The Lusty Men (1952)

Western / Drama

geregisseerd door Nicholas Ray
met Susan Hayward, Robert Mitchum en Arthur Kennedy

Rodeo-ster Jeff McCloud keert na jaren weer terug in zijn oude woonplaats, na een chronische blessure te hebben opgelopen. Hij krijgt een baantje bij een plaatselijke ranch en raakt daar bevriend met collega Wes en diens vrouw Louise. Wes wil graag geld bij elkaar krijgen om een eigen ranch te beginnen en ziet in rodeo een manier om dat voor elkaar te krijgen. Hij vraagt Jeff om hem te trainen. Louise heeft echter haar twijfels over dit plan.

avatar van madmax1
Fantastische western zonder kruitdamp.
Geweldige sterren cast,een pracht van een verhaal , kampioen en ex rodeo rijder Mitchum
zoekt werk op een ranch , de rancher Kennedy met vurige eega Hayward wil fortuin maken
op de rodeo’s ondanks tegen de raad van Mitchum in.
De roem stijgt hem naar het hoofd , en de onvermijdelijke tweestrijd barst los.
Nog gevonden in een vergeet hoekje, maar een pareltje voor western fans.

Een melancholieke rodeowestern met een simpel en vrij dun verhaal, maar de personages waren interessant en kregen diepgang. De focus bij deze film met onder meer de thema's manhaftigheid, vrijheid, wanhoop en zelfvernietiging, lag op de lijdende vrouwen. De cast speelde realistisch.

avatar van Spetie
Tien stemmen maar? Dat is wel heel weinig voor een film als deze. Niet dat ik honderden stemmen verwacht had, maar een een vijftigtal zeker. Nicholas Ray laat in ieder geval maar weer eens zien een prima regisseur te zijn, die zijn acteurs altijd erg goed laat presteren.

Het verhaal hier is leuk, misschien een tikkeltje voorspelbaar, maar dat mag de pret niet drukken. Kennedy doet het goed, maar het zijn vooral Mitchum en Hayward, die hun personage goed neerzetten en door hun uitstekende spel het geheel naar een hoger plan tillen.

De rodeo's worden erg goed in beeld gebracht en als westernliefhebber is het erg leuk om te zien dat het eens een keertje hierover gaat, want dat ben ik nog niet vaak in andere westerns tegengekomen.

Het is goed, het is boeiend er wordt prima geacteerd en deze film moet gewoon door meer mensen gezien worden. Daar komt het eigenlijk wel op neer.

avatar van Flavio
Aardig drama met veel rodeo-beelden. Rodeo is iets waar ik weinig tot niets mee heb, maar dat was wel goed in beeld gebracht. Ook veel echte rodeo-beelden ertussen gemonteerd zo te zien.
Van de acteurs zijn Mitchum en Hayward goed gecast, Kennedy was niet helemaal geloofwaardig als jonge cowboy, maar ze doen het alle drie naar behoren. Mitchum als zo vaak een vrij tragisch figuur, die door zijn laconieke manier van communiceren de indruk wekt dat het hem uiteindelijk weinig kan schelen. Fijne acteur toch.

Degelijk maar ook wel een beetje saai. Maar als rodeo je ding is, zeker zien.

avatar van mrklm
Goed geregisseerd en geacteerd drama waarin Mitchum bewees dat hij ook karakters met meer diepgang kon spelen. Hij speelt hier Jeff McCloud, een succesvolle veteraan uit het rodeocircuit, die na een ernstige beenblessure terugkeert naar zijn ouderlijk huis en daar kennis maakt met Wes Merritt [Arthur Kennedy] en diens echtgenote Louise [Susan Hayward]. Wanneer blijkt dat Wes ambities heeft in de rodeowereld biedt Jeff aan hem te trainen en te coachen voor de helft van eventueel prijzengeld. Louise probeert Wes te weerhouden van een carrière in één van de gevaarlijkste sporten die er is, maar wanneer het prijzengeld binnen stroomt is Wes niet meer te stoppen. Terwijl de relatie tussen Wes en Louise steeds meer onder druk kom te staan, begint Jeff steeds meer interesse in Louise te tonen.
Kennedy mist de ruigheid van een rodeoheld, maar Mitchum houdt zich uitstekend staande tegenover de toen al gelauwerde Susan Hayward. Arthur Hunnicutt is vermakelijk als de rechterhand van Jeff, iemand die het allemaal al eens gezien heeft en kleurrijke verhalen over vroeger vertelt. Nicholas Ray maakt uitstekend gebruik van de mistroostige locaties, de inserts van Kennedy en Mitchum tijdens de rodeo's zijn overtuigend en hij maakt goed gebruik van authentieke beelden, zeker die van de Pendleton Round-Up, de sterke finale van dit stijlvolle drama.