Notes on a Scandal (2006)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Richard Eyre
met Cate Blanchett, Judi Dench en Bill Nighy

Sheba Hart krijgt een nieuwe baan als kunstlerares aan een laag aangeschreven school. Veel mensen blijken zich tot haar aangetrokken te voelen en ze krijgt zelfs een heimelijke affaire met één van haar leerlingen. Barbara Covett is de enige die haar geheim kent.

avatar van Tideman
Serieus wat een kutfilm. Je zit 1,5 uur lang naar 2 totaal gestoorde mensen te kijken.. Je kan eenzaam zijn, maar dit is wel heel ziek. 0,5 ster per half uur = 1,5*

Het was een genot Judy Dench eens een full feature te zien doen. En deze rol van emotioneel afpersende lerares met eenzaamheidsproblemen lijkt wel voor haar geschreven. Film heeft het goede ritme en de volgende ontwikkeling staat klaar zo gauw de filmrepetitief dreigt te worden.

avatar van Redlop
Prima acteerwerk, maar qua verhaal tegenvallen. Beetje teveel leunen op het invullen van de personages door Blanchett en Dench.

Bloedde een beetje dood en twee vergezochte verhalen naast elkaar zonder verdere spanning is wat teveel. 3*

Ik vond 't een geweldige film! Heerlijk om te zien hoe Judi Dench (Barbara) het geheim van Sheba volledig uitbuit en er een ongekend machtsspel van maakt.

De film loopt vooral in het begin vlot, de 'core' gebeurtenis is al vrij snel onthuld. Daarna wordt het een groot web van intrige, bedrog en manipulatie. Geweldig leuk om te zien ontwikkelen en daarnaast erg spannend.

Verder sterk geacteerd van praktisch alle spelers, ook de 15-jarige jongen deed het goed. De sex-scene's waren best overtuigend.

cate is best wel lekker eigenlijk. 3,5

Tideman schreef:

Het zal mij benieuwen want ik ga deze vanavond eens kijken. Als deze jongen waar het over gaat geslachtsrijp is en gewillig kan ik niet inzien dat seks met een volwassene ziek is. Seks is namelijk niet ziek maar hoort bij de natuur. Alleen de westerse mens lijkt daar een leeftijd aan te moeten verbinden wat tegen de natuur is. maar ik kom hier zeker op terug want voor hetzelfde geld is het echt een kut film.

Net de film gezien en ik kreeg er een nostalgisch gelukzalig gevoel bij.
Toen ik bijna 16 was had ik ook een seksrelatie met mijn overbuurvrouw die net 30 was.
Het was zo bijzonder dat ik er nog vaak blijmoedig aan terug denk.
De vraag blijft, was het nu echt zo bijzonder of was het de spanning omdat het niet mocht en haar man ieder moment binnen kon komen of nog erger dat mijn ouders er achter kwamen. Het heeft een half jaar geduurd en ik raad het iedere puber aan die zijn hormonen ook niet meer de baas is.

In de film zat een goed verhaal vooral hoe mensen elkaar manipuleren om hun doel te bereiken.
Barbara deed het op haar slinkse manier maar de puber deed dat weer op zijn manier.
Sheba Harts man had het in zijn tijd ook gedaan met de 20 jarige Sheba.
De leraar die verliefd op Sheba was geworden wilde Barbara weer voor zijn karretje spannen om zijn doel weer te bereiken.
Toen dat niet lukte deed hij wat losers over het algemeen doen en dat is hun "geliefde" verraden.
Iets wat je nooit zou doen als het echte liefde zou zijn. Maar geiligheid word wel vaker met liefde verwart.

Een mooi drama en daarom 4 sterren.

eduard schreef:
Net de film gezien en ik kreeg er een nostalgisch gelukzalig gevoel bij.
Het was zo bijzonder dat ik er nog vaak blijmoedig aan terug denk.

. Ik weet niet of dit iets is wat heel veel tieners moeten gaan doen.

avatar van BenicioDelToro
Sterk acteursdrama met een opnieuw imponerende Judi Dench en Cate Blanchett. Je moet er van houden misschien, van zo'n film, en dat doe ik dus. Je wordt dankzij de sublieme acteerprestaties meegesleurd in het verhaal, maar doordat beide dames dingen doen die niet door de beugel kunnen, is het lastig 'partij' te kiezen.

Overigens, wat een schatje, die Steven. Ik snap best dat Sheba hem leuk vond! En ja, ik ben ook tien jaar ouder dan hij!

edit. Oh, ik zie op IMDb dat hij in het echt 'al' 18 is... Dan scheelt het nog maar zeven jaar!

avatar van Koekebakker
De eerste 10,15 minuten hadden wel erg veel voice-over, maar gaandeweg raakte ik steeds meer geintrigeerd. Vooral door Barbara.

Blanchett is, als altijd, erg goed. Dench vond ik zelfs ge-wel-dig. Barbara is, mede daardoor, fascinerend en hartverscheurend. Ze is niet in staat relaties aan te gaan, maar wil dat zielsgraag. Om toch aan haar eigen verwachtingen te voldoen, manipuleert ze de wereld om haar heen zodanig dat ze er voor zichzelf een werkelijkheid uit kan creeren waar ze van kan genieten. Een werkelijkheid, die alleen zij zo ziet en die natuurlijk geen stand kan houden. En toch zal ze het altijd opnieuw proberen. Hoewel afstandelijk en gereserveerd, is ze een hartstochtelijke vrouw.

Jammer dan weer van de slotscene, die net te lang doorging. Had na 'I knew that woman.' (oid) meteen mogen ophouden.

Een best wel te smaken film, waarin de acteerprestaties van zowel Cate Blanchett en Judi Dench duidelijk hun stempel zetten. Erg degelijk script waarin vooral Judi Dench (Barbara) een glansrol neerzet, alsof het script op haar lijf geschreven is. De erg spraakvaardige en zelfzekere Barbara die alles onder controle wil krijgen en weet heeft van Shebas geheim, en het is juist dit dat als het ware een verplichte vriendschap oplegt. Naarmate de film vordert zien we hoe Barbara dit misbruikt en meer wil van Sheba dan enkel haar vriendschap...

avatar van missl
Mooie film!

Ik heb Cate eigenlijk nooit zien acteren (of het is me nooit echt opgevallen) maar in deze film speelt ze de sterren van de hemel. Ik geloofde ieder moment.

En Judi, judi is altijd geniaal.

En zoals hier ook al eerder gezegd, wist ik niet of ik haar zielig vond of gewoon ziek, een mooie rol voor haar.

Hele mooie film! Heb zeer genoten van het spel van Dench, Blachett en ook Nighty. Ik ging compleet op in de film en kon zelfs voor het personage van Dench sympathie opbrengen. Echt...zeker een aanrader! 4*

avatar van thomzi50
jherb schreef:
cate is best wel lekker eigenlijk.

Ik dacht dat dit het meest hinderlijke type reacties was, maar dit scoort ook wel hoog:

eduard schreef:

Alhoewel, hinderlijk zou ik het niet willen noemen

die school is niet echt hoog aangeschreven hoor... maar de film was top, 4 sterren

avatar van Mc
Mc
Wow.

Even bijkomen. Ik wilde Notes on a Scandal al een tijd zien, maar het was er nooit van gekomen. Tot op heden was ik ervan overtuigd dat Helen Mirren de oscar voor beste actrice dik had verdiend, maar na het zien van Notes on a Scandal denk ik daar toch ietsje anders over. Ik heb in geen tijden meer zo'n geweldig goede film gezien, en dat kwam grotendeels door de acteerprestatie van Dame Judi Dench.

De film begint meteen met de geweldige narratie van Dench, de manier waarop ze 'het verhaal' vertelt heeft iets heerlijk edgy's over zich. Ik was, op z'n zachtst gezegd 'instantly hooked'. Zodra Cate Blanchett op het doek verscheen begon het feest helemaal, vanaf de eerste scene waarin de twee dames met elkaar in beeld zijn is de chemie werkelijk fenomenaal, het spat van het scherm.

Alhoewel het verhaal nou niet meteen het meest realistische verhaal is dat je kunt bedenken, wordt het zo ongelofelijk overtuigend gebracht dat je er geen moment aan gaat twijfelen. De personages zijn stuk voor stuk van vlees en bloed en vooral aan het eind van de film (lees: bijv. de scene waarin de man van Sheba uitvind wat er is gebeurd.) komt dat geweldig naar voren.

Het is heerlijk en tegelijkertijd tenenkrommend om te zien hoe Barbara Sheba in haar macht houd. Dench speelt één van haar beste rollen ooit, maar alle acteurs zijn in topvorm en iedereen blinkt uit.

Toen ik begon te kijken zat ik al snel op een dikke 4 sterren, maar zo halverwege kon ik al niet meer om de 5 heen. Notes on a Scandal is de beste film die ik in tijden heb gezien. Wie weet staat 'ie binnenkort in m'n top tien. Voor nu:

Ben het helemaal eens met Redlop hier ergens boven.
Geweldig acteerwerk natuurlijk, maar het verhaal is me allemaal wat te vergezocht om je echt te kunnen pakken.

Knap drama met een meeslepend verhaal, en zéér goede acteerprestaties van Cate en Judi.Ggedurende het grootste deel van de film hangt er een zekere dreiging, omdat je je blijft afvragen hoe ver Barbara zal gaan en daar ook in zal slagen of niet. Het einde was wat langdradig, maar deze film moet je hoe dan ook zien! 3.5 sterren

Deze film kon mij zeker boeien....hoewel je er even in moet komen om het e.e.a. door te hebben...ik vind het een aanrader en dit is beslist geen doorsnee film.

avatar van Clover
Goh, binnenkort voor verlaat moederdag cadeau naar de bios met moeder en zus. Zij zijn geen filmfreaks, maar hebben zin in een lekker filmavondje. Is deze film geschikt, wat denken jullie? Bedankt vast.

avatar van Clover
Geweest en zeer de moeite waard. Judi Dench in een op haar lijf geschreven rol. Intrigerend hoe haar personage greep weet te krijgen op het leven van Sheba. Ook zus en moeder konden de film zeer waarderen.

neo (crew)
Ik waardeer het subtiele karakter van deze film, maar er zijn toch wat gebreken. Daarentegen vond ik het soms iets te gemaakt een thriller vorm aannemen, mede dankzij de muziek van Glass op momenten. 3.5 sterren

avatar van jacobine_rodijk
Boeiend verhaal, goed geacteerd en een mooie score van Philip Glass maakten dit een aangename verrassing voor me. 4*

avatar van maxcomthrilla
Redelijke film,

Geen film die het moet hebben van zijn veelzijdige plot of van een hoop bombarie.

Vooral een film die aangenaam is doordat Cate Blancett en Judi Dench uitstekend acteren. Met name Judi Dench maakt indruk. Prachtig hoe zij opgaat in haar rol.

Gelukkig kiest de film er niet voor om zich volledig op het drama te richten. Als kijker weet je namelijk al snel dat er iets niet helemaal klopt aan de persoon Judi Dench. Dit mysterieuze element brengt samen met de overeenstemmige muziek wat spanning met zich mee. Ben ook blij dat ik het plot hierboven niet gelezen had. Zo was ik telkens aan het gissen of Judi nou de moeder van Blancett was of dat ze verliefd op haar was. De voice - over die zeer nadrukkelijk aanwezig was, had misschien wat minder prijs kunnen geven, waardoor sommige zaken wat meer aan de kijker werden overgelaten. De voice - over op zich, had zeker een meerwaarde in de film, doordat hij goed de non - verbale karaktertrekjes van Judi Dench ondersteunde en voorzag van sarcastisch commentaar. Helaas werd dat sarcastische met het verstrijken van de film wat minder.

Uiteindelijk niets bijzonders, maar ik heb mij zeker vermaakt. 3,5*

avatar van theresia
ik vond het een interessante film om naar te kijken. er kwamen verschillende soorten drama naar voren. NIet alleen 1 probleem wat je denk "met de leerling"... het had wel wat mooier vertoond mogen worden...

Welk verhaal wilde de film nou precies uitdragen? Een nieuwe juf die het met een leerling doet, verraden wordt en ontslagen wordt en de bak in moet? In dat geval vond ik het slecht uitgebeeld, maar: moest toch wel erg lachen om het Engelse accent en de woordkeuze. Daarbij komen de fantastische acteer prestaties natuurlijk. 3,5. Maar voor het verhaal moet je deze film zeker niet kijken.

avatar van tevelenco
Erg goede film met een mooi verhaal en interressant uitgangspunt.

De film begint vrij rustig en laat zien hoe de relatie van Sheba gespeeld door Cate Blanchett met de leerling tot stand komt.
En ondanks het grote leeftijdsverschil wordt deze relatie erg geloofwaardig in beeld gebracht.
Wat vooral te danken is aan de prima akteerprestaties van beiden.

De film krijgt een wat grimmiger en meer dramatisch karakter als Barbara Covett gespeeld door Judi Dench achter het geheim van deze relatie komt.
En ook Dench zet een erg overtuigende rol neer.
Wat daarna volgt is een erg ziekelijk machtsspel met alle gevolgen van dien.

Ja echt een prima film die al mijn verwachtingen heeft ingelost !

Hele goede film! De tijd ging zo voorbij. Heel goed geacteerd.Deze krijgt van mij een 4.0

avatar van Tom Savini
Ik ga er vanavond naar toe. Ben zeer benieuwd! Judi Dench is mijn favoriete actrice!

Wat een waanzinnig goede film is dit.
De relaties tussen de verschillende personages en de daarmee samenhangende spannings velden komen zeer goed uit de verf.
Mede dankzij top acteer prestaties van zowel Judi Dench als Cate Blanchett.
Het verhaal vol met intrige, bedrog en manipulatie loopt uiteindelijk naar een emotioneel hoogtepunt.
Eea ondersteund door een soundtrack die het verhaal nog een extra onheilspellend karakter geeft.
Een aanrader dus!