Island in the Sky (1953)

Avontuur / Drama

geregisseerd door William A. Wellman
met John Wayne, Lloyd Nolan en Walter Abel

Een transportvliegtuig moet een noodlanding maken in onherbergzaam, bevroren gebied. De piloot van het vliegtuig, Captain Dooley, probeert zijn manschappen in leven te houden terwijl ze wachten op een reddingsoperatie.

avatar van Pacino88
Deze was zeker goed te doen. Wayne is weer goed op dreef en spanning genoeg.
Deze werd overschaduwd door High and the Mighty, wat ik zeer onterecht vind.
Die was soms nogal traag met veel off topic geleuter.
The Duke zette daar ook een nogal platte rol neer.

Toch zijn beide films schitterend op dvd gezet door Batjac, iets wat je van een andere klassieker, Hondo niet kan zeggen.

avatar van 606
erg leuke avontuur film met prima acteer werk
zeker genoeg spanning en mooi einde

4 sterren

avatar van david bohm
Ben hier niet zo kapot van. We krijgen één type beelden voorgeschoteld en de personages worden niet echt uitgediept. Ook maakt een gedeelte van de cast zich schuldig aan over-acting. Het resultaat is een onderhoudende maar ook tamelijk saaie en voorspelbare film. De slotscenes zijn wel aardig eindelijk wat actie.

Erg gedateerd natuurlijk als ge de technologie uit de jaren 50 als achtergrond nu bekijkt, maar John Wayne zou John Wayne niet zijn als hij niet, als harde doorzetter, het eigenlijke thema van de film, namelijk de moed niet verliezen en het moreel hoog houden, niet knap op zich zou nemen. Natuurlijk is er, zoals gebruikelijk in dergelijke films, veel plaats voor heimwee en verlangen naar geliefden en vrolijker toestanden en ook wel eens voor wat onenigheid, maar al bij een nog "doenbare" film.

avatar van Metalfist
Dooley's down!

John Wayne heeft in de loop der jaren personages van allerlei slag gespeeld. Het bekendst is hij natuurlijk van de Westerns, maar hij maakte ook een aantal oorlogsfilms waar hij soldaat of commandant is en er zijn ook een aantal films waar hij piloot is. Op MovieMeter is het stemmenaantal van The High and Mighty en Island in the Sky nagenoeg gelijk, maar op IMDB blijkt die eerste toch de meest bekende van de twee te zijn. Ik vond dat echter een redelijke teleurstelling en het was maar de vraag wat Island in the Sky ging brengen.

Op voorhand verwachtte ik eigenlijk gewoon meer van hetzelfde. Technisch gezien is The High and the Mighty pas na Island in the Sky gemaakt, maar heel veel elementen zijn gewoon hetzelfde. John Wayne als hoofdacteur natuurlijk, maar ook William A. Wellman als regisseur en een verhaal van Ernest K. Gann als basis voor het plot. Vreemd genoeg kon ik echter veel meer met Island in the Sky. Een film die heel wat compacter aanvoelt dan de spreekwoordelijke opvolger, maar het is ook gewoon een mooi verhaal van een stel piloten die crashen in onontgonnen gebied en hun collega's die wanhopig naar hen op zoek zijn. Realistisch oogt het eerlijk gezegd niet echt aangezien er geen greintje slecht in de personages zit (Moeder Natuur is hier de grote boosdoener, maar dat kun je je moeilijk mee identificeren) maar het is gewoon een heerlijk mannelijk verhaal over overleven. Visueel ook best nog leuk geschoten eigenlijk met veel weidse shots en de keuze om in zwartwit te filmen is een goede zet.

En je hebt natuurlijk John Wayne ter beschikking, dan kan er al weinig mislopen. Interessant om te zien hoe hij hier de iets meer emotionele kant opgaat doordat hij zich verantwoordelijk voelt voor het lot van zijn bemanning (de scène waar hij is aan het bidden, de begrafenis van Frank, de onmacht wanneer de vliegtuigen terug vertrekken nadat ze Dooley en co niet hebben gezien, ...) want dat is toch iets dat Wayne niet zo erg vaak doet. Ook qua bijrollen is Island in the Sky goed vertegenwoordigd. Andy Devine blijkt wel de koning van het overacteren te zijn als Willie Moon, maar de overige rollen zijn goed ingevuld. Veel Wayne-regulars zoals zijn schoonzoon Harry Carey Jr. (ik tel zo eventjes al zeker 8 andere Wayne films die ik met Carey Jr. heb gezien), James Arness en Lloyd Nolan onder andere maar wie ben ik om te klagen als dat goede acteurs zijn.

Tof! The Public Enemy vond ik ook nog een goede film van de hand van Wellman, maar Island in the Sky kan zich daar perfect mee meten en is sowieso al de beste uit de combinatie Wellman/Wayne die ik heb gezien. Wayne fans weten ondertussen wel wat ze moeten verwachten bij films van de Duke, maar kan me voorstellen dat dit een perfecte binnenkomer is voor iemand die nog niet met zijn oeuvre gekend is. Beter dan The High and Mighty in ieder geval.