Red Garters (1954)

Muziek / Western

geregisseerd door George Marshall
met Rosemary Clooney, Jack Carson en Guy Mitchell

In het westen van Amerika, waar de vrouwen dansen met een rode kouseband aan, arriveert een vreemdeling op de begrafenis van een veedief. Hij blijkt zeer graag zijn pistool te trekken en is op zoek naar de moordenaar van de veedief, die zijn broer was.

George Marshall heeft wel betere films gemaakt. Het meest storend aan Red Garters was m.i. het decor cq. de (studio)setting. De hele achtergrond is namelijk voortdurend knalgeel.

De setting bestaat vrijwel uitsluitend uit tweedimensionale decorstukken. Waarschijnlijk vonden de makers toen van zichzelf dat zij heel modern-stilistisch en misschien wel vernieuwend bezig waren. Kamers zijn van alle zijden open en betreedt men door een losstaand deurkozijn. Leuk bedacht allemaal, maar op mij kwam het over als een tweederangs toneelstuk.

Jammer, want het acteerwerk was best oké. En de dansmariekes in de (hier eveneens doorzichtige) saloon zijn altijd wel vermakelijk.
De liedjes en dansscènes zijn daarentegen bijzonder saai en de dialogen gewoon níet grappig. Helaas.