• 10.953 nieuwsartikelen

Met onder meer: Gene Raymond, Jeanne Cooper en Wayne Morris

Gesproken taal: Engels

Plot Plunder Road

"Crime of the century!"

Vijf mannen beroven op een regenachtige nacht een trein, met 10 miljoen dollar aan goud aan boord. Na de roof delen ze het goud op in drie vrachtwagens en gaan ze de snelweg op. Al snel zet de politie de achtervolging in.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Op 24 sept. a.s. mogen we de Blu-ray van deze Film-Noir tegemoet zien.

avatar van Biosguru

Biosguru

Erg spannend, mooi gefilmde helaas totaal ondergesneeuwde Heist film, met een aantal originele ideen erin.

avatar van Movsin

Movsin

Goede film noir. Sfeervol met een goede opbouw die tot een boeiend slot leidt na enkele goede vondsten in het plot.

Geen grote namen en toch wordt er stevig en geloofwaardig geacteerd.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Erg moeilijk om te beoordelen. Aan de ene kant zit de film behoorlijk strak in elkaar met een uiterst spannende openingsscène zonder enige dialoog.'t Nadeel is echter dat de overval door de vijf heren zó ingenieus uitgevoerd wordt dat hun fouten tijdens de nasleep gigantisch amateuristisch - op een haast komisch niveau - overkomen. Wellicht dat de Hays Code ie indertijd nog actief was er wat mee te maken had maar 't had allemaal wel wat subtieler uitgevoerd moeten worden op dit gebied. Was anders makkelijk een 3* sterren geweest. Jammer.

avatar van Insignificance

Insignificance

Ah, dit is het betere werk. Zeker de opening. Een wervelende, methodische treinoverval in de regen met nerveuze mannen en een doordacht plan. Mocht ik ooit een lijstje maken met de beste heists, dan hoort deze er zeker bij. Wat volgt, is ook niet verkeerd. Drie vrachtwagens en een aantal kerels met elk zo hun eigen houding. Een plot dat het zichzelf niet moeilijk maakt, is al gauw effectief. Dat is hier niet anders. De fotografie in de nacht is en blijft prachtig, het deelt een ferme tik uit bij een bezinestation en als je je gaat afvragen waar de femme fatale blijft, blijf dat vooral doen. Enkele Franse klassiekers schoten mij te binnen. Jean-Pierre Melville's misdaadfilms, Jules Dassins Rififi en Henri-Georges Clouzots Le Salaire de la Peur. Daarmee ligt de lat natuurlijk veel te hoog, maar ik plak hier met alle plezier een welverdiend viertje op.

avatar van wihu61

wihu61

Zeer onderhoudend, de laatste truc met de auto om de buit te vervoeren vond ik erg verrassend. Jammer inderdaad dat ze allemaal kinderlijk eenvoudig gepakt worden, een echte climax ontbreekt dan ook.

avatar van otherfool

otherfool

Insignificance schreef:

Ook twee titels waar ik aan moest denken.

Vooral een heerlijk zwijgzaam openingskwartier, waarin de mannen in de stromende regen hun slag slaan. Nadat de buit verdeeld is gaan ze in drie groepjes ieder hun eigen weegs, met de juten op hun hielen en menig roadblock om te overleven. Her en der krijgen we een klein beetje te weten over het leven van deze mannen, maar de focus blijft vooral toch op het verhaal zelf en de spanning te liggen, de film is ook te kort voor allerhande uitweidingen. Gewoon erg fijn, met name toch door die onovertroffen opening.

avatar van Corran

Corran

Zeer toffe heist film die niet moeilijk doet en een heel simpel verhaal vertelt. Doet zoals hierboven al gezegd vrij vaak denken aan de Franse films uit de periode. De beginscene is heel sterk, maar dat wat volgt, moet er niet zo heel veel voor onder doen. Ik vond trouwens niet dat onze boeven domme fouten maken, ze hebben gewoon heel veel pech. Uiteraard kan je dat overdreven of ongeloofwaardig vinden, maar het is niet zo dat heel intelligente personages plots heel dom gaan doen of zo.

avatar van clubsport

clubsport

De manier waarop de mannen uiteindelijk allen tegen de lamp lopen oogt nogal zwak , nietemin is dit een meer dan fijne thriller over 5 man die een grote waarde aan goud stelen uit een trein en uit handen van de politie proberen te blijven .

avatar van wihu61

wihu61

Kijkt toch wel erg lekker weg.Ik verhoog daarom de score, ondanks dat mijn eerdere kritiekpuntje blijft staan...