Narayama Bushiko (1958)

Alternatieve titels: Ballad of Narayama | 楢山節考

Japan

geregisseerd door Keisuke Kinoshita
met Kinuyo Tanaka, Teiji Takahashi en Yûko Mochizuki

Het verhaal volgt de 69-jarige Orin die nog een uitstekende gezondheid heeft, maar het gebruik in het geïsoleerde bergdorp waar zij leeft, dicteert echter dat ouderen op de leeftijd van zeventig jaar door hun kinderen naar de top van de berg Narayama worden gebracht om daar in de sneeuw te sterven. Voordat het zover is, heeft Orin nog een aantal zaken te regelen: zij zoekt een geschikte vrouw voor haar oudste zoon, die weduwnaar is. Intussen bereidt zij zich in alle kalmte voor op haar eigen reis naar de dood.

avatar van Mug
Mug
Goh, ik wist niet dat deze prachtige film een remake was...
Is deze originele versie ook te verkrijgen?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat is dus de DVD van de remake.

Ramon K
Tartan heeft deze film van Kinoshita op dvd uitgebracht. Ben er erg benieuwd naar. En dan kan ik me daarna eens aan de Imamura versie wagen want die is in Nederland te verkrijgen. Cool.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Weer een DVD voor mijn veel te lange verlanglijstje. Er was even wat onduidelijkheid welke van de twee versies Tartan ging uitbrengen, ben blij dat het deze is.

Ramon K
Eindelijk een tweede film van Kinoshita kunnen zien (na het geweldige Twenty-four Eyes). Wederom een fantastische film. Gebaseerd op een boek van Shichiro Fukuzawa, is Narayama Bushiko een meesterlijke film over menselijkheid en dood als onderdeel van het leven gebleken. Een niet allerdaagse mix van film- en (Kabuki-)theater technieken, met prachtige toneelmatige scene-overgangen, een joruri-verteller, shamisen (typisch Japans instrument met 3 snaren) begeleiding en een mooi en uniek kleurenschema. Kinuyo Tanaka (oa Oharu in Mizoguchi's The Life of Oharu) is ijzersterk als het oude vrouwtje Orin. Ze speelt hier zo'n 20 jaar boven haar eigen leeftijd. Fantastisch!. Zo worden ze niet meer gemaakt! 4,5*

Ben nu ook zeer benieuwd naar de Imamura versie! Hulde aan Tartan voor het uitbrengen van deze fantastische Japanse klassieker.

avatar van Mochizuki Rokuro
Is (was?) inmiddels betaalbaar via Play (11,49 incl. verzending) verkrijgbaar.

Vooral het eerste half uur is heel fraai. De film is geheel in de studio opgenomen, dus met decorstukken en geschilderde achtergronden (waarin de naden soms te zien zijn). Dat geeft Kinoshita mogelijkheden om naar vrije hand te exmperimenteren met kleur en decor: hij gebruikt het effect ten maximale. Met name de kleuren zijn prachtig, met dan weer paars achtergrondlicht en dan weer herfstig oranjebruin. Het stoort totaal niet in het verhaal, omdat het een opzet kent van kabuki, met zingende (jengelende?) voice-over.

De vaart gaat er op een gegeven moment wel een beetje uit, mede omdat duidelijk is waar het naar toe gaat. Gegeven de studio setting en de tocht naar het gebergte en de sneeuw wordt dat ook een weer een fraaie enscenering. Hoewel suggestie is ook 'de tandenscnene' in deze versie weer eentje die door merg en been gaat. Zwakste vond ik het gedoe met de buurman Mata-yan, dat zelfs leidt tot in de film dissonerende toestanden.

Daarnaast vraagtekens over de duiding van de wat mij betreft mysterieuze eindscene met de trein. Iemand? Ramon K?

Niet alleen door de kabuki setting, maar ook door de oranjerode Japanse esdoorn blaadjes en de gedoemde (familie)liefde verhalen leek me dit ineens de inspiratiebron te zijn geweest voor Kitano's Dooruzu.

avatar van Baggerman
Oei! Schitterend. Hoewel je niet ècht goed hoeft te kijken om te zien dat de film in zijn geheel is opgenomen in de studio stoort dit totaal niet. Werkelijk prachtig vormgegeven, zelfs nog mooier als in het latere Kwaidan!

Ramon K schreef:

Dit werkt wonderbaarlijk goed.

Zelf vond ik de scène waar de familie aan het eten is erg sterk (waar de zwangere veelvraat kleindochter nog eens extra opschept!). De egoïstische domheid die kleinzoon en eega uitstralen! Goed acteerwerk!

Mochizuki Rokuro schreef:

Tja, vroeg ik me ook af, maar ik heb geen antwoord. Tenzij er niet meer achtersteekt dan dat Kinoshita wilde laten zien dat de film en het boek wellicht is gebaseerd op waargebeurde verhalen????

Ramon K schreef:
Ben nu ook zeer benieuwd naar de Imamura versie!

Ik ook!

avatar van Basto
Hoog tijd dat Rutte en Co deze film gaan kijken. De jeugd opofferen om de oudjes te redden is bezopen. We moeten anders naar de dood leren kijken. Deze film laat op schitterende wijze zien dat dat kan.

Schitterende decors en prachtige fotografie. Erg indrukwekkend deze versie.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Een film over zelfopoffering (de oude Orin) versus egoïsme (haar kleinzoon en zijn vriendin, de buurman die zijn oude vader de berg opsleurt), die ik vooral interpreteer als een aanklacht: oude mensen worden gezien als een last en maar niet willen aftakelen (verbeeld door het sterke gebit van Orin) is eerder een schande dan een zegen.

Een versie die niet verrassend een stuk minder rauw is dan de remake van 25 jaar later en ook meer in de Japanse traditie staat met de sets en vooral muziek. Nu vind ik de Japanse cultuur erg tof en in een aantal opzichten superieur aan de onze (denk alleen maar aan de wc's), de traditionele poppentheatermuziek is een aspect waar ik wat minder waardering voor kan opbrengen. En die is vrij dwingend aanwezig in deze film. Toch kom ik net als bij de remake uit op 3,5 ster vanwege het sterke acteren en de mooie sets- de remake vind ik als ik moet kiezen wel de betere film.