Knock Off (1998)

Verenigde Staten / Aruba / Hongkong
Actie / Thriller

geregisseerd door Hark Tsui
met Jean-Claude Van Damme, Rob Schneider en Paul Sorvino

Marcus Ray is vertegenwoordiger voor een jeansfabrikant in Hong Kong. Hij krijgt lucht van een complot van de Russische maffia, die microbommen in nagemaakte merk spijkerbroeken verstopt, om vervolgens de verfijnde technologieën te verkopen aan terroristische groeperingen over de hele wereld. Marcus is de enige die echte jeans van nep kan onderscheiden en alle hoop is dan ook op hem gericht.

avatar van speedy23
De afloop van het scenario van Steven E. de Souza die o.a. Die Hard en en 48 HRS. op zijn naam heeft staan, zie je lang van te voren al aankomen. De echte Van Damme-fans zijn sterk verdeeld over het resultaat: ze lopen ermee weg of ze zijn diep teleurgesteld. Aan de stemmen te zien, de meesten teleurgesteld. Jammer eigenlijk want met zo'n regisseur en zo'n goede scenarioschrijver...

avatar van sinterklaas
Ok het verhaal slaat nergens op maar het is nog voor feestjes een leuke actiefilm

avatar van otherfool
Amusant Van Damme werkje met goedkope ontploffingen, meer gedaantetwists dan mogelijk kan worden gehouden en de 2 grootste non-acteurs bij elkaar. Wat deze film dan toch toonbaar maakt is het lekkere tempo en een paar goede actiescenes (met name met de schuivende containers). Ik heb echt veeeel slechtere films gezien, dus van mij mag-ie weer uit de flop 100.

2,5*.

Net als Double Team een van Jean-Claude's mindere films, maar ik heb me toch nog goed genoeg vermaakt met de afwisselende actie, het werkelijk belachelijke verhaal en de humor. Daar staat tegenover dat het percentage belachelijke situaties wel erg hoog was en ik wel altijd een haat/liefde verhouding met Rob Schneider zal houden.

Een redelijke film omdat ze iedere minuut een vreselijk over the top spectaculair moment weten te tonen.

Acteerwerk is inderdaad erg matig, al weet Van Damme zelf af en toe nog wel grappig uit de hoek te komen. Verhaaltje is érg flauw in elkaar gedraaid en ook de groene vlammetjes waren niet het meest ingenieuze idee.

Maar Hark mag hier duidelijk veel meer z'n zin doen als is Double Team. Hij lijkt zich ook wel beter thuis te voelen in HK, getuige enkele zeer lange, leuke en indrukwekkende actiescenes. Camerawerk is ook weer meer in de typische Hark richting, sporadisch wat onzinnige maar leuke humor aanwezig, en verder niks meer dan een leuk, vermakelijk en over the top genrefilmpje.

Zeker geen competitie voor z'n betere HK werk, maar een erg leuk tussendoortje is het zeker wel. 3.5*

avatar van Spetie
De allerslechtste film van Van Damme.

Alleen het verhaal al microbommen in nagemaakte merk-spijkerbroeken is echt te lachwekkend voor woorden. De actie in deze film is veelal flauw, voorspelbaar en vooral niet leuk. Onlangs zag ik een film, waarin Rob Schneider zowaar erg grappig was, maar meestal is hij dat niet. Ook hier doet hij krampachtige pogingen om grappig voor de dag te komen, maar uiteindelijk faalt hij daarin hopeloos.

De film is trouwens ook een hopeloos geval.

avatar van patrick17
Ach het is een mindere film van Damme maar alsmede kan ik nog wel genieten
van de actie wat in de film zit, al zijn er veel dingen onwaarschijnlijk.
Rob Schneider viel me iets tegen. Allemaal iets te lollig over willen komen.
De getinte dame mocht er in sommige scéne's met o.a het witte shirtje er prima zijn.

2.5 *

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zo slecht.

Een van J.C. Van Damme’s meest foute films moet wel haast Knock-Off zijn, inclusief de verschrikkelijke sidekick Rob Schneider. Regisseur Tsui brengt echter alles zo over de top en kitscherig in beeld dat het hier zo’n zeldzaam werkje betreft dat daadwerkelijk zo slecht is dat het goed wordt. Een kunst an sich.

Goed.

avatar van Metalfist
What? There are knock-off artists? In Hong Kong? I'm shocked!

Er waren eigenlijk 3 redenen waardoor ik geïnteresseerd was in Knock Off. Een script geschreven door Steven E. de Souza (die met Street Fighter één van mijn favoriete game verfilmingen op zijn naam heeft staan), Hark Tsui in de registoel (die vooral in zijn Hongkong periode een aantal vermakelijke films heeft gemaakt) en natuurlijk Jean-Claude Van Damme. Knock Off had echter voor wat verdeeldheid gezorgd in het kamp van de Van Damme fans (sommigen noemen het één van zijn beste films terwijl er anderen zijn die er niet bij kunnen dat de actie ster hier zijn medewerking aan heeft verleend) dus ik was wel benieuwd.

Ik zit zowat tussenin. Het is sowieso niet één van zijn beste films te noemen, maar Van Damme heeft best wel in ergere producties meegespeeld. Het is vooral de regie van Tsui die hier nog de meubelen redt. Weliswaar niet overal, de groene vlammen zien er niet uit, maar het eindgevecht op de boot met een glijdende Van Damme zit best wel vernuftig in elkaar. Een aantal leuke shots (de man die wordt gespietst op een buis tegen de muur onder andere) en het is dan ook jammer dat de film blijkbaar nogal heeft geleden onder editing van buitenaf. Zo was de immer geweldige Sammo Hung betrokken als action choreographer, maar zijn er veel van de gevechten waarvoor hij verantwoordelijk was verknipt tot een aantal nietszeggende scènes. Zonde, want je blijft met het gevoel zitten dat dit wel eens een lekker hyperkinetisch filmpje had kunnen worden. Al had het plot dan wel iets meer om handen mogen hebben. Nu blijf je zitten met een ietwat vreemd verhaal rond explosieven die verstopt zitten in namaakjeans. Naar het einde toe komt er nog even een corrupte CIA agent op de proppen en dan loopt de aftiteling over het scherm. Nogal standaard, al zou ik er niet van verschieten als er ook hier het nodige aan gesleuteld is.

Van Damme zou ooit eens in een interview gezegd hebben dat hij tijdens het filmen van Knock Off zo onder de coke zat dat hij het maken van de film zelfs niet meer kan herinneren. Ik heb het interview nooit gevonden, maar het zou best wel eens kunnen als je bekijkt hoe houterig en vreemd Van Damme hier acteert. De scène waarin hij ligt mee te zingen in de auto is voor mijn part nu al het meest legendarische dat ik ooit zal tegenkomen in zijn oeuvre. Het is echter vooral de rest van de cast die me tegensteekt. Wat Rob Schneider hier heeft te zoeken is me helemaal een raadsel, maar ook die huppelkut van een Lela Rochon is de naam actrice niet waardig.

Je ziet de hand van Tsui hier wel in, maar ze komt er overduidelijk niet helemaal uit. Van Damme blijft toch een guilty pleausure, met of zonder coke, en het is jammer dat Knock Off te hard te lijden heeft onder een pover verhaal en vervelende bijrollen. Moet Double Team maar eens gaan herzien, is alweer van 2007 geleden.

Hoewel dit zeker een actiefilm is, bevat de film ook de nodige humor en is zeker het begin van het verhaal luchtig met o.a. de leuke riksja wedstrijd waar Jean-Claude Van Damme de drager is van de riksja lopend op nep Puma schoenen (Pumma's ). Het eerste gedeelte draait ook vooral om nep artikelen waarin Jean-Claude Van Damme (in de rol Marcus Ray) en Rob Schneider (in de rol van Tommy Hendricks) handelaren zijn en tevens elkaars partner zijn (op zakelijk gebied dan wel te verstaan).

Het flut verhaal (draait om microbommen in combinatie met Russische maffia en spijkerbroeken) speelt zich af in Hong Kong in 1997, vlak voordat Hong Kong wordt overgedragen aan China na 150 jaar Brits bewind. Hoewel het verhaal best flauw en onnozel is, valt de uitvoering ervan nog wel mee (mede door de humor en de wendingen) en kijkt de film zich ook wel lekker weg en en zit er ook de nodige actie (vooral na circa 30 minuten) in. Soms is de actie best hard en spectaculair en met name de scene waarbij Jean-Claude Van Damme het opneemt tegen veel bewapende (met een soort van machete) Aziaten mocht er wel wezen. Visueel zag het er door de gekozen locaties in Hong Kong niet slecht uit, maar sommige special effecten waren wel lachwekkend slecht (zoals de groene explosies/vlammen die de microbommen veroorzaken). Wat wel leuk gedaan was waren de vele close-ups in het begin van het verhaal van voornamelijk voorwerpen zoals o.a. de nep Puma schoenen. Het laatste gedeelte op en rond het vrachtschip was best aardig en spectaculair.

Hoewel de cast misschien niet hoogstaand is, vond ik ze het wel verdienstelijk doen en Jean-Claude Van Damme en Rob Schneider vormen opzicht een leuk duo, hoewel de laatste soms wat irritant is. Hij voegde wel de nodige humor in het verhaal, die soms wel wat flauw was. Wie ik overigens een fraaie verschijning in deze film vond, was Lela Rochon (mooie benen en decolleté) in de rol van CIA agente Karen Lee en ze stond ook haar mannetje door o.a. te vechten tegen Jean-Claude Van Damme. Hier en daar zijn er ook wat mooie Aziatische vrouwen te bewonderen, hoewel ze allemaal geen rol van betekenis hebben in het verhaal. Paul Sorvino die regelmatig in maffia films te zien is, speelt in deze film de rol van slechterik.

Ondanks dat dit misschien één van de mindere films is van Jean-Claude Van Damme, is hij wel nog vermakelijk om eens gezien te hebben. En met iets van 80 minuten duurt hij ook niet lang.

avatar van Brabants
Als ware Jean-Claude Van Damme fan die is opgegroeid met zijn actie-oeuvre is dit echt de meest belabberde film die ik van hem ooit gezien heb. Verhaal, actie en martial arts het is niet wat we gewend zijn. Out of the box denken kan slagen, maar hier zeker niet, althans mijn mening.