Go Fish (1994)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Rose Troche
met Guinevere Turner, V.S. Brodie en T. Wendy McMillan

De lesbische Max wordt door haar vriendinnen bij wijze van grap gekoppeld aan de burgerlijke, masculiene en bovendien enkele jaren oudere Ely. Veel overeenkomsten hebben de twee niet, maar ondanks dat blijkt er iets moois te kunnen groeien.

Dit is niet echt my cup of tea, om het zo maar te zeggen: lesbianism op z'n Amerikaans en dan van twintig jaar geleden; beetje ouwerwets allemaal. De film gaat over de belevenissen van een groep vrouwen in Chicago, inclusief groepsgesprekken en zelfs een jury die moet oordelen over een vrouw die met een man geslapen heeft omdat ze alleen maar seks wilde en of dat dan wel of niet mag als je een dyke bent. Film schijnt onderdeel te vormen van de lesbische golf uit begin jaren negentig, want dat dan ook zijn mag en gaat ook over dyke-isme, zeg maar het tuinbroekentype, met opgeschoren koppies en een duidelijk onderscheid tussen 'mannetjes' en 'vrouwtjes' binnen de scene.
Film krijgt hier geen hoge score. Zou alleen aardig zijn om te horen hoe anderen er over denken, met name vrouwen. Ik vond het in ieder geval wel een authentieke en oprechte film, en ook wel moedig gemaakt, en als film, en daar gaat het hier natuurlijk om, niet eens zo slecht. En wat aardig is om te zien, is dat relaties en dating onder lesbo's net zo moeizaam en vaak knullig verlopen als onder hetero's. Maar uiteindelijk krijgen ze elkaar, want het blijft een Amerikaanse film.