Dirty War (2004)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Drama

geregisseerd door Daniel Percival
met Ewan Stewart, Martin Savage en Koel Purie

Fanatieke terroristen zijn van plan om een kernaanval met een "vuile bom" te lanceren in het hartje van Londen. Een team van onderzoekers, samen met een moslim-detective, raken de terroristen op het spoor. Voor een eerste aanslag is het team echter te laat, maar er wordt koortsachtig verder gezocht om verdere aanslagen te beletten.

jochen1977
Voor diegene die graag eens wil zien hoe een terroristische aanslag op touw wordt gezet is deze film een echte aanrader.
Het is wel een beetje documentaire-achtig gefilmd, wat een beetje te verwachten is van een BBC-film.
Voorlopig is zoiets nog niet in het echt gebeurt (In Europa althans), en laat ons hopen dat we dit nooit moeten meemaken.

avatar van qwatje
Gewoon prima film, BBC kwaliteit gekoppeld aan de spanning die je kent uit Sleeper Cell, Spooks met een vleugje 24.
Een zeer realistisch verhaal met prima acteurs. een echte aanrader!
* 3,5

Goede film over de planning van een aanslag in Londen en de uitvoering ervan.
Gelukkig is dit fictie, maar de film maakt wel duidelijk dat dit wel zou kunnen plaats vinden.
Wie een spannende actiefilm verwacht zal bij deze prent bedrogen uitkomen, het is meer opgevat als documentaire, maar daarom net zo interessant.

Realistische verfilming van een 'worst-case scenario'.

Geeft dus een goed beeld over hoe enorm de omvang van een nucleare aanslag terweeg zou kunnen zijn!

avatar van The Goss
De BBC kwaliteit straalt ervan af. Prima verfilmd wat de chaos na een dergelijke aanslag kan veroorzaken.

avatar van filmkul
Aardig thriller drama. Het verhaal haalt een actueel thema aan en geeft een heftig beeld van wat de gevolgen kunnen zijn van een grote aanslag vergelijkbaar met 9/11. Jammer overigens dat in de omschrijving al vermeld staat dat de eerste aanslag niet verijdeld kan worden. Dit gaat ten koste van de spanning. Verder is de opbouw dik in orde en bevat de film voldoende spanning en emotie. De documentaireachtige manier van filmen is geslaagd. Het acteerwerk is voldoende. 3.5

avatar van Left4Dead
Prima regie en script. Realistisch in beeld gebracht over extremisten en de opsporingsdiensten.
Percival had de zaken prima in orde, de cast doet goed zijn werk. Heel goed hoe hij rustig de zaak opbouwt tot de eerste ontploffing, daarna de gevolgen. De uitleg is dat het een vicieuze cirkel is waarin we beland zijn, en er zijn alleen maar verliezers in deze zogenoemde heilige oorlog.

Maar we zijn allemaal schuldig, we hebben een puinhoop gemaakt van het Midden Oosten. Hypocriet westen om Irak om te gooien (ja Sadam was een klootzak) en in diepe ellende achter te laten. Afganistan plat beuken, en hup weer weg. Netjes en veilig achterlaten doen we niet aan, de contracten die de rijke Amerikanen kregen waren belangrijk, de rest was collateraal damage.

Ik keur vergeldingsacties nooit goed, maar dat we de wereld met zijn allen in de fik hebben gestoken is meer dan duidelijk. Deze prent laat zien dat als we denken oorlog te voeren in een land ver van ons bedje, we ons eens flink achter de oren moeten krabben. Een gezegde is "je eigen nest niet bevuilen", helaas hebben we dat veel te vaak wel gedaan. Terrorisme in het westerse landen is een reactie op, niet goed te keuren maar simpel een reactie op.

Zeer degelijke film.