Notes on a Scandal (2006)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Richard Eyre
met Cate Blanchett, Judi Dench en Bill Nighy

Sheba Hart krijgt een nieuwe baan als kunstlerares aan een laag aangeschreven school. Veel mensen blijken zich tot haar aangetrokken te voelen en ze krijgt zelfs een heimelijke affaire met één van haar leerlingen. Barbara Covett is de enige die haar geheim kent.

laundromat
Zo! Mijn #9 blijft ook na de zoveelste kijkbeurt staan. Ongelofelijk dat een film zo boeit waar best weinig gebeurd en dat je ook weet wat er gaat gebeuren. En elke keer zie ik weer nieuwe dingen of ik interpreteer ik dingen anders. Knap!

Ik hoop dat nog veel meer MM-users deze film gaan ontdekken.

Een schitterend, fascinerend, spannend, indrukwekkend en onderhoudend drama, vol humor, met prachtig acteerwerk. Het gebeurt volgens mij zelden dat je Judi Dench in een bittere, genadeloze, sarcastische rol (vinnige zwarte humor) ziet: de eenzaamheid en hopeloosheid lijkt in iedere porie van haar gezicht te zitten. Hetzelfde geldt voor Cate Blanchett als hemelse, breekbare verleidster, die zich haar vergissing op pijnlijke wijze bewust wordt .

gauke schreef:

laundromat
Gaat dit zien, lieve users!

avatar van Number23
Herinner me dit als een mooi drama met een eng thriller-elementje erbij plus solide optredens van Blanchett en Dench.

avatar van Banjo
laundromat schreef:
Gaat dit zien, lieve users!

hij heeft m ook nog in zijn top 10 staan! nou dan ga ik hem zeker zien!

avatar van panax
de britten maken gewoon kwaliteit,goeie acteurs ,mooie beelden
prima film ,keb genoten wat een vrouw is die judi dench toch en blanchett is natuurlijk ook top,
bill nighly is altijd oke,britannia rules the waves!!!

avatar van predator
Cate Blanchett, geweldige én mooie actrice

Waanzinnig goed spel van Judi Dench. Haar eenzaamheid en lijden werd uitstekend voelbaar gemaakt. Haar manipulatie ging eveneens echt onder de huid zitten.

Cate vond ik niet zo overtuigend in de 2e hoofdrol en vrij vlak. Apathisch bijna, tot ze 1 woede uitbarsting kreeg die naar mijn mening niet in haar rol paste, want verder lag ze in mijn ogen als een stukje hout in de zee mee te golven met alles wat om haar heen gebeurde, zonder eigen inbreng.
Niet geloofwaardig ook dat ze achter een branie jochie van 15 aanging en dan daarna ook nog de 'relatie' (bestaand uit niets dan een beetje puberale seks) langer dan 2x liet duren. Wetende wat ze haar familie (vooral haar dochter, verder haar man) aandeed. Onbegrijpelijk en niet geloofwaardig voor mij.
Deze seksuele aandacht voor kinderen (pedofilie) staat sowieso te ver van mij om mij te kunnen inleven.

De sfeer in de film, met bv de voice-over, vond ik wel heel goed opgebouwd en verzorgd en de muziek vond ik fijn en aan deze sfeer bijdragen.

avatar van ILDIB
Weinig actie maar bijzonder goed spel en verhaal maken t toch een interessante film.

Banjo schreef:

hij heeft m ook nog in zijn top 10 staan! nou dan ga ik hem zeker zien!

En gezien?

avatar van Decec
Een mooie drama film...
Mooi verhaal....
Uitstekend acteerwerk...
Bekende actrice Cate Blanchett speelt zeer goed...
ook bekende actrice Judi Dench speelt goed...
Mooi HD kwaliteit...
Mooi achtergrond muziek (Dolby Digital)...

avatar van Donkerwoud
Intelligent drama met een thriller-randje, gedragen door die twee schitterende actrices, Cate Blanchett en Judi Dench.

avatar van karilem
boeiende , spannende film van begin tot einde

Hele goeie film! Inderdaad vanaf het begin tot het einde spannend. Ik raad hem zeker aan

Intens, intrigerend drama van de bovenste plank. Zoals vrijwel altijd zijn Cate Blanchett, Judi Dench en Bill Nighy subliem. Een absolute topfilm die beklijft.

avatar van Friday the 13 th
Schitterend gewoonweg - wat een prachtige vertolkingen. Zowel Judi Dench en Cate Blanchett spelen bijzonder sterk. De film moet het vooral hebben van zijn slim geschreven dialogen en monologen. De gedachtegang van Barbara is zo gevat, zo cynisch, zo selfish.

Geweldig hoe Judi Dench een ernstig vereenzaamde en verbitterde vrouw neerzet. De kwetsbaarheid van haar tegenpool Sheba staat aan de andere kant erg centraal. Toppunt is de tergende chantage wanneer ze voor haar gezin moet kiezen of meegaan met Barbara naar de dierenarts . De drukte die rond deze scène hangt is prachtig gedaan.

Ook de confrontatie op het einde is geweldig goed uitgevoerd. Een werkelijke aanrader!

Friday the 13 th schreef:

avatar van K. V.
'k Wilde hem al een tijdje zien en heb het me niet beklaagd. De twee hoofdrolspeelsters zijn ook heel goed gecast. Het viel me wel op dat Judi Dench niet meer zo glamoureus is als in de Bond-films, kortom ze zag er een oud vrouwtje uit Een aanrader in z'n genre.

confucius repeat
Goed opgebouwd meeslepend drama. 't Is Brits, dus moet het wel goed zijn. En dan: Cate en Judy, twee reuzen van het filmdoek. Wat valt er dan nog te recenseren? Niks toch. Een genietbaar meesterwerkje dat een tijdje verder werkt in het geheugen na het zien ervan. Heb er maar één woord voor: Prachtig. Next.

avatar van Kronos
Niet altijd helemaal geloofwaardig vond ik, maar toch goed genoeg om meegesleept te worden en te genieten. De acteerprestaties vond ik ook een tikkeltje ondermaats. De spanning en het tempo maken gelukkig heel wat goed.

avatar van breedbeeld
Intense film. De moeite waard. Verder is alles al gezegd.

avatar van NYSe
Fantastisch hoe de film zich voorzichtig en op geen enkele manier gehaast van een drama naar een diep onder de huid zittende thriller weet te ontwikkelen. Vier sterren voor de regie, een halve erbij voor de werkelijk briljante vertolking van Judi Dench.

avatar van oscaron
Een absolute must-see!

Dench en Blanchett zetten hier een prestatie neer die niet makkelijk is te evenaren.
Je wordt meegezogen in het verhaal en blijft verbluft achter.
Wat een briljante film.

Uitstekende film waarin een oudere lerares er achter komt dat haar collega een verhouding heeft met een leerling. Echter is het niet de seksuele relatie die hier centraal staat, maar de verknipte 'vriendschap' tussen de twee dames. Een onderhoudend verhaal dat redelijk spannend wordt gebracht. Sterk acteerwerk, vooral van Judi Dench als een bijna manipulatieve psychopate.

avatar van Fran
Wat een geweldige film was dit. De onderhuidse spanning is zo aanwezig vanaf het begin en is zo ontzettend goed uitgewerkt. Een wereldrol van Judi Dench. Misschien wel één van haar beste rollen als huiveringwekkende psychopaat.

Het draait in deze film niet echt om het verhaal op één of andere manier maar puur om de verknipte spanning die er tussen de twee vrouwen heerst en het fenomenale acteerwerk. Over Dench heb ik het al gehad maar ook Blanchett kwam zeer overtuigend over als een vrouw die zich gevangen voelde in haar op zich wel gelukkige huwelijk. Maar ze was op zoek naar meer en is hiermee op een compleet verkeerde manier mee omgegaan. Waar Barbara op een filijne manier gebruik van wist te maken.

Hierboven zie ik vermeld staan dat het een must-see is en daar ben ik het volkomen mee eens !

Zijn het boek en de film een beetje vergelijkbaar? Of zijn er echt grote, belangrijke verschillen?

avatar van Jawaddedadde
Uitstekende film!

Wat een aangename verrassing zeg! Judi Dench speelt een fantastische rol als bittere en cynische Barbara. Haar eloquente voice-over commentaar is berekend, beangstigend en kil. Ze is een echte bloedzuiger die alle levensvreugde uit haar slachtoffers zuigt en hun levens verwoest om uiteindelijk naar een volgend slachtoffer te gaan. En toch, ondanks haar walgelijkheid weet ze op sommige momenten toch nog sympathie op te wekken. Het is duidelijk dat ook zij op zoek is naar liefde, alleen zal ze die - op de manier waarop ze te werk gaat - uiteraard nooit vinden.

Daartegenover staat de levenslustige Sheba (Blanchett) die eigenlijk maar één grote fout maakt, namelijk dat ze een vampier in vertrouwen neemt. Uiteraard maakt ze nog meer fouten (haar affaire met de leerling is fout natuurlijk) maar wegen niet op tegen die ene grote misser. Hoe kon ze het ook weten?

Echt een ijskoude pijnlijke maar tegelijkertijd prachtige film! Aanrader!

De laatste scene had je van mijlenver zien aankomen. Goed geacteerd van beide hoofdrolspelers. Judi Dench was geknipt voor deze rol. Goede drama..

Zeer vermakelijk. Zo kom ik ze niet vaak tegen.
En de actrices waren in topvorm!!