Stoned (2005)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Stephen Woolley
met Leo Gregory, Paddy Considine en David Morrissey

Film over het leven van Brian Jones, oprichter van de legendarische rockband Rolling Stones in 1962. Zijn charisma en talent waren dermate groot dat de band al snel furore maakte en hijzelf velen inspireerde. Later in zijn leven kwam hij in een neerwaartse spiraal terecht, culminerend in zijn nog altijd mysterieuze dood.

wanneer draait die in de bios of komt hij uit op dvd zal hem graag willen zien ben gek op de stones

VOORSTELLINGEN TIJDENS HET IFFR
Zaterdag 28 januari - 17.00 uur – Luxor
Zondag 29 januari – 14.15 uur – Cinerama 1
Vrijdag 27 januari 22.30 uur – Cinerama 4

Stoned is vanaf 9 mei 2006 verkrijgbaar op DVD
Vanaf 14 maart te huur

Bron: Persbericht Bridge

avatar van titan
Persoonlijk vind ik de met mysteries omgeven dood van Brian Jones perfect basismateriaal voor een boeiende speelfilm, maar dat kwam er helaas niet helemaal uit. Het is allemaal een beetje oppervlakkig en omdat de regisseur pretendeert dat dit het ware verhaal is (hoewel daar geen enkele zekerheid over bestaat) komt het al gauw als propaganda voor Jones over, alsof de geschiedenis in zijn voordeel herschreven moet worden. 3*.

avatar van Spineglass
ik ben het met titan eens. het is prima basismateriaal en het einde had wel mysterieus mogen eindigen zoals het nu nog steeds een mysterie is.
aan de andere kant begrijp ik de regisseur wel aangezien Frank Thorogood in 1993 heeft gezegd de moord op zijn geweten te hebben.
film keek lekker weg en bleef interessant.

avatar van Dridge
Aan het einde van de film wordt toch vertelt dat Frank in 1993 heeft bekend Brian te hebben verzopen in dat zwembad, of heb ik het nou verkeerd???

avatar van Spineglass
dat heb je goed gelezen

Hmm...het verhaal interesseert me erg. Zo ook Brian Jones.

Maar ik vrees dat een film met deze pretenties enkel tegen kan vallen. Ik twijfel nog of ik hem ga huren.

Had eigenlijk wat meer van deze film verwacht.
De film geeft niet echt een antwoord op de vraag of Brian Jones al dan niet is vermoord, al wordt in de film wel de moord getoond en wordt er in de credits verteld dat Frank op zijn sterfbed de moord heeft bekend, maar toch is dit nooit als de waarheid aangenomen.
Het zal wel een eeuwig mysterie blijven wat er echt is gebeurt.
Verder was de film, zoals elke biobic over een rockster uit die tijd (zie ook 'The Doors', leven van Jim Morrison), rijk gevuld met seks en drugs.
Waar niemand twijfel over zal hebben... de soundtrack.. die is fantastisch.

sun
Film die ik al vergeten ben, heel oppervlakkig en saai.

titan schreef:

Propaganda voor Jones? Ik vind hem in de film maar overkomen als een vervelend aanstellerig mannetje. Wel lekkere wijven trouwens.

avatar van Drs. DAJA
Deze film gaat enkel en alleen over het drugs gebruik en de vrouwen van Jones, en laat (bijna) alleen zien hoe hij verpauperde. Ze hadden maar een paar aspecten hoeven te veranderen of het had net zo goed over Freddie Mercury, Jimi Hendrix, ect. kunnen gaan.

Het was in mijn ogen leuker geweest als ze het verhaal over een langere termijn hadden verteld, en vooral aandacht hadden gegeven aan zijn experimenten binnen The Rolling Stones, ook de verandering van de groep ten opzichte van Jones. Uiteraard hier binnen allemaal op Brian Jones richtten, zodat het geen Stones film word. Maar bij een film over zijn leven heb ik alleen maar in het begin zijn muziek gehoord. Ze hadden het beste kunnen beginnen bij Jones nog voordat hij The Stones oprichtte, en dan de opkomst van de stones, tournee's, het begin van drugs gebruik, zijn afzondering ect. allemaal chronologisch verfilmen. Ik vind het niet erg dat een theorie over zijn door er in zit verwerkt. Trouwens, wat mij betreft gaat er in deze film ook te veel aandacht naar Frank toe.

Ik vind het camerawerk niet verkeerd, het acteerwerk ook niet echt (maar hadden ze geen mensen kunnen uitzoeken die iets meer op de stones lijken?) maar dit alles had het voor mij niet van een ondergang kunnen redden. De film is in mijn ogen saai en belicht veel te weinig.

2 sterren.

avatar van Drs. DAJA
This movie isn't about The Rolling Stones

It's also not about the life and work of Brian Jones

It's about his house,
The rennovation, the swimmingpool, the financians...

Dit is zo’n film die wel boeit zolang je ernaar kijkt, maar waarvan je na afloopt denkt: is dit het nu?

De sfeertekening van de jaren zestig is aardig, het personage van tuinman Frank is wel interessant, vooral omdat zijn frustraties goed invoelbaar zijn. Maar het blijft volstrekt onduidelijk waarom die Brian Jones nu zo charismatisch was; je ziet hem vooral in zijn nadagen, rommelend met drugs en vrouwen, en zijn muzikale activiteiten blijven op de achtergrond.

En het is natuurlijk merkwaardig dat één theorie over de dood van Brian Jones hier tot absolute waarheid wordt verklaard. In werkelijkheid bestaat daar nogal wat onzekerheid over, zoals je bijvoorbeeld kunt nalezen in de Engelse versie van Wikipedia.

Helaas zie je in deze film wel erg weinig over de Rolling Stones. De film had ook best over iemand anders kunnen gaan.
Best aardig gedaan allemaal, de sfeer is goed neergezet. Toch is het zeker geen film die ik nog een keer zou willen zien.

avatar van Koos
Veel slechter hadden ze de film niet kunnen maken... Leo Gregory speelt niet goed, de filmmuziek (naast de nummers van Stones etc.) was ook niet al te best, gezapig geheel. Eigenlijk niet zo veel positiefs te noemen op Considine en wat mooie vrouwen (die niks toevoegen). Dus al met al, in de videotheek laten liggen!, zonde van de tijd

Reinbo
Weinig inspirerende vertelling. Verhaal kabbelt langzaam voort terwijl ze hun best doen met aan performance lijkende opnames de jaren 60 te doen herleven. Zowel Jones als de tuinman zijn vervelende figuren. De andere Stones lijken wel een paar aangeklede schooljochies met het charisma van een etalagepop. Krappe 2,5* omdat wel lekker weg keek.

Niet erg sympathiek figuur die Brian Jones, kwam vooral door de drugs. Film was wel vermakelijk, maar het gaf nou niet enige diepgang over Jones. Een hoop sex en drugs dat de revue passeren, maar opmerkelijk weinig Stones muziek.

Ik vind dat deze brain jones er veel te goed uit ziet.

ik vind de film een dikke 4 waard, het gaat dan niet zo zeer om het neerzetten van de desbetreffende personages maar om de lekkere kitschy omgeving waar de film in is gemaakt

avatar van niethie
Na de film the doors die ik een maandje terug zag had ik me voorgenomen gelijk een hoop rockbiografien te gaan kiken het is er echter nog niet echt van gekomen, alleen deze heb ik laatst op de kop getikt en ik moet zeggen dat ik door die 5,6 op imdb en die 2,93 hier nou niet echt met hoge vereachtingen ging kijken.
Maar wat ik te zien kreeg was afwisselend goed of slecht, vond de snelle montage zoals reinbo al zij veel weg hebben met die uit performance von de film dan ook een typisch jaren 60 sfeer hebben.
De acteurs deden echt hun best maar niemand wist me echt te overtuigen, ik had ik me ook nooit echt ingelezen in de persoon brian jones dus ik zou begod niet weten hoe hij in het echt geweest moet zijn geweest.
Verder vond ik dat die andere stones maar afgeschilderd werden als brave gastjes alsof jones de enigste was die zo was.
Verder heeft de film gewoon een heel relaxte sfeer en doet eigenlijk de hele film lekker wegkijken zonder dat je echt op het verhaal moet letten en zorgt dan toch nog voor een kleine voldoende, 3 sterren

avatar van nightbreed
Zeer onevenwichtige film die niets weet te onthullen.
De regie is zeer warrig en het script is zeer slecht opgebouwd.
De film was totaal niet boeiend omdat er geen sprake was van een opbouw en omdat Brain Jones na afloop van de film nog steeds een raadsel blijft.
De hele film zijn niets meer dan een aaneenschakeling van momentopnames die niet in chronologische volgorde worden afgespeeld, het begint bij de moord, gaat dan een scnes voor scene terug in de tijd en gaat dan weer scene voor scene vooruit in de tijd, zeer warrig en oninteressant.
Twee scenes met een blote piemel en een softe SM-scene maakt nog geen artistieke film, hoewel de regisseur daar waarschijnlijk anders over heeft gedacht.
Ik denk dat 2 minuten googelen meer info zal geven over Brian Jones dan de hele film.
Kortom, een film die totaal niets toevoegd, een film die niet gemaakt had hoeven worden.

De film 'Backbeat' laat zien hoe je zoiets wel moet verfilmen.

avatar van RaoulDuke
Hippe sixties-sfeertje komt goed over, Brian is ook wel ok neergezet, maar de rest van de band zijn slappe aftreksels van de echte Stones. Niet dat dit echt hinderlijk is overigens.... maar er had meer ingezeten met een betere casting.

avatar van RaoulDuke
Apster schreef:

het feit dat er weinig Stonesmuziek in de film zit heeft alles te maken met de dure rechten hierop. (de soundtrack van de film is overigens geweldig)

avatar van La__Belle
Geweldig! : D
Ik hou van rommelmarktjes afgaan om leuke films te halen en soms dan kan ik dr nog wel eens naast zitten, maar deze was echt geen miskoop. Wat een heerlijke film.
Thank god voor 't Waterlooplein! (:

4stemmen!

avatar van detje
wat me wel bijbleef van deze film is dat die brian jones als een zeer irritant persoon wordt neergezet, wat een misselijk mannetje zeg, bahbah

Brain Jones wordt inderdaad als een zeer irritant persoon neergezet in deze film. Of hij dat in werkelijkheid ook was weet ik niet want hij werd niet voor niets vermoord (althans volgens deze film) door de nog irritantere Frank Thorogood. De film keek zich best goed weg (mede door het regelmatige bloot) maar was ook regelmatig saai. De familie van Brian Jones zal wel niet zo blij zijn geweest met deze film want het liet weinig positiefs van hem zien terwijl hij wel een geweldige musici en componist was.

Heel duf

avatar van flaphead
een tegenvaller. de film ging meer over de bouwvakker dan over brian jones. de stones op zich blijven dan ook zéér op de achtergrond. de sfeer komt niet over en het verhaal kabbelt een beetje voort met hier en daar wat losstaande scenes. je zou haast zeggen dat de 60's dames nog het hoogtepunt waren en dat lijkt me in deze film niet de bedoeling. jammer.

Tarkus schreef:
Had eigenlijk wat meer van deze film verwacht.
Het zal wel een eeuwig mysterie blijven wat er echt is gebeurt.
Waar niemand twijfel over zal hebben... de soundtrack.. die is fantastisch.

Deze prent eens opnieuw bekeken, en blijf bij mijn eerdere mening.
De film heeft echter wat meer indruk op me gemaakt omdat ik onlangs het Stones concert in Hyde Park van vorig jaar (2013) heb gezien, zovele jaren na het eerste, en wat in deze film wordt verteld is eigenlijk de aanleiding geweest tot dat eerste concert.

avatar van Martxela
Gisteravond gekeken, aanrader van mijn beste vriend. Ik vond wel dat de nadruk teveel op Frank lag, maar vond de film erg lekker wegkijken. Soundtrack ook helemaal in orde.

avatar van mrklm
Op zijn sterfbed bekende Frank Thorogood, één van de begeleiders van de Rolling Stones, dat hij verantwoordelijk was voor de dood van oprichter en gitarist Brian Jones tijdens een nachtelijke zwempartij. Deze biografische film neemt die bekentenis als uitgangspunt voor het verhaal van de laatste periode uit het leven van de briljante, maar onbeheersbare muzikant. Het resultaat geeft een sfeervol beeld van de tegencultuur waarvan de Stones deel uitmaakten, maar de karakteriseringen zijn matig. De film richt zich op de band tussen Jones [Leo Gregory] en Thorogood [Paddy Considine] en de experimenten met sex, drank en drugs. Wat opvalt is dat Mick Jagger [Luke de Woolfson], Keith Richards [Ben Wishaw] en Charlie Watts [James D. White] nauwelijks in het verhaal voorkomen, hoewel Jones zich toch regelmatig in de studio bevindt. Het is bovendien jammer dat de makers geen gebruik mochten maken van Stones-muziek, ook al probeert regisseur Stephen Wooley dat slim te verhullen door coverversies van de coverversies, die de Stones in het begin van hun carrière opnamen, te gebruiken, waaronder Little Red Rooster, Not Fade Away en niet te vergeten Time Is On My Side. Een vrij deprimerende biografie die weinig onthult over het enigma Brian Jones.