Notes on a Scandal (2006)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Richard Eyre
met Cate Blanchett, Judi Dench en Bill Nighy

Sheba Hart krijgt een nieuwe baan als kunstlerares aan een laag aangeschreven school. Veel mensen blijken zich tot haar aangetrokken te voelen en ze krijgt zelfs een heimelijke affaire met één van haar leerlingen. Barbara Covett is de enige die haar geheim kent.

nieuwe kans...veel kijkplezier!

Als ie vanavond wéér niet wordt uitgezonden, gooi ik mijn TV uit het raam...

avatar van Delvenaartje
Vanavond eens even kijken...
Dan mijn beoordeling!

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)

nieuwe kans...veel kijkplezier!
Danku.

Tot nu toe vind ik hem heel goed!

avatar van zillah
Woow, alleen al het acteerwerk! Kippenvel!!

avatar van Fixi88
De film kon mij niet bekoren. Het verhaal werd niet geloofwaardig gebracht en sommige stukken vond ik echt niet geloofwaardig. Bijvoorbeeld het stuk op het einde. Ze vind het dagboek en draait door maar gaat daarna weer rustig binnen zitten. Op het laatst lijkt het mij ook nogal ongeloofwaardig dat de man haar weer terug neemt. Acteerwerk van Judi Dench was goed.

avatar van AxeCrazy
Zeer sterk acteerwerk van beide dames.
Verhaal is prima.
Zeker meer dan de moeite waard.

avatar van Al DeNiro
Sterk acteerwerk van beide actrices.

De film laat ook goed zien, in wat voor moeilijke situaties je kan terechtkomen als je een geheim deelt met iemand die daar misbruik van maakt.

avatar van Willie_Baas
Acteerswerk was goed van iedereen, maar daar is eigenlijk ook wel alles mee gezegd. Het verhaal is vaag, en de verhaallijnen kloppen niet helemaal (zie Fixi88, die heeft het al uitgelegd). Het verhaal blijft boeiend, maar dat komt puur door het acteren van iedereen,.

Fixi88 schreef:

Waarom? Er zijn zoveel relaties waarbij de liefde voor de partner het wint van een slippertje of een affaire.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Uitstekende film met klasse acteerwerk van Dench en Blanchett. Interessant thema; op een oude fiets moet je het leren. De affaire tussen Blanchett en die 15-jarige ging wel wat snel, eigenlijk wat té snel en makkelijk en het is daarom ook vooral het ''spel'' tussen Sheba en Barbara die deze film goed maakt.

Het eerste uur vond ik het beste denk ik, al wordt het daarna vooral interessant rond het karakter van Dench dat zich langzaam ontpopt toch een eng, gestoord, manipulatief mens. Prima score van Glass, veel boeiende scénes en ondanks de toch ietwat ongeloofwaardige ontwikkelingen een redelijk meeslepend verhaal, waar ik veel symphatie voor Sheba kon opbrengen. Dikke voldoende.

Leland Palmer schreef:

Je mag alleen maar positief zijn over deze film ja (flauw he om alleen deze quote te pakken).

Ik vind het knap dat je in 90 minuten zo'n sterke film kan maken.

Geweldige film waarin vooral eenzaamheid in verschillende vormen centraal staat. Heel goede acteerprestaties van Cate Blanchett en Judi Dench, grappig dat ze daarmee 2 Queen Elizabeth-vertolksters samen brachten in een geheel andere setting. Beklemmend op een beschaafd/onderhuidse manier - very English indeed.
4.5****

geronimo
Goede film daarom vond ik 't afgeraffelde einde zo jammer.

HarmJanStegenga schreef:

Origineel, geldt dat omgekeerd ook? Ik geloof n.l. dat het omgekeerde, in het school milieu vaker voorkomt. Wat zijn ouwe mannen eigenlijk? Oldtimers?

Interessant waar manipulatie toe kan leiden. Eenzame oudere vrouw die als ze haar zin niet krijgt het leven van die "andere" die zij begeert stuk maakt. Prachtig gespeeld door Judi Dench. Kan die eigenlijk wel slecht acteren? Wat eigenlijk ook op gaat voor Cate Blanchett. Best een goeie film over eenzaamheid, relatieproblemen en opgroeien?

Lupussy Galore schreef:
Wat zijn ouwe mannen eigenlijk? Oldtimers?

Ja!

avatar van m1701
Eerlijk gezegd had ik echt een topper van een film gewacht.
Maar ik miste helaas toch iets in deze fillm
Volgens mij miste de film wat meer diepgang en wat meer Drama, ik vond het allemaal nogal soft.
Acteerwerk was van beide echt subliem.

Dat maakt ook dat ik een hoger cijfer geef

avatar van Norma
Ik zat gedurende het eerste half uur eigenlijk voortdurend op een tot dan toe verborgen familieband tussen beide vrouwen te wachten, die echter uitbleef. Interessant om te zien hoe de onderlinge verhoudingen zich ontwikkelen en uiteindelijk escaleren, maar echt aangrijpend wordt het nergens. De muziek suggereert soms thriller-achtige spanning die vervolgens uitblijft en als eenmaal duidelijk is wat er speelt biedt de rest van het verhaal geen verrassingen meer. Goede vertolkingen door de beide dames en een degelijk verhaal, maar verder niet een film die een enorme indruk achterlaat of die ik graag nog eens zou herzien.

avatar van Fixi88
wavanbuuren schreef:

Nou omdat de vrouw met een kind naar bed gaat die ongeveer van dezelfde leeftijd is als zijn dochter. En van liefde is al lang geen sprake meer als je de film ziet. Het is na zo een hectisch perikel gewoon totaal ongeloofwaardig. Maar dat is mijn mening

avatar van Schildpad.
Had er meer van verwacht..

avatar van Mochizuki Rokuro
Vervelende film, die naarmate hij vordert eigenlijk alleen maar vervelender werd. Dat Judi Dench zich voor zo’n ondankbaar script leende (zeker nog ene gebaar naar Eyre na het betere Iris). Ze wordt heel stereotiep als van zo’n vieze ouwe lesbo weggezet, zo plat wordt het hier naar mijn smaak allemaal voorgesteld. Ze kon er niet veel van maken. Verder was de romance van Blanchett te onevenwichtig (in de tijd) door de film heen geweven, zodat dat te veel afleidde en de geloofwaardigheid niet ten goede kwam. De scenes bij Blanchett thuis waren nog het beste, maar dat gedoe met Dench deed de film voor mij naar het einde toe de das om. Bah!

avatar van TragieStar.*
Ik vond de film vrij goed overkomen. Maar misschien een beetje onrealistisch.
Het gaat zelfs naar het overdreven toe.
Maar Cate Blanchett vond ik echt super acteren en Judi Dench vond ik echt een bitch!
Verder wel aangrijpend en goed te volgen.
Leuk voor een keer gezien te hebben. Ik raad hem ook zeker aan.

laundromat
Checken als je kan, ondanks of juist dankzij dat het op BBC is....

avatar van narva77
Ik zou zeggen; JUIST omdat ie op de BBC komt!

laundromat

ik heb een uiteraard op dvd...

avatar van John Lee Hooker
Hm.. matig.
Acteren kunnen ze allemaal wel die Engelsen daar hoor je me niet over klagen. Maar het verhaal is gewoon niet boeiend genoeg. Het gaat teveel om dat 'geheim' en er speelt zich heel veel af tussen Sheba en Barbara. Cate Blanchett is mooi en speelt goed en ook Dench, ouwe rot in het vak laat het weer niet afweten.
Soms wat over-the-top (bv. die scnene bij de bank waar de man helemaal wild werd, beetje aanstellerig).

Niet slecht, maar ik hoef het niet nog 'n keer te zien.

laundromat schreef:

ik heb een uiteraard op dvd...
Ik óók, hoor!

avatar van hdehoon
Vanaf de eerste minuut zat ik op het puntje van mijn stoel: briljant acteerspel, sterke, bijna literaire teksten, goed plot. Knap hoe aannemelijk werd gemaakt waarom iemand de fout in gaat, zonder dat het werd goed gepraat. De muziek en cameravoering was soms iets te veel alsof het om een thriller ging. Dat had voor mij niet gehoeven, want dat heeft deze film helemaal niet nodig. Het moment waarop Sheba moest kiezen tussen haar familie en Barbara, was wel wat dik aangezet. Nadat het geheim is uitlekt, komt alles in een stroomversnelling, wat goed werkte. Het moment waarop Sheba de pers tegemoet stormt, is ijzingwekkend. Daarna had er misschien nog iets meer tijd genomen mogen worden om de zaak af te wikkelen. Met name het feit dat Sheba Barbara het moment erna alweer lijkt te hebben vergeven, komt nogal uit de lucht vallen. Na wat Sheba allemaal in het dagboek las, lijkt me dit toch niet waarschijnlijk. Ik vind het wel geloofwaardig dat haar man haar weer terugneemt, want het is altijd duidelijk dat hij heel veel van haar houdt. En zij ook van hem, zoals blijkt uit de scene waarin hij zegt zich een oude man te voelen. Judy Dench overstijgt de rol van oude vrijster, een rol die makkelijk stereotiep gespeeld had kunnen worden, en zet een genuanceerd personage neer waar je beurtelings afkeer van hebt, en medelijden mee voelt. Datzelfde geldt voor Blanchett. Mooie sympathieke rol voor Nighy.

Fantastische film met ongelofelijk goed acteerwerk. Dat kan ook niet anders als je Cate Blanchett heet. Die is wel in meerdere films, zoals Elisabeth, super. Ook haar tegenspeler is formidablel. Eindelijk weer eens een film waarin mensen oer-gemeen zijn en waarbij je dat ook nog geloofd. Dat gebeurd in de laatste jaren maar in weinig films. Ja een slechterik spelen, maar dan altijd zonder inhoud.

avatar van Sergio Leone
Goed drama/ thriller.

Het sterke aan heel het verhaal is het mentale aspect. Da's behoorlijk intens en de karakterontwikkeling van beide dames is erg boeiend. Ook de "geheimen" zorgen voor wat suspense.

Judi Dench is uitstekend, en ik kan me niet inbeelden wie beter zo'n harde tante had kunnen spelen. Maar Cate Blanchett moet absoluut niet onderdoen. Geweldige actrice en ook hier weer op erg hoog niveau.
Leuk rolletje van huisvader Bill Nighy.

Voldoende spanning in dit intens drama. Redelijke muziek van tijd tot tijd.

Krappe 4