Planet of the Apes (2001)

2,76 (2005)
2005 stemmen

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Tim Burton
met Mark Wahlberg, Tim Roth en Helena Bonham Carter

2029: Astronaut Leo Davidson gaat voor een routine-missie aan boord van een cruiser op een ruimtestation. Hij komt echter plotseling in een wormgat terecht en landt op een vreemde planeet waar apen over de mensheid regeren. Met hulp van enkele menselijke rebellen probeert Leo een gorilla-leger te ontlopen, en een heilige tempel te vinden.

avatar van Glacius
Deze film komt ook elke maand op tv. . .

avatar van john mcclane 2
de kostuums,,en de vormgeving waren erg indrukwekkend.
Maar het is het helemaal gezien dat het een burton film is niet heel goed.
Het einde was wel erg goed,,,liet je eventueel met wat vragen achter.
Maar deed wel recht aan het einde van de originele Planet of the apes film,
Een eigen interpertering met een ode aan het origineel.

avatar van StefanP
Ik heb weleens films gezien waarbij ik mijn gezicht niet hoef open te krabben om maar wat te voelen.

avatar van Phantasm
Film met een prima verhaal dat lekker wegkijkt.

avatar van missl
Niet leuk, geen goed verhaal, voorspelbaar. Ik vind de nieuwere versies leuker.

avatar van Shadowed
Wel ok.

Burton doet hier een redelijke poging om de Planet of the Apes klassieker modern te verfilmen. Helaas slaagt hij hier maar deels in, want het ziet er allemaal niet bepaald bijzonder uit. Vooral die apen zien er niet echt overtuigend uit.

Wahlberg speelt wel een leuke rol, al is hij wel wat te serieus. Er is veel fantasie gebruikt en dit levert het nodige spektakel hier en daar op. Vooral de veldslagen zijn leuk vormgegeven en weten volop te boeien. Prima actie dus.

Het verhaal duurt wat te lang, maar verveelt nergens echt. Een vrij vlotte film, jammer dat de apen er niet beter uit hadden kunne zien. Dan maar CGI gebruiken. Reeves en Wyatt deden dit later toch echt wel wat beter dan Burton.

avatar van Metalfist
Get your stinking hands off me, you damn dirty human!

Het was alweer van 2007 geleden dat ik deze Planet of the Apes remake had gezien en wat ik me er van herinnerde was niet goed. Veel was dat eerlijk gezegd niet (enkel het einde met het Lincoln standbeeld dat vervangen was door een aap stond me nog helder voor de geest) maar doordat ik de laatste weken de originele franchise heb herzien, wou ik dit er ook nog wel achter gooien. Ik begin de laatste jaren Tim Burton sowieso wat meer te waarderen en wat blijkt?

Planet of the Apes krijgt zowaar een verdubbeling qua score, maar eindigt nog altijd wel op 3* en dat is weinig voor een reeks die ik zo'n warm hart toedraag. Het is wel goed dat Burton er probeert zijn eigen ding van te maken. Dit is geen remake van de film van Franklin J. Schaffner, maar gewoon een hervertelling van het gelijknamige boek van Pierre Boulle. Dat resulteert in een aantal verbeteringen (het globale beeld is gewoon net iets geloofwaardiger en deze keer niet zo van die fratsen als apen die technologische zaken als een hogedrukspuit hebben, maar zich niet kunnen voorstellen dat een papieren vliegtuigje kan vliegen) maar toch ontsnapt ook Burton niet aan het nodige gefrons met de wenkbrauwen. Zo vliegen de apen soms iets te nadrukkelijk te ver bij hun aanvallen, wat jammer is aangezien de veldslagen op zich nog wel degelijk in elkaar steken, en natuurlijk het compleet van de pot gerukte einde. Naar het schijnt was het vooral de bedoeling van Burton om de reeks toekomstperspectief te geven zodat hij of iemand anders de saga kon verder zetten (Thade zou dan op de een of andere manier sneller door de zijn gereisd dan Leo) maar dat is er nooit van gekomen.

Vooral omdat a) de film redelijk hard werd neergesabeld en b) Burton later zou zeggen dat hij liever uit een raam springt dan een sequel regisseren. Je krijgt dan ook het gevoel dat hij hier niet volledig zijn ding heeft kunnen doen. Hoewel er visueel dan ook wel wat leuke dingetjes tussen zitten, is dit verre van een Burton film zoals Batman of Edward Scissorhands dat wel is. Wel een aantal toffe verwijzingen naar de originele films (onder andere het switchen van bepaalde quotes) en natuurlijk een kleine bijrol voor Charlton Heston en een cameo van Linda Harrison. Mark Wahlberg probeert te roeien met de riemen die hij heeft en ok, hij bezit niet die hardheid die Heston wel had maar hij geraakt er eigenlijk nog wel mee weg. Tim Roth mag er lekker op los schmieren als Thade en Burton regular Helena Bonham Carter krijgt nog een leuke rol toegewezen als Ari. Het is echter vooral de make-up die hier toch ook wel weer overtuigt. Erg knap om te zien hoe je bijvoorbeeld Michael Clarke Duncan er meteen uithaalt en hij toch geloofwaardig blijft als aap.

Beter dan ik had verwacht, zoveel is duidelijk. Het behoort nog altijd wel tot het minste dat de reeks tot nu toe heeft gebracht (al is dit gevoelsmatig wel net iets beter nog dan Battle for the Planet of the Apes maar het scheelt niet veel) maar ik ben wel benieuwd geraakt naar de resterende trilogie. Die heb ik nooit gezien dus hoog tijd maar om daar ook eens achteraan te gaan.