The Hoax (2006)

geregisseerd door Lasse Hallström
met Richard Gere, Alfred Molina en Julie Delpy

Het waargebeurde verhaal van Clifford Irving (Richard Gere), die begin jaren '70 beweert de ghostwriter te zijn van een autobiografie van Howard Hughes. Echter, Irving had Hughes nooit ontmoet, en had in plaats daarvan alle gebeurtenissen in het boek volledig verzonnen.

avatar van stan
Nieuwe film met Richard Gere, verhaal spreekt mij wel aan, ik ben benieuwd..

avatar van BenicioDelToro
wel een hele lelijke poster trouwens... maar naar de film zelf ben ik wel benieuwd. ondanks Gere...

avatar van jordybeukeboom
Met Nederlander Antonie Knoppers

Wie?

avatar van PinheadRules
Een leuke film, interessant. Het was niet eens erg om Gere te zien acteren, waar ik normaal niet zo kapot van ben... (-;

Langdradige, maar toch boeiende film. Ik ben wel een beetje verrast, want ik had nog nooit van de film gehoord. Leuk! 3,5*

Bij vlagen boeiende film, maar waarbij de connectie met de politieke boven- en onderwereld te weing uitgewerkt werd.
3 sterretjes, ook voor het redelijke acteren van Richard gere.

een boeiende film soms wat langdradig maar een best wel interessant verhaal geef deze film een 3,5

avatar van tevelenco
Aardige film over de firma list en bedrog.
Ik vond het wel mooi om te zien hoe het plan om een autobiochrafisch boek te schrijven zonder deze man gesproken te hebben tot stand kwam.
En dat naarmate de film vordert het steeds moeilijker wordt deze leugens vol te houden.
Maar ondanks deze leuke gegevens wist de film me niet de hele tijd te boeien en was hij soms zelfs wat saai.
Maar mede door de overtuigende akteerprestaties van Richard Gere scoort deze film toch nog een voldoende.

Voor alle would be schrijvers onder ons, let op; "here's how to do it":

Begin jaren 70 zat romanschrijver Clifford Irving behoorlijk aan de grond. Zijn Laatste manuscript was door critici al afgebrand nog voordat het was uitgegeven en is daardoor dan ook nooit in boekvorm verschenen. Ten einde raad besloot hij in een meeting met uitgeverij McGraw-Hill aan te kondigen dat hij hét boek van de 20ste eeuw aan het schrijven is, sterker nog van dit boek zullen meer exemplaren verkocht gaan worden dan van de bijbel.
Als je zulke uitspraken in de boardroom durft te doen heb je niet alleen lef maar ook meteen de aandacht van de aanwezige uitgevers. Tenminste als je het met voldoende overtuigingskracht en back up weet te brengen want anders word je waarschijnlijk nog voor je tweede kopje koffie met pek en veren het gebouw uitgedragen.
Zonder ook maar één pagina van het manuscript gezien te hebben (want er is helemaal geen manuscript), gelooft McGraw-Hill het verhaal en schrijft alvast een cheque uit van $ 500.000 als voorschot op de rechten om het te mogen uitgeven.

Sterk verhaal? Niet als je weet dat het waar gebeurd is én als je beweert persoonlijk door de excentrieke en mensenschuwe luchtvaart-miljardair Howard Huges benaderd te zijn om zijn officiële en exclusieve autobiografie te mogen schrijven. Echter dan wel zonder Howard Huges ooit ontmoet te hebben of enig contact met hem te hebben gehad, complete fantasie dus.

In The Hoax wordt Clifford Irving gespeeld door Richard Gere en daar gaat het wat mij betreft ook meteen fout. Natuurlijk is Richard Gere een prima acteur en zet hij op een geloofwaardige manier een pathologische leugenaar neer. Maar Richard Gere kan eigenlijk maar één ding en dat doet hij al sinds "An officer and a gentleman"; namelijk, met samengeknepen oogjes en eeuwige glimlach vrouwen veroveren.
Hoe boeiend het verhaal van The Hoax ook is, ik krijg die zachtaardige vrouwenversierder maar niet van mijn netvlies. Richard Gere is niet de man om de charismatische, manipulerende, duistere en onnavolgbare leugenaar te spelen die Clifford Irving ongetwijfeld geweest moet zijn.
Gelukkig heeft Clifford een partner, Dick Susskind (Alfred Molina), die de research voor zijn boeken doet. Deze trouwe, nerveuze, stressvolle collega en vriend maakt de film een stuk draaglijker. Met zijn onhandige uitspraken op de verkeerde momenten valt er zo af en toe flink te lachen.

The Hoax begint als een niet meer dan spannend verhaal over een man die ongepland maar door de omstandigheden gedreven merkt dat er makkelijk en snel, veel geld te verdienen valt als je maar het juiste verhaal vertelt. Of het verhaal ook waar is doet er in feite helemaal niet toe want (zaken)mensen horen nu eenmaal wat ze horen willen; hebzucht en de angst dat de concurrent er met hét verhaal van de eeuw vandoor gaat doen de rest. "The more outrageos I sound, the more they believe me" schreeuwt een enthousiaste Cliffort overtuigd tegen zijn partner Dick. Heerlijk lijkt me dat om er eens zo ongelimiteerd op los te liegen en te merken dat hoe waanzinniger het in je eigen oren klinkt hoe meer je geloofd wordt. Dat dit niet lang goed kan gaan zal duidelijk zijn.
Om te kunnen blijven overtuigen dat Clifford echt rechtstreeks contact met Howard Huges heeft en aan diens autobiografie werkt begint hij in zijn eigen verhaal te geloven en fictie en realiteit beginnen voor hem door elkaar te lopen. Zo kabbelt het verhaal enige tijd door.
De film begint momentum te krijgen wanneer Clifford, "anoniem", een doos met uiterst belastende dossiers over hooggeplaatste personen toegestuurd krijgt. Howard Huges is uiteraard de hele film onzichtbaar en laat zich niet horen maar gaandeweg blijkt dat hij de regie over de ontwikkeling van de hype over zijn nooit geschreven autobiografie in handen neemt en het verzonnen verhaal gebruikt om zijn eigen macht te versterken. Zijn invloed reikt tot in het Witte Huis en zelfs President Nixon vreest uiteindelijk het boek dat nog uit moet komen. Uiteindelijk spat de hele hype, die rond het boek en verhaal is ontstaan, uit elkaar nog voordat het boek uitkomt; Howard Huges als enige winnaar achterlatend.
In de aftiteling wordt vermeld dat de hele affaire voor de toch al paranoïde Nixon aanleiding was nog wantrouwiger te worden en dat dit de prelude is geweest voor het Watergate schandaal.
In mijn oren klinkt dit laatste toch meer als "de wens van de filmmaker" dan als "gebaseerd op een waar gebeurd verhaal".

Lasse Hallstrom (oa Chocolat) heeft van een fascinerend verhaal geen fascinerende film weten te maken.
The Hoax is hooguit een vermakelijke film geworden en dat voelt toch als een gemiste kans.

Eric07 schreef:

Inderdaad.

Het gegeven is erg geinig (had nog nooit van deze zaak gehoord) en daarom is het eerste uur van de film ook best vermakelijk, al ontstijgt het nooit het tv-film niveau.
Daarna gaat het vooral mis wat betreft de psychologische ontwikkeling van de hoofdpersoon. Hoe hij helemaal paranoide en schizofrene trekjes begint te vertonen is niet al te best en geloofwaardig uitgewerkt. Daardoor wordt het richting het einde ook steeds minder interessant.

avatar van Redlop
Erg overtuigende Richard Gere. Zijn beste rol misschien wel. Verder is het vooral een prettige zwarte komedie voor mij. Als je geïnteresseerd bent geraakt in Howard Hughes (The Aviator) mag je deze niet missen. 3,5*

Leuke film. Had er eigenlijk niets van verwacht, maar hij boeit door zijn redelijk aparte invalshoek. Originele film en goed genoeg om te blijven kijken.

Het eerste uur kon het me nog wel boeien, maar werd op het einde wel langdradig vond ik. Richard Gere zette zijn rol wel geweldig neer. Ook ik had nog nooit van dit waargebeurde verhaal gehoord.

avatar van stefan dias
Heb genoten van deze film. Hij was zo voorbij en alles bleek mooi op zijn pootjes neer te komen, kwestie van wie aan welke touwtjes trok en zo.
Gere was goed, maar Molina was voor mij toch de echte ster. Bij hém zie je de stront bijna letterlijk door zijn broek lopen. Maar dat Gere eigenlijk maar één ding kan ('namelijk, met samengeknepen oogjes en eeuwige glimlach vrouwen veroveren' dixit eric 07) is toch wat overdreven, in Internal Affairs speelt hij een van de meest geloofwaardige en angstaanjagende booswichten die ik ooit in een film gezien heb. Van,daar dta ik hem hier nu ook weer niet zó goed vind.

In alle geval: achterfa vraag je je toch af: is dit nu het échte waar gebeurde verhaal of het waar gebeurde verhaal volgens Clifford Irving? interessant…

avatar van Matchostomos
Gere's List

Leugens blijven zelden ongestraft, en dat heeft ook regisseur Lasse Hallström goed opgemerkt. In 'The Hoax', Lasse's eerste echte degelijke prent, geeft hij die leugens vorm via een tegelijk humoristisch en rijk gedetailleerde constructie omtrent de zoektocht naar literair succes en de gevolgen die daarmee gepaard kunnen gaan.
De basis voor deze prent is een verzonnen biografie van eeuwig kluizenaar Howard Hughes, een man die sinds 'The Aviator' op toch wel plotse wijze terug in de belangstelling komt te staan.

Hallström zelf bezit nog steeds niet meteen de trekken van een begenadigd filmregisseur, maar zijn regie in 'The Hoax' is effectief en bij wijlen glamoureus.
Effectief in het vertoon van licht cartoonesk cameraebruik, uiteraard naar analogie met de droge humor, die haast geheel afkomstig is van de geweldige verschijning genaamd Molina.
Het glamoureuze aspect kan dan weer worden teruggevonden in de op film-noir geïnspireerde finale, meerbepaald in de typische vluchtscène en de 'Sunset Boulervard'-achtige zwembadscene..

De grote held in 'The Hoax' is echter Richard Gere, die zich het personage Irving helemaal eigen maakt; zelfs een komische Hughes imitatie vormt geen probleem. Een imitatie zich overigens snel meester maakt over het personage van Gere. Hoe een overdosis macht en een ongezonde drang naar succes, een psychologische ondergang tot gevolg kan hebben: Irving makes Hughes, and becomes Hughes...

Kleine 3.5*.

Jammer dat Hallstrom van een fascinerend gegeven geen fascinerende film kan maken. Het verhal kabbelt maar wat voort en is bij vlagen maar écht interessant. Gere werkt ook niet helemaal lekker als hoax-schrijver Irving, vond Molina persoonlijk beter. Het was dramatisch gezien natuurlijk mooier geweest als Irving net als Hughes (volkomen in isolement) geëindigd was. Was nu een beetje een vlees noch vis einde helaas. Wanneer gaat Haalstrom weer eens echt goeie films maken (zijn Zweedse werk Mit Liv Sum Hund en zijn begin werk in de VS: What's Eating Gilbert Grape en het zwaar onderschatte Once Arround), in plaats van zich bezig te houden met standaard Hollywood formulewerkjes (die overgens altijd nog beter zijn dan het gros, vooral door de regie van Hallstrom natuurlijk)?

avatar van james_cameron
Sterke film met een interessant gegeven, prachtig gespeeld. Drama en humor gaan hand in hand, al wordt de film grimmiger en serieuzer naarmate hij vordert. Gere is uitstekend in de onsympathieke maar charismatische hoofdrol. Samen met Alfred Molina (voortreffelijk) vormt hij een geweldig duo. Ingenieus script, helder verfilmd door Hallstrom, die zijn beste film in jaren aflevert.

Eigenlijk gewoon een te slechte film. Als kijker zit je binnen 5 minuten middenin een complot waarvan ik echt niet begreep waar het vandaan kwam. Ik had nog nooit van Hughes gehoord en begreep dus niks van de ophef. Wanneer Gere zichzelf vermomd als Hughes haakte ik echt af. De scene waarin zijn compagnon huilend in zijn hemd zit, omdat hij iets ruikt (WAT DAN????) viel me daarom niet eens meer op. Allerlaatste deel was nog enigszins de doen, omdat Gere hier geen kant meer opkan en je als kijker eindelijk houvast krijgt in dit te domme verhaal. Ik had de dvd bijna uit het raam gegooid.

ik vond het wel een goed verhaal van een man die door zijn leugens de bomen in het bos niet meer ziet.

avatar van Blokland
Fascinerend verhaal dat absoluut lijdt onder de beperkingen van Richard Gere (al is hij hier minder slecht dan gebruikelijk) en de "net ietjes boven middelmatigheid" van Lasse Hallstrom... toch een solide 3 sterren

Vandernagel
In principe een uitstekend verhaal maar in de film komt het nooit uit de verf. Er is teveel vrolijke jongensachtige bluf en humor, maar te weinig duistere mrimmige manipulatie, durf, hebberigheid ... Vooral van Gere zelf.
Jammer, want deze film had in potentie een pareltje kunnen zijn.

2,5 sterren

Wel aardige film. Is allemaal een beetje standaard en dertien in een dozijn maar goed te doen. Wel leuk hoe het Watergate schandaal in de film wordt verwerkt

avatar van kwinten16
De film komt heel traag op gang. Het eerste deel had ik echt moeite om m'n aandacht er bij te houden. Het eerste uur was redelijk saai en niet intressant. Maar eenmaal Irving meer en meer in zijn leugens verstrikt raakt wordt de film boeiender. In tegenstelling tot de meeste mensen hier vond ik Gere wel geschikt voor deze rol.

Deze film had veel potentieel maar om de een of andere reden weet het verhaal te weinig te boeien. Naar het einde toe had de film zelfs zeer goeie momenten maar dat bedekt niet dat het verhaal te weinig brengt om te kunnen boeien.

Interessant verhaal, dat niet alleen duidelijk maakt wat een geniale ateur en oplichter Clifford Irving moet zijn geweest, maar ook wat voor een klungels de uitgevers waren in die tijd, dat ze zomaar de leugens van Irving geloofden en uiteindelijk het boek uitgaven.
Hoewel ik de film niet echt een topper vind en zeker het eerste half uur langdradig is, ben ik altijd wel te vinden voor een waar gebeurd verhaal.
Richard Gere is in goede doen, evenals Alfred Molina.
Als je een beetje de geschiedenis kent van Howard Hughes, zie bijvoorbeeld ook 'The Aviator', is deze film wel beter te begrijpen.
Zoals ik al zei dus, goede film, maar geen topper !!

avatar van KingKong65
Vond de film niet zo slecht. Deze Irving moet toch wel een 'geniaal' iemand geweest zijn om iedereen zo te kunnen oplichten.
Zeker geen slechte film hoor, een goede vertolking van Gere.

avatar van kanjertje
Niet slecht maar helemala niet speciaals.
Gewoon doorsnee.
Vind trouwens Richard Gere niet meer wat hij geweest is.

Een hele aardige en ook sarcastische oplichtersfilm; Gere op het lijf geschreven.

Bij de naam Richard Gere krijgen mensen al snel associaties met bepaalde genres, doelgroepen en specifieke films. Leuk dat hij eens in een wat minder voor de hand liggende film speelt. Nog leuker dat hij ook uitstekend acteert, en een leuk duo vormt met de eveneens goed spelende Molina.

Het verhaal heeft genoeg potentie om zich te lenen voor een vermakelijke film. Hallström weet deze potentie goed te benutten. De film biedt een mooie balans tussen humor en drama, bovendien doet het tijdsbeeld de film ook goed. Er wordt een mysterieus beeld rondom Hughes gegeven, enkele suggestieve scènes spelen hier mooi op in. Ook de manier waarop Irving aan zijn leugens komt is leuk bedacht en bovendien leuk in beeld gebracht.

Als je bekend bent met zijn nukken of The Aviator hebt gezien, is het leuk veel bekende zaken rondom Hughes terug te zien in deze film. Jammer is wel dat de persoonlijke issues tussen Irving en zijn vrouw niets toevoegen aan het verhaal, welke bovendien verzonnen blijken te zijn t.o.v. het waargebeurde verhaal.

avatar van AardeWerk
Aardige film, al zal ik 'm niet zo snel nog een keertje kijken. Leuk om Molina en Gere samen te zien spelen. (3,5*)