• 11.739 nieuwsartikelen
  • 9.058.609 stemmen

Sun Valley Serenade (1941)

Muziek | 86 minuten

Genre: Muziek

Geregisseerd door: H. Bruce Humberstone

Met onder meer: Sonja Henie, John Payne en Glenn Miller

Gesproken taal: Engels

Plot Sun Valley Serenade

"SKY HIGH ROMANCE BETWEEN SONJA AND JOHN TO THE IRRESISTIBLE RHYTHMS OF GLENN MILLER and HIS ORCHESTRA!"

De Noorse oorlogsvluchteling Karen Benson komt aan op een skiresort in Idaho om haar sponsor Tom Scott, de pianist van de big band van Phil Corey, voor het eerst te ontmoeten. Ze is van plan het hart van Tom te veroveren. Tom heeft echter net de solozangeres van de band, Vivian Dawn, ten huwelijk gevraagd. Als de band een optreden krijgt in Sun valley en Karen besluit mee te reizen, beginnen de problemen.

logo tmdbimage

Vivian Dawn

Miss Carstairs

Jimmy Norton

Dk2008

In deze film speelt Glenn Miller met zijn orkest In the Mood en Chattanooga Choo Choo. Voor Big Band liefhebbers de moeite waard of als je van kunstschaatsen houdt want Sonja Henie komt ook in actie. Een aardige film in mooi zwart wit.

Dk2008

Mijn opmerking over mooi zwart wit is toch best wel wat vreemd. Dus wil ik deze hierbij corrigeren. Deze film heb ik in het verleden op de BBC gezien voordat er dvd's waren en de muziekfragmenten op video bewaard. En bedoel met dat mooi zwart wit dat ik de indruk had dat er goede kwaliteit filmmateriaal is gebruikt en in combinatie met nieuwere filmtechnieken is daardoor een opvallend scherp en helder beeld ontstaan.

Dk2008

Ik heb deze film één keer gezien en dat vond ik wel weer genoeg. Was gewoon te zien op de BBC. Daarna heb ik de muziekgedeelten overgezet op een andere band en die gedeelten heb ik wel veelvuldig afgekeken. Geweldige muziek dan ook. De film opent spetterend met The Kiss Polka en andere hits van Miller volgen, Moonlight Serenade, I know why, In the mood, It happened in Sun Valley, Chattanooga Choo Choo,....

Leuk ook om de echte Glenn Miller te zien. Toch wel wat anders dan James Stewart in The Glenn Miller Story. Nogal zakelijke, strakke, autoritaire, perfectionistische bandleider. Maar goed dat waren ze bijna allemaal wel. De sociale kant van de Big Bands heb ik dan ook altijd een nogal vervelende kant gevonden. Gewoon hartstikke hard werken en in verhouding waren de betalingen ook niet zo best. Tel daar ongezonde leefstijl en verslavingen nog bij. Afijn de muzikale kant, blijft een goede kant.

Ik vind het Sonja Henie schaatsgedeelte ook niet echt boeiend, hetzelfde geldt voor The Nicholas Brothers. En het verhaal op zich heb je na één keer ook wel gezien. Maar als andere mensen het wel geweldig vinden heb ik er uiteraard geen enkele moeite mee. Ik vind het gedeelte als Sonja mee loopt te bewegen tijdens "In the mood" en dan gaat zitten, haha dat is dan werkelijk wel weer een heel kostelijk moment . 3.0

Dk2008

Nee, deze film is het bij herkijken toch niet. Je zou het zeggen met een topbezetting. Maar ondanks dat Henie een lieve verschijning is en de muziek van Miller buitengewoon goed is, zit er bij herkijken geen echte verbetering in. De film is rommelig, over the top en er wordt van alles bijgehaald. Eigenlijk moet het een Miller muziekfilm voorstellen maar aan de andere kant is het gewoon een romantische komedie tussen Payne en Henie. Die laatste was een olympisch schaatskampioen uit Noorwegen, en diens achtergrond hebben ze ook nog heel handig in het verhaal verwerkt, waarna ze ook nog even haar kunsten mag vertonen. Net zoals Milton Berle de komiek mag uithangen. Maar het lijkt me een vlugge wel slim in elkaar gezette film. De oude BBC-kopie was waarschijnlijk van zeer goede kwaliteit. Maar met dat digitale tegenwoordig zien die oude films er allemaal (te) mooi uit.... De muziekgedeelten blijven goed, maar verder is het maar een saaie film, die echt niet voor herhaling vatbaar is. 3.0.

BBarbie

Een mager, zoetsappig verhaaltje rijgt de muziek van het Glenn Miller Orchestra en de schaatsdemo’s van destijds meervoudig kampioene Sonja Henie aan elkaar. De komiek Milton Berle loopt daar als een soort conferencier tussendoor. De muziek is tijdloos, het schaatsen tamelijk verouderd gezien de ontwikkelingen, die op het gebied van kunstrijden sindsdien hebben plaatsgevonden. Goed te doen, mits je van Glenn Miller houdt.

Dk2008

De dvd een tijd geleden gekocht bij een verkoper via Bol.com. Daar was en ben ik wel blij mee want dan kan ik hem met Nederlandse ondertitels zien en wat fijn toch want er wordt best heel wat afgekletst.

Wel met weinig verwachting aan begonnen. IJzersterk begin met 3 Glenn Miller hits achter elkaar The Kiss Polka, Moonlight Serenade, I know why later volgen In the mood, It happened in Sun Valley, Chattanooga Choo Choo.

Sonja Henie (ze speelt eigenlijk zich zelf) is schattig. Milton Berle best grappig ook al werkt niet alle humor. Ook John Payne doet het goed. De ski-achtervolging duurt te lang. De finale boeit weinig met Henie's schaatstalent. Jammer dit anders nog heel hoog gekomen. Toch heel wat gelachen met dit luchtige vrolijke romantische niemendalletje. De dvd kwaliteit is ook goed.

Vrij korte film, dit omdat ik één en ander skip, want zoals the Nicholas Brothers boeit me ook niet.

(Kiss polka wordt later ook nog uitgevoerd door een kleiner ensemble). Aangezien toch het grootste gedeelte van de film me kan vermaken staat hij terecht in mijn favorietenlijst.

Simpel verhaal over Payne, hij is pianist bij het orkest van Miller, die gaat optreden in Sun Valley. Hij heeft een vluchtelinge geadopteerd. Hij dacht een jong meisje maar blijkt jonge vrouw die al meteen verliefd wordt op Payne maar hij heeft al een vriendin.