Breach (2007)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Billy Ray
met Ryan Phillippe, Chris Cooper en Laura Linney

De film volgt FBI-agent Eric O'Neill (Ryan Phillippe), die wordt uitgekozen om voor een geheime divisie binnen de organisatie te werken. De uitverkoren agent komt er achter dat zijn mentor (Chris Cooper) de grootste bedreiging vormt voor de nationale veiligheid. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van Sunday
Hm, deze film heeft een aardig gemiddelde maar viel me toch tegen. Ronduit saai eigenlijk. Paar spannende momenten. Maar een beetje meer actie en pit had niet misstaan. Vond ook die vriendin van Erik echt tenenkrommend. Zó niet overtuigend.

avatar van TragieStar.*
Ik was nog even vergeten om een cijfer te geven. En dat ga ik nu dan ook maar doen. Ik vond het een vrij saaie film met een lange zit. Ik kan me nu al weer bijna niks van de film herinneren en zo lang is het niet geleden. Maar ik geef een 3,0 voor de moeite.

Ik baal er echt van dat ik gewoon vergeten ben om een beoordeling te geven na het gezien te hebben. Nu moet ik de film waarschijnlijk nog een keer zien om er een goed beeld van te krijgen. Wie weet heb ik de film niet eens afgezien vandaar dat ik bijna niks meer weet Maar dat lijkt me sterk, het ligt toch echt aan de film.

Ohja, volgens mij kon hij op het einde kiezen of hij bij de FBI team kon ofzo, maar dat wilde hij niet. Dus toen heeft hij iets anders gedaan waarschijnlijk

avatar van kort0235
Ik vond de film ook niet spannend, maar wel boeiend vanaf het begin tot het eind.
Ik kan best begrijpen, dat sommigen deze film saai of langdradig vonden. Die houden misschien meer van actie-thrillers. Ikzelf vond de film helemaal niet saai, maar de wisselwerking tussen de twee hoofdpersonen zeer interessant. En inderdaad, wat speelt die Chris Cooper een geweldige rol, zo realistisch en goed.
Ik schaar deze film zeker tot de betere, maar een meesterwerk is het niet.
Daarom is een 3.5* wel op zijn plaats.

Het meest bijzondere aan de film is eigenlijk, dat hij gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Ik vond het van begin tot eind interessant om te volgen. De rol van dubbelspion is de altijd wat akelige Chris Cooper werkelijk op het lijf geschreven.

avatar van 606
Spannende film met sterk acteerwerk van de cast.
Mooie opbouw van de film en dat het waargebeurd is maakt het net beter.

3,5 ster

avatar van nadrin
Zelf vond ik deze film vrij saai en langdurig.
Alles bleef oppervlakkig en zeker niet spannend.
Ook de theologische gesprekken konden de film geen meerwaarde geven.
Eigenlijk was het verhaal te vertellen in minder dan 15 minuten.

avatar van SaveMyMovies
Idd saaie film, zelf voorspelbaar op het eind.
Wel goed geacteerd, vooral door de spion zelf

confucius repeat
Stuntelige - waargebeurde? - thriller. Was opgelucht toen het einde in zicht kwam. Zonder Chris Cooper (een rasacteur) was het helemaal knudde. Bleef dit 'ding' uitkijken omdat ik hou van films die pretenderen serieus te worden genomen maar door hun ernst tenenkrullend belachelijk overkomen. Dan dit nog: wat kwam dat knulletje met zijn eenrichtingssmoeltje (Ryan) hier doen? Irritant was het wel. Ik ergerde mij een kriek. Next.

avatar van pieterTk
Redelijke film, maar af en toe wat langdradig. Toch wel een aanrader.

avatar van missl
Hier had meer in gezeten en het is jammer dat dat niet goed gedaan is. Nu is de film niet echt spannend. Of interessant. Terwijl als het wat sprankelender gebracht zou zijn dan was het beter, het verhaal opzich is namelijk niet slecht. Ook wijst hier maar weer uit dat Phillipe geen grote rol kan dragen.

Goeie film waarin FBI-agent in opleiding gerekruteerd wordt om informatie te verzamelen over een andere hooggeplaatste FBI-agent. Een onderhoudend en waargebeurd verhaal over de grootste spionagezaak in Amerika. De film is goed opgebouwd en de personages zijn zeker boeiend. Chris Cooper weet de rol van de excentrieke FBI-agent uitstekend neer te zetten, en is hiermee ook de grootste troef van de film.

avatar van Filmfan74
Op zich een onderhoudende film, alleen jammer dat het niet spannend is omdat alles in het begin al wordt verraden. Zonder de eerste twee minuten was het een stuk leuker geweest.
Het is wel een napratertje als hij eenmaal is afgelopen, de hoofdpersoon is een typisch voorbeeld van de uitdrukking 'schijnheilig' en dat liet me niet zomaar los.

Zeer trage film. Hij valt wel te kijken, maar de charcaters boeien voor geen meter. Behoorlijke teleurstelling.

Achteraf bezien is deze film een docudrama oftewel een gedramatiseerde documentaire. Op Wiki is e.e.a. na te lezen.
Als je er naar kijkt met de verwachting een spannende thriller met veel actie te zien, staat je een teleurstelling te wachten. Als gedramatiseerde documentaire kan ik hem persoonlijk wel waarderen.
Het is een verhaal dat na een wat saai eerste half uur verder boeiend vertelt wordt. Het acteren is prima. de hoofdpersonen met hun bijzondere interactie goed neergezet. De wat melancholische sfeer is ook prima neergezet.
Wat mij bereft een ruime voldoende. Dus 3,5***

avatar van Nicolage Rico
Hmm, gekocht vanwege de sfeervolle poster, maar zie nu de enorm suffe trailer. Die blijft ff op de plank liggen.

avatar van Montorsi
Suf is inderdaad wel het goeie woord. Verder allemaal niet heel slecht ofzo maar het is vooral erg doorsnee en standaard. Het kijkt en Chris Cooper zet een prima rol neer, maar daar is ook alles wel mee gezegd. Opvallend ook hoe simplistisch sommige karakters werden voorgesteld.

Enkele scenes zijn wat spannender, voor de rest blijft het continu een erg langdradig en voorspelbaar verhaaltje. Typisch zo'n film die je heel snel vergeten bent.

kleine 2.5*

avatar van Koen87
Ben ik totaal met je eens, Montorsi. Dat het op de waarheid gebaseerd is betekend nog niet dat het geschikt is om tot een film om te toveren.

Topfilm.
Erg spannend en weer een erg goede rol van Chris Cooper.

avatar van Boenga
DiKKe_OsCaR schreef:

Ik vond de film ontzettend saai en had soms moeite om er de aandacht bij te houden. Ik heb geen moment aan mijn stoel gekluisterd gezeten

Een van de (vrij talrijke) commentaren waar ik het helemaal mee eens ben.
Ronhart schreef:

Die wetenschap, helaas pas nà het zien van de film, neemt het negatieve gevoel een beetje weg. De klemtoon ligt dan echter toch teveel op de docu en te weinig op het drama.
Filmfan74 schreef:
...alleen jammer dat het niet spannend is omdat alles in het begin al wordt verraden. Zonder de eerste twee minuten was het een stuk leuker geweest...

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Er zijn voldoende films die het tegendeel bewijzen; Lilja 4-ever (2002) is een goed voorbeeld, en The Day of the Jackal (1973) gaat over een moordaanslag die gepland wordt op De Gaulle. Wie een klein beetje geschiedenis kent, weet dat De Gaulle niet vermoord is, maar dat neemt niets van de spanning in het verhaal weg.

Jammer voor Chris Cooper, die levert prima werk en had een beter geheel verdiend.

gauke schreef:
Prima acteur, Chris Cooper, als een CIA-agent die niet kan stoppen met spioneren, ondanks zijn schuldgevoelens.

Het spannende, serieuze en uitdrukkingssterke drama is gebaseerd op feiten en gaat over de confrontatie tussen twee mannen waarvan de een niet brandschoon is. Een verhaal over een man wiens kaartenhuis langzamerhand volledig in elkaar valt en die voor de laatste keer (in zijn ogen) het juiste wil doen. Een echte "speel"film waarin Chris Cooper zijn personage diepgang gaf en de kijker getuige laat zijn van zijn beweegredenen. Ryan Phillippe overtuigde als de agent die vooruit wil komen en uiteindelijk de vastberaden persoon van dit drama wordt.

avatar van DragQueen
Boeiende Thriller, met een degelijk uitgevoerd verhaal. Verder wordt er overtuigend geacteerd door de cast. 3 Sterren.

avatar van J. Clouseau
Ken je dat? Een film heeft alles in huis om een onvergetelijke klassieker te worden, maar toch worden die ingrediënten niet ten volle benut en blijft de film jammer genoeg op de oppervlakte steken. Chris Cooper vertolkt zijn rol weergaloos, Ryan Philippe overtuigt als de twijfelende agent en het verhaal zit bijzonder strak, met enkele interessante motieven (geloof bijvoorbeeld, en het ontmaskeren van leugens). En toch mis ik dit:

- de beeldvoering is (op enkele momenten na) duf en saai, als een doorsnee tv-reportage.
- de overige personages komen amper uit de verf, met de andere FBI'ers als dieptepunt.
- de pianoriedeltjes die elk moment onderstrepen hadden net zo goed achterwege gelaten kunnen worden.
- de gevolgen van Hansens daden zijn onduidelijk. Was dat uiteindelijk nu allemaal zó erg?
- bij het einde voel je te veel 'goed, nu zijn we aan het afronden.' Het laatste shot daarentegen is wel magistraal.

Prima film vooral Chris Cooper doet het erg goed zoals hij dat meestal doet!

Tarkus schreef:
Geen actie in deze film, maar en zeer goed scenario, dat ook nog eens echt is gebeurt.
Prima acteerprestatie van Chris Cooper, een van zijn beste die ik al heb gezien (ook eens een hoofdrol voor hem trouwens).
En ook Ryan Phillippe speelt uitstekend.
Het verhaal zit goed van begin tot eind, en hoewel je al weet hoe het eigenlijk gaat aflopen blijf je toch geboeid kijken.
Prima film over een gevoelig onderwerp in de V.S., namelijk spionage, zeker het bekijken waard.

Ook deze eens opnieuw bekeken, het blijft een prima rol van Chris Cooper, en spijtig dat hij na deze film niet opnieuw veel te zien is geweest in hoofdrollen.
Ryan Phillippe heeft inmiddels wel al bewezen wat hij in zijn mars heeft.

avatar van knusse stoel
Uitstekende film voor een boeiende kleine 2 uur maar voor de actie-liefhebber te 'soft'. De verhaallijn is goed, zo niet zeer goed en actie heeft deze film niet nodig.

De beginscene haalt de nodige spanning uit het verhaal, al snap ik het wel want het is (i.i.g. voor de Amerikanen) bekende kost. Een pakkend verhaal weten ze er niet van te maken, mede ook door de saaie hoofdrol van Phillippe. Cooper is sterk en redt de film, maar er had meer in gezeten.

avatar van blurp194
Langdradig maar toch wel spannend.

Dat lijkt een tegenstelling, maar deze film laat zien dat dat niet zo hoeft te zijn. Want hoewel er maar weinig gebeurt, en al zeker geen spectaculaire actiescenes, is het toch intrigerend hoe het afloopt. Misschien niet puntje-van-je-stoel spannend, maar toch.

Chris Cooper speelt een mooie rol. Ryan Phillippe viel me ook niet tegen.

Niet zo spannend wordt hier en daar over de film gezegd.
Moet dat dan? Vraag ik mij af.
Het is nu eenmaal geen super spannende actiefilm maar daarvoor hoeft het geen slechte film te zijn.
Een topper is het niet maar zeker de moeite waard. Alleen al de geweldige rol van Chris Cooper als Robert Hanssen.
Persoonlijk ben ik nooit een echte liefhebber van hem als acteur geweest maar deze rol is echt op z'n lijf geschreven.
Het verhaal wordt echter niet altijd even overtuigend verteld maar aan de andere kant heeft de film wel weer een prettig tempo en verveelt geen moment.
Ik heb hem nu voor de tweede keer gezien en dat zegt genoeg.
Prima film dus.

avatar van J.Ch.
Matige film. Nergens echt slecht, maar ook nergens goed. Lauw.

Op zich vind ik een spionagefilm niet verkeerd, en van mij hoeft hij dan nog niet eens vol te zitten met achtervolgingen en schietpartijen, maar Breach balanceert op het randje van saai. Het zal allemaal wel gebaseerd zijn op feiten, maar het idee van de jonge agent die door iedereen onderschat wordt en die eerst tegen zijn baas opkijkt en hem dan doorkrijgt, is toch wel erg afgezaagd. En natúúrlijk gaat het om 'de grootste dreiging voor de Amerikaanse veiligheid ooit', wat dus betekent dat Rusland weer eens de grote vijand is. Geheimen doorsluizen aan Rusland is dan ook zo ongeveer het ergst denkbare dat een Amerikaan kan doen. Bij de eerstvolgende film die het zo aanpakt sta ik aan de kant van Rusland. Amerikaverheerlijking vind ik altijd bijzonder ergerlijk. Breach lijkt eerst kritiek op de FBI te willen geven, maar het mondt toch weer uit in ademloze bewondering. Zucht...

Op zich was het acteerwerk niet slecht, al leek het nogal op de automatische piloot te gaan. De uitwerking van de personages zal daar niet bij geholpen hebben. Het hoofdpersonage is compleet vlak, de slechterik is weinig subtiel en de baas is alleen maar de baas. Alleen Caroline Dhavernas gaf nog een beetje kleur aan het verhaal.

Dat verhaal was slechts bij vlagen mild interessant, verrassend wordt het nooit. Er wordt ook niets geprobeerd qua camerawerk of muziek om er nog een beetje spanning in te brengen. Breach neemt zichzelf enorm serieus - ik niet zo.

avatar van Metalfist
Pray for me

Ik ben altijd wel te vinden door dit soort kat-en-muis spelletjes, mits ze wat deftig worden uitgevoerd natuurlijk. Een aantal jaren geleden had ik een reeks van films gebaseerd op waargebeurde feiten op de kop getikt bij een krant (nogal uiteenlopende films zoals Dead Man Walking en Ali) waarvan Breach er ook eentje was. Vreemd genoeg is die reeks altijd wat blijven verstoffen en heb ik er amper een film van aangeraakt, dus gisteren eens tijd voor vrijgemaakt.

Breach is een film die je moet liggen. Regisseur Billy Ray vertelt het verhaal van één van de grootste spionnen aller tijden in ieder geval en doet dat met de nodige clichés. Heel het achtergrondverhaal van Eric O'Neill (de bezoekjes van Hanssen aan Eric en zijn vrouw, de ruzies die daaruit volgden, ...) is nagenoeg in zijn geheel verzonnen en natuurlijk wordt er hier en daar wel eens een oogje dicht geknepen om de spanning ten goede te laten komen. Dat werkt echter niet overal even goed. Ik vond vooral het begin waar O'Neill de perverse activiteiten van Hanssen, die trouwens in het echt helemaal niet werd verdacht van deze feiten, wat voorspelbaar waardoor de grote dramatische revelatie misplaatst voelt. Toch maakt Ray gelukkig hier en daar wel de juiste keuze. Al even cliché is de ontmoeting in de lift op het allerlaatste moment, maar dat werkt dan weer wel.

Al is dat wel voornamelijk dankzij een uitstekende Chris Cooper als Robert Hanssen. Geen idee hoe de echte Hanssen beweegt en spreekt, maar Cooper weet met ogenschijnlijk veel gemak het personage sterk neer te zetten. Sowieso is hij de drijfveer achter Breach. Ryan Phillippe is een goede tweede, maar het valt toch op dat hij wat een gradatie lager is en hij wordt vooral naar een hoger niveau getrokken in de scènes met Cooper. Die gelukkig wel het merendeel van de film bevatten. Qua bijrollen niet echt al te indrukwekkend. Caroline Dhavernas is wat vervelend als de vrouw van O'Neill en Laura Linney is als directe baas van O'Neill wel erg vlak en kleurloos. Iets wat voornamelijk ook wel te wijten is aan een aantal slechte scènes zoals wanneer O'Neill komt aankloppen bij haar appartement.

Vermakelijke film als je wat geïnteresseerd bent in dit soort spionage verhalen. Er zijn ongetwijfeld betere films te vinden in het genre, maar Cooper houdt de boel mooi overeind. De nodige clichés komen aan bod en het hangt er vanaf in welke mate je dit stoort. Bij mij viel het het algemeen gezien nogal mee.