Experiment Perilous (1944)

Romantiek / Thriller

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Hedy Lamarr, George Brent en Paul Lukas

In 1903 ontmoet Dr. Bailey een vreemde vrouw in de trein en hoort vervolgens dat ze gestorven is onder mysterieuze omstandigheden. Hij raakt bevriend met de familie Bedereaux, waarvan alle leden neurotisch en geheimzinnig gedrag vertonen. Door de schoonheid van Alida Bedereaux wordt hij steeds dieper in hun wereldje getrokken. Maar wie is er gevaarlijk? Wie is er gek?

avatar van Brix
Prachtig gefilmde noir door de meester van licht en schaduw JacquesTourneur.
Een visueel juweeltje.

De sfeer trok mij vanaf de eerste beelden meteen de film binnen, en liet mij niet meer los tot het eind.
Fijn spel van vooral Brent en Lukas.

Met dank aan de BBC, ook voor de goede filmkopie.

avatar van Bobbejaantje
Sfeervolle film noir waarin een mysterieuze Hedy Lamarr de aandacht naar zich toetrekt in een driehoeksrelatie met George Brent en Paul Lukas. De plot rond een vermeende zenuwzieke/geestesgestoorde maar toevallig ook fysiek aantrekkelijke vrouw is er eentje die eigenlijk bij bosjes aanwezig was in de jaren veertig. Bekendste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk Gaslight (1944) . De theorieën van Freud rond psycho-analyse e.d.waren dan ook erg in trek als inspiratie voor een populaire benadering in film noirs. In Experiment Perilous blijkt bovendien dat de aanstoker van het gebeuren zelf als knettergek wordt beschouwd door psychiater van dienst - nog een populair personage in de forties - George Brent. Zowel Lamarr als Brent worden achtervolgd door hun verleden, wat eveneens typisch is voor film noir.
Behalve een redelijk spectaculaire finale wordt in deze film vooral veel gepraat. Maar mij stoort dat niet omdat het geheel stijlvol en schaduwrijk in beeld wordt gebracht door Jacques Tourneur en cinematograaf Tony Gaudio. Onder meer het gebruik van de wenteltrap valt nog in het oog (een jaar voor The Spiral Staircase (1945) uitkwam). Liefhebbers van het schaduwrijke genre beleven zeker plezier aan deze film.