• 8.233.041 stemmen

Drive a Crooked Road (1954)

Film noir / Thriller | 83 minuten

Genre: Film noir / Thriller

Geregisseerd door: Richard Quine

Met onder meer: Mickey Rooney, Dianne Foster en Kevin McCarthy

Over Drive a Crooked Road

"Why would a dame like her go for a guy like me?"

Monteur Eddie Shannon (Rooney) ontmoet Barbara Mathews (Foster) en denkt dat zij verliefd op hem is. Barbara introduceert hem aan Steve Norris (McCarthy) en Harold Baker (Jack Kelly). De twee mannen willen een bank overvallen en vragen hem om hun vluchtauto te besturen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

UIt op DVD: review.

avatar van mrklm

mrklm

Naar huidige maatstaven wat traag verteld relaas van Eddie Shannon [Mickey Rooney], een hardwerkende, eenzame mecanicien die voor criminelen Steve [Kevin McCarthy] en Harold [Jack Kelly] de ideale man is om als chauffeur te dienen als chauffeur bij een overval. Om hem te overtuigen en in de val te laten lopen, gebruiken ze Steves aantrekkelijke vriendin Barbara [Dianne Foster] om de gevoelige en naar liefde hunkerende Eddie te verleiden en over te halen.

Rooney had moeite om zijn glansrijke carrière als kindster voort te zetten als volwassen acteur, waarbij hij niet geholpen werd door zijn immer jongensachtige gezicht en zijn beperkte lengte. Maar juist die uiterlijke kenmerken maken hem ideaal voor deze rol en Rooney geeft een vrij genuanceerde en ingetogen vertolking. Foster zet een fraaie rol neer als de vrouw die zich steeds minder prettig voelt in haar rol als de verleidster en McCarthy en Kelly - die de scherpste one-liners in de film heeft - komen ook prima uit de verf, mede door de sterke karakteriseringen. Het verhaal ontvouwt zich niet bijster snel, maar wie geduld heeft zal deze film toch kunnen waarderen om de vakkundigheid waarmee het is gemaakt en de prima vertolkingen van de vier hoofdrolspelers.

avatar van Basto

Basto

Mijn derde film uit de Indicator Noir box.

Een simpel verhaal, zonder veel poespas vertelt. Maar dat werkt in de films voordeel. Het verhaal over de kleine man die door twee criminelen voor hun karretje gespannen wordt heeft genoeg te bieden.

Prachtige zwartwit fotografie en een goede cast, maken dit tot een prima film.