Island in the Sky (1953)

Avontuur / Drama

geregisseerd door William A. Wellman
met John Wayne, Lloyd Nolan en Walter Abel

Een transportvliegtuig moet een noodlanding maken in onherbergzaam, bevroren gebied. De piloot van het vliegtuig, Captain Dooley, probeert zijn manschappen in leven te houden terwijl ze wachten op een reddingsoperatie.

avatar van Pacino88
Deze was zeker goed te doen. Wayne is weer goed op dreef en spanning genoeg.
Deze werd overschaduwd door High and the Mighty, wat ik zeer onterecht vind.
Die was soms nogal traag met veel off topic geleuter.
The Duke zette daar ook een nogal platte rol neer.

Toch zijn beide films schitterend op dvd gezet door Batjac, iets wat je van een andere klassieker, Hondo niet kan zeggen.

avatar van 606
erg leuke avontuur film met prima acteer werk
zeker genoeg spanning en mooi einde

4 sterren

avatar van david bohm
Ben hier niet zo kapot van. We krijgen één type beelden voorgeschoteld en de personages worden niet echt uitgediept. Ook maakt een gedeelte van de cast zich schuldig aan over-acting. Het resultaat is een onderhoudende maar ook tamelijk saaie en voorspelbare film. De slotscenes zijn wel aardig eindelijk wat actie.

Erg gedateerd natuurlijk als ge de technologie uit de jaren 50 als achtergrond nu bekijkt, maar John Wayne zou John Wayne niet zijn als hij niet, als harde doorzetter, het eigenlijke thema van de film, namelijk de moed niet verliezen en het moreel hoog houden, niet knap op zich zou nemen. Natuurlijk is er, zoals gebruikelijk in dergelijke films, veel plaats voor heimwee en verlangen naar geliefden en vrolijker toestanden en ook wel eens voor wat onenigheid, maar al bij een nog "doenbare" film.