The Hoax (2006)

geregisseerd door Lasse Hallström
met Richard Gere, Alfred Molina en Julie Delpy

Het waargebeurde verhaal van Clifford Irving (Richard Gere), die begin jaren '70 beweert de ghostwriter te zijn van een autobiografie van Howard Hughes. Echter, Irving had Hughes nooit ontmoet, en had in plaats daarvan alle gebeurtenissen in het boek volledig verzonnen.

avatar van NERD
Beetje rommelige, maar zeker wel vermakelijke film. 3,5 sterren.

avatar van maarten1991
Vandaag gezien maar ik ben niet echt tevreden. Doordat er constant snel in wordt gepraat raakte ik de draad een beetje kwijt. Het einde is beter en duidelijk.
Met de acteerprestaties is verder niks mis mee.

avatar van nightbreed
Wel goed, maar jammer dat ze van die flauwe humor aan de film hebben toegevoegd.

avatar van Hey Blondie!
Hoewel er best wel behoorlijk wat zwakke punten in deze film zitten, kon ik puur vanwege het enorme plezier dat ik had bij het kijken van deze film er niet onderuit om 4,5 ster te geven. Enkele wijzigingen in het script en de cast, en het had voor mij zelfs 5 sterren geweest. Vooral Gere vond ik ondanks dat ik hem sterk vond spelen, niet echt geschikt voor de rol.

Film opgenomen van de vpro gisteravond. Als je geen vrouw bent en
je moet de hele film voornamelijk naar Gere kijken,(zoals zijn meeste films) is dat een beetje too much. Hij heeft ook nooit een Oscar ergens voor gekregen. Niet zonder reden dus.Richard kan het niet bijster interessante verhaal niet dragen. Na drie kwartier begon ik mij behoorlijk te vervelen. Al Pacino was een veel beter keuze geweest voor de pathologische leugenaar Irving.

avatar van Valii
Fijne combinatie tussen Gere en Monlina. Zoals eerder al aangegeven gaat het verhaal af en toe wel erg snel en moet je of voorkennis hebben of e.a. aannemen. Er had denk ik meer ingezeten als de film wat meer focus had gehad.

avatar van VincentL
The Hoax

Het waargebeurde verhaal over de valse autobiografie van Howard Hughes. Laatst was hij op tv. Toen heb ik hem helaas moeten missen wegens een drukke agenda. Nu toch weten op te zetten. Richard Gere vind ik een geweldig persoon. Mocht je het terug willen zien bij de Graham Norton show was hij geweldig! Daar gaat het alleen niet over.
Voordat ik de film begon heb ik een klein beetje research gedaan over Hughes en de valse biografie. Van deze film kon ik echt genieten.

De film begint gelijk erg sterk. De desperate situatie van Clifford wordt gelijk duidelijk gemaakt met één mislukte publicatie. Dit geeft gelijk het motief aan voor de rest van het verhaal. Met een kleine vooruitblik wordt daarvoor nog even wat nieuwsgierigheid gewekt en je zit er helemaal klaar voor.
De daarop volgende gebeurtenissen zijn zeer duidelijk en chronologisch verteld. Met wat humor en een eenzijdige rapportage van het verhaal wordt een ambiance gecreëerd waarin je het gevoel hebt dat het helemaal niet zo slecht is wat Clifford doet. De oplichterij en vooral de manier waarop is zeer vermakelijk en goed uitgewerkt. Misschien op een gegeven moment een tikkeltje langdradig, maar dan komt het zeer sterke einde.
Want het einde is prachtig! Cliffords daden komen aan het licht. Zelf raakt de man verdwaalt in zijn eigen paranoia en overvloedig drankgebruik. De rampen stapelen zich één voor één op. Clifford ziet iedereen tegen zich en maakt allemaal complottheorieën. Het is prachtig om te zien hoe hij alles verbeeldt.. Het uiteindelijke einde, waarin de paranoïde theorie over de relatie tussen Hughes en Nixon waarheid blijkt te zijn vond ik een zeer mooi en krachtig einde.

Richard Gere zet hier weer een memorabele prestatie neer. Over het algemeen presteert hij redelijk oppervlakkig in de film. Op het einde weet hij echter ver boven de rest in de film uit te stijgen. Zijn acterend vermogen ligt op een zeer hoog niveau. De paranoïde sfeer wordt grotendeels door hem neergezet. Het is zo weergegeven dat je niet meer wat wie nou de waarheid spreekt. (Uiteindelijk wordt het allemaal duidelijk verwerkt natuurlijk) Mijn complimenten!
Alfred Molina vond ik een beetje een drollige rol spelen. Zoals ik het zou noemen: de flapdrol/de pannenkoek van de film eigenlijk. Toch is zijn simplistische gedrag niet storend. Eigenlijk als je goed kijkt zie je er een geweldig intelligente man achter steken. Zo ervoer ik het tenminste.

Uiteindelijk is alles lekker los weergegeven. De luchtige vergaderruimtes, en de imaginaire scènes zien er zeer goed uit en creëren zeker een goede sfeer. Alles is niet te moeilijk gedaan en dat is wel prettig. Het gaat tenslotte om het verhaal.
Als laatste wil ik nog even het laatste nummer noemen wat er werd afgespeeld. You Can't Always Get What You Want van The Rolling Stones weet mij elke keer weer in beroering te brengen. De teksten passen natuurlijk perfect in het verhaal. Echter omdat ik het zo'n mooi nummer vind gaat de film alleen maar voor mij omhoog, maar dat is heel persoonlijk uiteraard.

The Hoax is gewoon een heerlijke film die vermakelijk wegkijkt. Een erg sterke film.

Aanvankelijk geamuseerd toegekeken naar de grappige, anecdotische toestanden maar algauw verzuipt de film in een wirwar van verwarde verhaallijntjes, onduidelijke conversaties en wordt het moeilijk om volgen.
Eigenlijk niet zo interessant. Gere zit wel goed in zijn rol en dat is het meest positieve.

avatar van K. V.
Deze ook eens meegepikt via tv en 'k vond hem wel te versmaden. Vooral het eerste deel was wel leuk gebracht, het tweede deel vond 'k wel iets minder, dan was de film meer dramatisch getint.
Qua cast mochten we zeker ook niet klagen en kwamen ze overtuigend over. Verder vond 'k de muziek ook wel het vermelden waard.
Toch wel eens het bekijken waard.

gauke schreef:
Een hele aardige en ook sarcastische oplichtersfilm; Gere op het lijf geschreven.

De film moest je doen geloven dat het gebeuren op waarheid gebaseerd was. Het verhaal over leugen en bedrog en de consequenties daarvan had korter gekund; vooral in het middendeel kachelde de film in om gelukkig naar het einde weer in vaart te winnen. Hoewel het onderwerp fascineerde, miste de productie toch de overtuiging en het waarheidsgehalte om een echte topper te zijn. Richard Gere (met geverfd haar) kon weer eens laten zien wat een goed acteur hij is.

avatar van Roger Thornhill
Prachtig verhaal, prima spel van Gere en Molina, en mooie momenten wanneer werkelijkheid en fantasie door elkaar gaan lopen (Gere die zich als Hughes verkleedt, zijn "kidnapping" naar Nassau). Voor Amerikanen vermoedelijk betekenisvoller omdat Clifford Irving voor velen misschien nog een "bekende Amerikaan" is en Howard Hughes een figuur van mythische proporties, maar als Nederlander heb ik hier toch ook met veel plezier naar gekeken, en het is altijd leuk om Eli Wallach weer eens te zien, ook al was zijn rol hier wel héél erg klein (éven dacht ik dat op het einde van de film misschien zou blijken dat hijzelf al die tijd eigenlijk Howard Hughes was geweest zonder dat Gere en Molina dat doorhadden). Naast The aviator is er trouwens ook nog Melvin and Howard (1980) van Jonathan Demme, met Jason Robards als (misschien) Hughes.

avatar van missl
Ik vond het best een mooi verhaal, ik weet niet hoe waarheidgetrouw het is maar ik heb me er wel mee vermaakt. Vooral omdat het voor mij best wel even duurde voordat ik doorhad hoe het zat.

Tarkus schreef:
Interessant verhaal, dat niet alleen duidelijk maakt wat een geniale auteur en oplichter Clifford Irving moet zijn geweest, maar ook wat voor een klungels de uitgevers waren in die tijd, dat ze zomaar de leugens van Irving geloofden en uiteindelijk het boek uitgaven.
Hoewel ik de film niet echt een topper vind en zeker het eerste half uur langdradig is, ben ik altijd wel te vinden voor een waar gebeurd verhaal.
Richard Gere is in goede doen, evenals Alfred Molina.
Als je een beetje de geschiedenis kent van Howard Hughes, zie bijvoorbeeld ook 'The Aviator', is deze film wel beter te begrijpen.
Zoals ik al zei dus, goede film, maar geen topper !!

Toch wel een indrukwekkend verhaal in deze film.
het er deze tweede keer nog meer van kunnen genieten dan de eerste maal.
Toch wel een aanrader !!

avatar van Mochizuki Rokuro
Vooral een leuke rol van Alfred Molina.

avatar van ILDIB
Eindelijk een film waar gere valt te pruimen. Bijzonder interessant verhaal dat blijft boeien.

avatar van tommykonijn
Alweer een tijdje geleden dat ik deze film gezien heb. Het is ook typisch een film die ik 'even tussendoor' gekeken heb. Lasse Hallström zou enkele jaren na deze film met Gere het aangrijpende Hachi: A Dog's Tale maken, dus ik was op zich nog wel benieuwd naar deze eerdere samenwerking.

The Hoax is een rechttoe rechtaan speelfilm. Je kunt op basis van het plot goed van tevoren bepalen om wat voor een soort film het gaat en of je dit interessant gaat vinden. Klaarblijkelijk is het gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Met dit in mijn achterhoofd, waren er wel enkele scènes waar ik van stond te kijken ('kan dit echt op deze manier gebeurd zijn?'). Ik weet niet in hoeverre men uiteindelijk dicht bij de werkelijkheid is gebleven, maar het voornaamste probleem waar ik tegenaan liep, was dat de film er niet in slaagde om constant mijn aandacht vast te houden.

De film is interessant, zakt dan weer in en wordt vervolgens weer iets spannender (met name wanneer Irving tegenslagen te verwerken krijgt). Op deze manier gaat het eigenlijk continu door. In ieder geval vind ik dat de film iets had mogen worden ingekort, want het voelde uiteindelijk een beetje langdradig aan. Daartegenover staat wel een sterk spel van de cast. Richard Gere speelt zijn hoofdrol met gemak, maar ook de bijrolacteurs zijn overtuigend. Daarnaast is de aankleding van de film prima verzorgd. Het is geloofwaardig dat de acteurs zich in de jaren 70 wanen.

Benieuwd naar de uitkomst, heb ik de film zonder al te veel moeite uitgekeken. Het gaat hier zeker niet om een hoogvlieger, en er wordt keurig binnen de lijntjes gekleurd. Dit neemt niet weg dat The Hoax prima dienst doet als zondagavond 'vuller'.

avatar van Gerlof1378
Leuke en waargebeurde film met in de hoofdrol Richard Gere als de meesteroplichter Clifford Irving. Die beweert Howard Hughes te kennen, en daar gaat deze film over ik vond hem leuk en met name Alfred Molina speelt erg leuk. Heb je hem nog niet gezien dan raad ik je hem van harte aan.