Hart's War (2002)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Bruce Willis, Colin Farrell en Cole Hauser

Luitenant Thomas W. Hart is een jonge officier die enkele maanden voor het einde van de Tweede Wereldoorlog gevangengenomen wordt. Samen met enkele lotgenoten wordt hij vrijwel meteen naar een Duits gevangenenkamp gestuurd. Daar maakt hij kennis met kolonel William A. McNamara, de leider van de Amerikaanse krijgsgevangenen in het kamp. Na een tijdje geeft McNamara de luitenant de opdracht twee kleurlingen in zijn barak op te nemen. De twee mannen zijn Amerikaanse piloten, maar ze kunnen op weinig sympathie van hun collega's rekenen. Kort nadien wordt er een moord gepleegd en aan luitenant Tommy Hart wordt gevraagd de valselijk beschuldigde te verdedigen.

avatar van markel66
Van begin tot eind een goeie speelfilm, met een onverwacht eind.

Een aanrader.

avatar van boemboem27
het duurt even voordat het wat wordt,maar het laatste half uurtje maakt veel goed.
de ontknoping etc vond ik toch wel verassend.
niet onaardig, dus voor mij toch wel 3 sterren..

avatar van 606
Niet heel bijzonder en heeft ook niet echt veel met de oorlog te maken.
Verder was het op sommige momenten best leuk en acteren was wel prima.

3 sterren

avatar van Justinw
Nee, een wat mindere. Ondanks de toch aardige namen een futloze film. Clichés zijn er alom en er komt niks nieuws om de hoek kijken. Dit hoeft niet altijd, maar dit is ook niks.

Viel dan ook bijna in slaap.

avatar van ElmaBruin
Goede film, een oorlogsfilm hoeft niet altijd spetterende acties te hebben, soms de dialoog al goed en dat is in deze film het geval. Wel een verrassend einde. 4.5 waardering .

avatar van sinterklaas
Natuurlijk hebben we al inmiddels talloze 2de wereld oorlogfilms. (al hoor je er de laatste tijd verdacht weinig meer van) en Hart's War was er ook weer eentje. En ook dit was zeker geen slechte WO 2 filmpje. Maar gewoon erg goed in elkaar gezet. Het varrieerd ook een beetje van oorlogsfilm naar ontsnappingsfilm, krijgsgevangendefilm, moordmysterie en dan inene naar een rechtbankdrama. Hart's War kent zo zijn uitgebreide gevarieerde thema en Colin Farrel zet om te beginnen weer een ijzersterke rol neer als Hart, de man waar het allemaal om gaat. En in dat kamp krijgen we ook nog weer een ijzersterke rol van Willis voorgeschoteld en gaat de film overswitchen van het ene naar het ander, aldus ik hierboven beschreven heb. Het cluedo spel op die kamp is ook goed inelkaar gezet.

Ook het sfeertje zit erg goed inelkaar en dat winterse landschap is ook altijd weer goed op zijn plaats waardoor de film ook koud, grauw en donker oogt en je ook erg in de sfeer word meegeslokt. Oorlogsfilm en een winterse landschap als decor is altijd een goede combinatie.

Hart's War heeft gewoon een hoop te bieden, topcast, goed verhaal en een gevarieerd thema. Uitstekende film.

avatar van sofripa
Wel, ik vond het maar een beetje aan de magere kant. Willis speelde standaard (niet slecht dus maar kan veel beter), Farrell was ondermaats (nog een beetje een broekje) maar gelukkig was daar de kampcommandant. Voortreffelijke rol van Marcel Iures. De film biedt een leerzame inkijk in een gevangenkamp echt wel in een te traag tempo. Naar het einde toe zitten gelukkig een aantal twists en dat houdt dit werk op de been. 3 sterren

avatar van Humphrey
Ondermaatse en vooral onwaarschijnlijke (oorlogs)film met een matige acteerprestatie van Bruce Willis. Het hele verhaal houdt geen steek en is bovendien naïef. 2*.

Een patriottische mix van het leven in een Duits gevangenkamp in de tweede wereldoorlog en een rechtbankdrama, met de elementen eer, racisme en bevrijding. De rechtszaak is spannend, alleen de aanloop erheen duurt (vooral door een gebrek aan actie) nodeloos lang. Daarbij zijn de kampbeelden niet bijzonder realistisch: alles, inclusief de kleding, ziet er te mooi uit. Positief ben ik over het tonen van racisme, zonder dat de regisseur rekening lijkt te houden met politieke correctheid. Het einde van de film is vergezocht. Tot slot denk ik dat de film een boodschap heeft; hij valt alleen niet op.

avatar van steefke
Een heel ontroerende film. Heb er geen andere woorden voor.

avatar van Piratje
Wie van vechten en schieten, oorlog zoals wij dat kennen, houdt moet dit in deze film niet komen zoeken.
Het is eerder een psychologisch drama waarin het racisme een belangrijke, misschien wel de hoofdrol speelt waarin het werkelijke verhaal zich afspeelt tussen de ondergrond en het voeren van de krijgsraads.
Er vallen doden. Maar de onverwachte. Al begint de film met een verhanging.
De cast vertolkt prachtig zijn rol in een onopvallend krijgsgevangenekamp waarin de machten tegenover mekaar hun rol spelen volgens het boekje.
Voor de punten is met dit verhaal 4,0 waard.

avatar van Kondoro0614
'maandag 31 augustus, 22:35 uur op TV (SBS9)' die staat er al vroeg op ..

avatar van Kondoro0614
Hart's War

Oorlog films ken je meestal met al die spectaculaire actie scene's waar een heel leger neergeknald kan worden. Bij Hart's War is dit anders. Je hoeft hier niet te zoeken naar al die scene's. Hooguit 3 / 4 scene's waar een beetje schieten in voor komt maar daar gaat deze gehele film niet eens over. Hart's War staat in het teken van de gevangeniskampen. In dit geval een kamp waar allerlei Amerikaanse soldaten in werden opgesloten. Ik moet zeggen dat ik me uitstekend vermaakt heb met Hart's War. De ene scene na de andere sprak me wel aan. Vooral het 'survivalen' op zo'n kamp laten ze mooi in beeld komen. En ook hoe koud bloedig de Duitsers dingen hebben kunnen doen.

Ik krijg vaak genoeg te horen dat films met Bruce Willis erin alleen maar actie is en iedereen neergeknald word. Dat is totaal niet zo! Bruce Willis speelde een mooie rol in de film! Colin Farrell speelde ook een goeie rol! Terrence Howard deed het ook goed.

Het verhaal is natuurlijk erg uitgebreid in dit soort films. Nu vond ik dit wel een mooie film voor deze dag. 4 mei... Dodenherdenking. Na alle afschuw wat de Duitsers (vooral) hebben gedaan kunnen we nu positief overal na kijken. Ik moet nu bijvoorbeeld positief kijken naar mijn examens. Waar ik totaal geen zin in heb. Maar om even terug te komen bij het verhaal. Het verhaal is goed en sleept je goed mee, er zit zo af en toe wat spanning in verwerkt en dat is heerlijk! Het concept is uiteraard ook goed. Ik gun deze film echt een dikke 7!

Over 2 1/2 maand op TV!!?