Pathfinder (2007)

Alternatieve titel: Pathfinder: The Legend of the Ghost Warrior

Verenigde Staten / Canada
Avontuur / Actie
99 minuten / 107 minuten (unrated edition)

geregisseerd door Marcus Nispel
met Karl Urban, Moon Bloodgood en Clancy Brown

Een schip met Vikingen strandt in Noord-Amerika en plundert op brute wijze een indianendorp. In de chaos laten de Vikingen één van hun kinderen achter. De indianen besluiten dat de jongen niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de daden van zijn volk en ze besluiten hem in hun midden op te nemen. De jongen groeit op tussen twee werelden en heeft moeite om vast te houden aan zijn oude Viking-identiteit. Dan, jaren later, keren de Vikingen terug om opnieuw dood en verderf te zaaien.

avatar van Sergio Leone
Grijze middelmaat.

Pathfinder doet meer dan eens denken aan Apocalypto. De verhaallijn - voor zover je het een verhaallijn kan noemen - gaat ook hier over een inheemse stam die opgejaagd wordt.
Veel nieuws biedt Pathfinder dan ook niet: de spanning is niet bepaald te snijden en het indianengejengel over "choose your own path" e.d. lijkt een verplicht nummer.

Met Karl Urban is een (min of meer) bekend gezicht gecast, maar van acteren komt hier niets in huis. Buiten wat brullen en knokken doet de cast niks. Met Moon Bloodgood loopt er nog een minimum aan eye candy rond.

Hoewel Pathfinder als actievolle avonturenprent degelijk wegkijkt oogt e.e.a. serieus amateuristisch. Vooral de veel te donkere belichting valt op. Het camerawerk zelf is niet zo slecht, de natuurbeelden zijn best fraai en de decors gedetailleerd, maar daar valt amper van te genieten omdat alles zo vreselijk donker is.

avatar van cdman19800
Indianen die Engels spreken....

avatar van Baggerman
Die Karl Urban lijkt wel irritant veel op een grote broer van Wesley Sneijder....

Best te pruimen, maar wel allemaal donker gefilmd. Voor de rest gewoon een simpele actiefilm, niet beter of slechter als soortgelijke vehikels.

avatar van MovieMind
Deze film begon ijzersterk met een lekkere donkere grauwe realistische sfeer, maar zwakte al snel af naar een disney-achtig product waarbij het teveel aan kracht inleverde.
Wat volgde was een middelmatige avonturenfilm met wat aardige scenes, maar nergens een behoorlijk niveau haalde.
Jammer, want het begin beloofde wat beters.

avatar van Antonev
Het zag er allemaal prima uit, indianen vs vikingen was ook wel aardig bedacht. Ik heb me alleen de gehele film zitten irriteren aan Karl Urban. Niet dat hij nou zo slecht speelt, maar vooral omdat hij gewoon niet in de film past. Ze hadden hier beter een echte badass voor kunnen casten. Dan was het me wel 3* sterren of wellicht een halfje meer waard geweest.

HALVE TAMME.
Prima verhaal, mooi geschoten scenes
en acceptabel acteerwerk.

Leuk om een keer gezien te hebben,
niets meer en niets minder.

Tweeënhalve ster van mijn kant.

avatar van Rodger
Lekker avond vullend filmpje.
Eindelijk eens een keer gezien.. Na lang wachten.
2.5 ***

avatar van Night's Watch
Vikingen versus indianen klinkt zeker origineler dan Vikingen tegen een monster of iets dergelijks. Het verhaal was echter zo banaal dat er geen enkel voordeel uit deze vooraf interessant uitziende combinatie wordt gehaald. Met twee van zulke unieke volken had ik toch verwacht dat ze hier iets van zouden uitlichten, maar niks is minder waar helaas. Als ze Vikingen en indianen door twee andere volken zouden vervangen kunnen ze nog steeds vasthouden aan dezelfde dialogen.

Pluspunten zijn dat de Vikingen er intimiderend en dreigend uitzagen, de duistere momenten met ''schrikmomenten'' in onder andere de grot spraken me qua filmen aan en de scene de de indianen in hun eigen val liepen (het voor mij meest onverwachte moment in de film). Voor puur anderhalf uur vermaak is er eigenlijk niet zoveel mis met deze film, misschien lagen mijn verwachtingen ook wel te hoog..

Een voldoende voor deze film. Een verhaal die je echter wel heel veel bent tegengekomen. Dus niet orgineel, wel aardig gemaakt.