijn zoontje met kerst bij hem krijgt, alleen dat zoontje heeft het niet naar zijn zin. 's avonds hoorde hij iets lopen op het dak, dat was dus de kerstman, die viel er ook nog even vanaf, iets spanning op bouwen. Toen Santa er van af viel ging als snel Tim Alleen eens een kijkje nemen of hij nog leefde, ze hoorden iets op het dak en daar stonden dan rendieren. Ze zaten in de arrenslee gingen naar de noordpool opeens was hij de kerst man. Buiten dit kort samengevatte verhaal, wat eigenlijk het hoofd doel was, heeft de film erg veel saaie drama scenes. Alleen maar geruzie tussen de ouders en de nieuwe vriend.

Dus het verhaal en het concept waren me wat tegengevallen. Ik vond het er wel stoer eruit zien dat de kerstman eigenlijk z'n eigen S.W.A.T. team heeft genaamd E.L.F. haha!!!! Maar het acteerwerk vond ik ook niet denderend. Daarnaast was de setting erg simpel en de rendieren zagen er gewoon weg niet uit. Ik heb echt hele gemixte gevoelens van deze film. Met gedachten op nul, zoals een leuke kerstavond met je familie dan is dit een geschikte film. Niet als je gewoon even een film wil kijken want dan vallen de saaie gedeeltes en slechte stukken toch extreem veel op. Prima te verteren maar dan moet je hem wel echt met kerst kijken. Vanavond nog even deel twee kijken en dan zijn de kerst films klaar voor 2015!

Dick2008
Dick2008 schreef:

Best aardig, maar dat is ook en dit vooral dan vanwege Tim Allen. Familiefilms, ik was er vroeger ook al niet zo dol op. (Vooral die sentimentele toestanden, bah). Natuurlijk zijn er wel wat uitzonderingen. Maar doe mij dan toch maar de vele animatie/live-action-films van de laatste jaren. Wat dat betreft waren de rendieren hier ook erg leuk gedaan. Maar verder is het zo'n cliché-film, vol met zichtbare fouten en de humor is erg karig. 3.0

Enorm leuke en gezellige kerstfilm!

avatar van Mescaline
Mescaline schreef:
Leuk voor kinderen, stuk minder geschikt voor volwassenen..
Te zoet allemaal, en Tim Allen acteert te standaard en is nergens geloofwaardig te noemen.

2 sterren omdat het zeker wel voor kinderen een leuke film kan zijn.

Oei, 8 jaar geleden was ik hier niet bepaald van onderste boven en dat ben ik inmiddels nog steeds niet helemaal, maar het beviel me allemaal wel een stukje beter.
Dat het allemaal erg op kinderen is gericht is nog steeds waar, maar hier en daar zitten er ook een paar erg geslaagde grappen voor de volwassenen. De kinderen acteren niet altijd even geweldig, maar de film geeft wel een fijn kerstgevoel mee.

Tja, zeker niet 1 van de betere kerstmis films, maar tegelijkertijd ook zeker niet vervelend.