This Is Elvis (1981)

Documentaire / Biografie
101 minuten / 144 minuten (video-versie)

geregisseerd door Malcolm Leo en Andrew Solt
met Elvis Presley, Paul Boensch en Dana MacKay

Elvis Presley werd geboren in 1935 in Tupelo, Mississippi, als zoon van de pachter Vernon Presley en Gladys. Zijn tweelingbroertje stierf bij de geboorte. De jonge Elvis, zoon van trouwe kerkgangers, stond aan verschillende muzikale invloeden bloot die hij later in een eigen mix zou brengen. Sam Phillips, die Elvis' eerste liedje opnam, had altijd gezegd dat hij met een blanke zanger met een zwarte stem miljoenen zou verdienen. Presley was zo iemand, maar niet Phillips, maar 'kolonel' Tom Parker, Elvis' manager en mentor, zou de jongeman op de weg naar de wereldroem begeleiden. De 'Presleymania' overspoelde de wereld. Presley verkocht 500 miljoen platen, trad uitsluitend voor uitverkochte zalen op, speelde in 33 films en was jaren de grootste attractie van Las Vegas. Op 16 augustus 1977 overleed hij op zijn landgoed Graceland.

Al snel werd de blanke zanger met een zwarte stem beroemd.

Slaat nergens op, vind Elvis zeker geen zwarte stem hebben.

avatar van MaryCorleone
Diesel schreef:

Al snel werd de blanke zanger met een zwarte stem beroemd.

Slaat nergens op, vind Elvis zeker geen zwarte stem hebben.

Geen zwarte stem maar wel (en zeker voor die tijd) het gevoel voor het ritme en de blues!

Leuk om hem weer s te zien

Wel, de Elvis van 1954-1955 klonk toch wel degelijk zwart. De soul droop eruit, zo gezegd....

avatar van mikey
Ja, dat werd in de film gezegd. Zwarte of blanke stem? geniaal was hij wel. Geen geweldige docu, maar de legendarische optredens zijn nogal de moeite waard. In een home video zag je een man met een 'lollige' neger-masker?

lowhusky
het laatste 30-60 minuten waren zo saai...het begin was wel heel boeiend

3,0 sterren

Dit is de mooiste docu over elvis presley en dit tot het einde, ook de laatste 60 minutten

Elvis was inderdaad een neger.

avatar van matthijs_013
De film was op het begin vermakelijk, maar zwakte inderdaad af. Ik ben geen fan van Elvis Presley, daarom dat het mijn aandacht ook minder goed wist te houden. Ook vind ik het niet de "beste film" over hem, Elvis (2005) was een stuk vollediger.

avatar van ROOSKY
Bij voorbaat was een slechte score voor deze film al zo'n beetje uitgesloten. Ben behoorlijk fan van de beste kerel. Heerlijke muziek altijd! Al helemaal geweldig met bewegend beeld erbij..die gouden kop van em..die maffe heupdansjes..Objectief naar deze docu kijkend is dit niet de allerbeste maar goed, ben puur subjectief in het geval Elvis en ga voor de 3.5*

Vlotte vertelling van Elvis Presley story aan de hand van orginele beelden. Geen film maar documentaire ofwel hadden misschien beter een film met een acteur kunnen maken. Toch lmooier, kijk maar Walk The Line of La Bamba.

avatar van thunderball
Youri schreef:

Ben ik het niet mee eens:
wanneer je ipv naar gespeelde scene's naar beelden van de ECHTE persoon kunt kijken heeft voor mij altijd dat laatste de voorkeur.
Films over bv Ali, Herman Brood, Brian Jones zijn allemaal doodsaai en vrij nep in vergelijking met echte beelden.
Waarom kijken naar bv Ali wanneer je de superdocu Rumble in the Jungle kunt kijken?
Geldt ook voor Elvis. Er is genoeg beeldmatriaal van hem, waarom dan kijken naar iemand die hem speelt?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Goede en redelijk vlot vertelde docu die het met name moet hebben van footage met de echte King. Aanrader voor fans.

Ritchie30 schreef:

hee doe is even normaal

avatar van Ace Hanlon
Om nog maar eens met John Lennon te spreken:

"Vóór Elvis was er niks en na hem maar heel weinig."

Nu, 31 jaar na zijn dood, geldt dat nog steeds!!!

avatar van ettettummu
Ace Hanlon schreef:
Om nog maar eens met John Lennon te spreken:

"Vóór Elvis was er niks en na hem maar heel weinig."

Nu, 31 jaar na zijn dood, geldt dat nog steeds!!!
Amen

avatar van ewalk
Hm, Elvis is juist hetgeen geworden wat ie was omdat er voor hem iets was. Dus gewoon onzin! Als er voor hem niets was, was hij nooit bekend geweest en had ie suffe kerkliedjes lopen zingen.

avatar van Fran
Elvisfan of niet ... ik vind deze docu heel knap gemaakt omdat het toch net is alsof je naar een speelfim aan het kijken bent. Maar dan (bijna) helemaal gemaakt met beelden van de man zelf.

Heel mooi in elkaar gezet en ik persoonlijk vind dit een van de betere docu's over het leven van een beroemdheid.

[quote]michael myers schreef:

spy30
ik ben een groot fan van elvis maar deze docu film is echt de beste die ze gemaakt hebben

De openingsscène is gespeeld door dubbelganger, maar geeft geen negatieve invloed aan de film...
TCB Elvis

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet alleen de openingsscène.

avatar van movie acteurs
De film over het leven en carrière nadat Elvis 4 jaar dood was. Wel aardig hoe ze het allemaal laten zien. Ook het begin was vrij vermakelijk maar daarna zwakt het wat af naar eentonigheid. 2,5.

avatar van fun in acapulco
Ik heb deze film in 1981 nog in de bioscoop in Dongen gezien. Vind hem nog steeds de moeite.