Dad (1989)

geregisseerd door Gary David Goldberg
met Jack Lemmon, Ted Danson en Olympia Dukakis

Wanneer een drukke zakenman plotseling te horen krijgt dat zijn vader op sterven ligt, snelt hij naar huis om poolshoogte te nemen. Hij verzorgt hem direct en de twee komen nader tot elkaar, zoals dat nooit eerder geweest is. Langzaam maar zeker leren ze elkaar een aantal belangrijke levenslessen en wordt duidelijk wat ze in hun leven gemist hebben.

avatar van Ralfke
Deze heb ik laatst op TV gezien; wel een aangrijpend verhaal en een goede rolbezetting. ***1/2 meer dan verdiend!

avatar van beaster1256
ja heb hem ook onlangs gezien en verwachtte er ook veel meer van , het verhaal was ok en de acteerprestaties van vooral jack lemmon waren ok , maar het had allemaal wat dieper uitgewerkt moeten worden
toch een 2.5

avatar van james_cameron
Begint goed, maar verandert halverwege in zo'n vreselijk manipulatieve tranentrekker dat het bijna lachwekkend wordt. De rake emotionele momenten maken dan plaats voor veel belachelijke 'gezellige' scenes en een hoop ongein.

avatar van Lebarron
Dad is vader-zoondrama over twee generaties vaders en zoons. John Tremont(Ted Danson) is een druk bezette corporate executive maar wanneer zijn moeder in het ziekenhuis beland keert hij naar huis om voor zijn vader Jake(Jack Lemmon)te zorgen. Jake en John waren nooit zo hecht maar nu ontwikkelt zich langzaam een band. Tevens wordt John gedwongen om naar de band met zijn eigen zoon te kijken.

De film is begint aardig als een integer drama over een dementerende vader maar ontpopt zich langzaam tot een sentimentele draak die voornamelijk goedkoop wil scoren met overdreven sentiment. Het is dankzij de acteerprestaties van Jack Lemmon dat de film nog enigzins te kijken valt. Lemmon zet vakkundig een bejaarde neer die te kampen heeft met dementie. Ted Danson speelt niet slecht maar zijn personage past niet bij hem. Ted Danson heeft te veel het imago van een frivole losbol om een geloofwaardige corporate executive te spelen. De rest van de cast met o.a. Ethan Hawke en Olympia Dukakis is zeker niet slecht.

Dad is in mijn optiek niet de film geworden die hij had kunnen zijn. Hij lijkt vooral met 1 doel gemaakt de kijker tot tranen roeren. Hij slaagt er niet in omdat het er te dik boven op ligt. Hij irriteert nu vooral.