Oscar and Lucinda (1997)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Gillian Armstrong
met Ralph Fiennes, Cate Blanchett en Tom Wilkinson

Oscar is een priester die uiterst discreet gokt en zijn winsten doneert aan de armen. Lucinda is een Australische zakenvrouw die alles doet wat God verboden heeft. Wanneer ze elkaar per toeval ontmoeten tijdens een onschuldig kaartspelletje, nemen hun beide levens een onomkeerbare wending.

avatar van Muzzie
Leuke, verzorgde film met schitterende beelden, met een maffe Ralph Fiennes, en een als altijd adembenemende Cate Blanchett. Ik dacht dat ze ook haar eigen moeder speelde, die leek namelijk als twee druppels water, maar bleek toch een andere actrice te zijn. Jammer is wel dat er soms gaten in het verhaal lijken te zitten, waardoor het wat onduidelijk is wat er gebeurt.
Opvallend is dat hij op verschillende manieren erg aan 'The Piano' doet denken.

avatar van Fran
Het eerste gedeelte van de film (zeker een uur) vond ik de film saaaaaaai. Het verhaal kabbelde maar door. Ik vond er weinig inzitten. De sfeer van de film is ook wat donkertjes en somber. Als het verhaal dan ook al traag is wordt het allemaal wel erg slaapverwekkend. Pas vanaf het moment dat Oscar en Lucinda echt vriendschap sloten vond ik het pas wat interessanter worden.

Echt een onvoldoende kan ik de film niet geven want het acteerwerk van zowel Cate Blanchett als Ralph Fiennes was echt heel erg goed. De karakters werden ontzettend sterk neergezet.

Gezien op Film1, erg mooi gefilmd. Ralp speelt erg overtuigend en Cate is altijd goed. Ik vond de verschillende geloofsovertuigingen verwarrend overkomen. Australië in de vorige eeuw is avontuurlijk en wonderschoon. Deze film is tevens een promo film voor het gokspel! (Of juist niet!)

Deze film gezien op gezien op Film1, helaas de eerste paar minuten gemist. Ik vond het een schitterend verhaal dat op historische feiten gebaseerd leek. (Moet ik nog'es checken).
Verder mooie beelden en muziek.
Wel heel tragisch hoe het (liefdes)leven verloopt in puriteinse correctheid en te vroeg eindigt.

Een ambitieus en prachtig verfilmd verhaal, helder, indringend, uitdagend en tegelijk subtiel. De hoofdpersonages zijn veelzijdig en van vlees en bloed en worden gespeeld door sterke en excellente acteurs: Ralph Fiennes en Cate Blanchett kruipen als het ware in hun karakters. Een film rijk aan karakterisering, inhoud en waardes met (aanvallende) vragen over religie en persoonlijke beginselen.