La Mort en Direct (1980)

Frankrijk / West-Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Romy Schneider, Harvey Keitel en Harry Dean Stanton

In de nabije toekomst zijn alle ziektes te genezen, zodat de fatale kwaal van een jonge vrouw (Romy Schneider) -de schrijfster van bestsellers die met behulp van de computer haar boeken schrijft- een sensationeel onderwerp kan zijn voor een live tv-reportage. De vrouw wil in rust en eenzaamheid sterven, maar de reporter (Harvey Keitel) met een in zijn oog ingebouwde camera volgt haar zonder dat ze het merkt...

Goede film:
Wat zijn er nog weinig films van Tavernier hier !! zal er nog een aantal mooie toevoegen

FisherKing
Deze engels gesproken film (waarom die Franse titel er is, is me een raadsel, in de bios draaide ie onder de titel: Death Watch) is nu uit op DVD.

In Nederland?

Amazon.fr - La Mort en direct - DVD & Blu-ray

Nope, in Frankrijk, maar wel met de originele engelse taal.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sterk drama waarbij je het moeilijk droog houd, met een fenomenale Schneider in haar laatste rol. Zeer goed.

FisherKing schreef:
Amazon.fr - La Mort en direct - DVD & Blu-ray

Nope, in Frankrijk, maar wel met de originele engelse taal.

Iemand die weet of deze wide screen en engels is?
La Mort en direct: Amazon.fr - DVD & Blu-ray

kappeuter (moderator)
Yep (onderaan de pagina staan de specificaties)

Da's toch niet dezelfde?

Ah ik zie het. deze dvd

kappeuter (moderator)
Op Alapage lees ik dat de dvd ook de originele Engelse versie bevat:

Caractéristiques techniques du DVD La mort en direct:
Langue : Anglais, Français

Gevonden:

Formats vidéo : 16/9
Anglais : mono

Uitgegooid, want saai. Misschien probeer ik het later nog eens.

Goeie film met een apart verhaal. De sciene fiction elementen en de armoedige boeredorpjes geven een apart sfeertje. Heb deze film gekeken voor Harvey Keitel en viel me niks tegen.

kappeuter (moderator)
Alle ingrediënten voor een goede film; een origineel uitgangspunt, Black Mirror avant la lettre, en een aansprekende cast. Vooral het latere werk van Romy Schneider vind ik erg bijzonder, dus ik was hier erg benieuwd naar.
Het verhaal kon me echter maar moeilijk boeien en er wordt met de 'big brother' insteek te weinig interessants gedaan.
Het is natuurlijk op zich al een zwaar thema, maar het wordt allemaal zo bloedserieus en zo zonder enige relativering gebracht, daar heb ik niet zoveel mee. Dat heb ik ook bij sommige Bergmans.
Ik vind de dialogen vaak op het toneelmatige af, wat kunstmatig.
Aan Romy Schneider ligt het niet, haar rol heeft nog de meeste inhoud, wat natuurlijk ook wel te verwachten is. Keitel's personage vind ik wat vreemd, soms zelfs wat irritant.

Een buitenbeentje in het werk van Tavernier. Een SF maar dan zonder veel ophef in het beeld of volgestouwd met speciale visuele effecten.
Bovendien is de combinatie Romy Schneider-Harvey Keitel op zijn minstens merkwaardig.
Een droefgeestig, beklemmend verhaal dat helaas aantoont dat ook in de "nabije toekomst" ongeluk commercieel wordt uitgebuit (als dan nog blijkt dat het gehele gebeuren opgezet spel is, valt het des te "crimineler" uit.) en dat er toch altijd kandidaten te vinden zijn die aan dergelijke "experimenten" willen deelnemen.
Wat moeilijk om in de sfeer en de vaak lange dialogen van de film te komen, wat naar het einde toe soepelder verloopt, mede door het verhogen van de emotionaliteit.
Romy Schneider is boeiend in al wat ze doet en ook Harve Keitel, met toch geen eenvoudige rol, overtuigt.
Opgenomen in Schotland en in het Engels uitgebracht (Death Watch).
Film waarvan een tweede visie mogelijks meer doet ontdekken.