When a Stranger Calls (2006)

2,85

Thriller / Horror

geregisseerd door Simon West
met Camilla Belle, Katie Cassidy en John Bobek

Het nieuwe baantje als babysitter van een jonge middelbare scholiere verandert in een nachtmerrie, wanneer zij geheimzinnige telefoontjes ontvangt. Terwijl ze verifieert of alles in de omgeving wel veilig afgesloten is, lijkt iemand die het op haar gemunt heeft, toch steeds dichterbij te komen.

274 BERICHTEN 32 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hmmm.

Ik ben geen al te grote Simon West fan en West zelf is niet bepaald bekend voor z'n horrorwerk. 't Is toch eerder een actieregisseur. Zo mid-00 was horror echter hip en in, dus wanneer een actieregisseur zich daarnaan waagt ruikt het vooral sterk naar aandachtzoekerij, eerder dan een waardige poging iets leuks op te zetten.

En het eerste kwartier lijkt het ook wel die richting uit te gaan. De opzet doet wat denken aan de jaren 90 horrors, een uitlopertje van de Scream-craze dus. Met een jonge cast, een aflegen huis, eerst wat prank calls maar daarna een serieuze stalker die de horror levendig moet houden. Het is blijkbaar toch een remake van een 70s film, maar het sfeertje is toch vooral 90s.

Het wordt pas interessant wanneer je je na een half uurtje begint af te vragen waar de exposure blijft. De film is speelt zich af in een groot beraamd huis met allerlei hoekjes en muurtjes en glas waar die horror stalkers dan typisch te zien zijn (vaak wat blurry en/of enkel in silhouette). Zowat elk shot dat je ziet is een kans om een glimp op te vangen, maar West weigert. Niet dat hij de spanning niet opdrijft, alles in de film is erop geënt om de spanning op te drijven, maar release is er amper.

Het is pas na een 45 minuten dat de eerste (onzekere) schaduwen passeren en pas een kwartiertje of zo voor het eind dat de moordenaar eindelijk in beeld komt en vorm krijgt. Het is duidelijk dat West begreep dat onbekend altijd spannender is dan bekend. Tevens ook dat feilloos spannender is dan feilbaar, want tot het bijna bittere eind blijft de moordenaar oog enigmatisch en bovennatuurlijk. Pas 5 minuten voor het einde van de film wordt hij menselijk - jammer genoeg was een gedurfd einde net teveel gevraagd. Het effectieve einde is dan een jammerlijk afglijden in de mindere clichés van het genre. Beetje onnodig, maar niet zo heel verwonderlijk.

Is When a Stranger Calls dan een uitzonderlijke of opvallende horror? Voor de occassionele kijker waarschijnlijk niet, want de film zit boordevol clichés. Alleen doet West er wel duidelijk iets anders mee. Geen idee of dat mee is gekomen vanuit het origineel of ook een daadwerkelijke toevoeging van West is, maar ik vond het wel geslaagd.

avatar van Night's Watch
De films die ik tot nu toe heb gezien van Simon West zijn mij prima bevallen, dit waren allemaal actiefilms en aangezien actie zeker niet mijn favoriete genre is schepte dit toch bepaalde verwachtingen voor deze film. Deze verwachtingen heeft West echter niet kunnen waarmaken, When a Stranger Calls is een matige film. De film mist spanning terwijl een film als deze daar juist om draait, dit is zonde want de locatie heeft zeker potentie. Wat de film dan nog kan redden is de cast, Camilla Bella is mooi om naar te kijken maar een uitzonderlijk acteertalent is ze niet.

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Jill, we've just traced the call... its coming from inside the house!”

Sfeervolle thriller met een wat voorspelbaar verloop. En met weer een jonge vrouw die soms de domste dingen doet. De spanning wordt mooi opgebouwd en de setting is goed gekozen. Maar de film heeft veel kunstgrepen nodig om het interessant te houden.

Veel rondlopen door een donker huis, telefoon die gaat, vriendin die langskomt en het niet overleefd, alarminstallatie die ontgrendeld wordt, naar buiten lopen (het domste wat je kan doen) etc. Het voelt soms als een herhaling van zetten. Dat het allemaal nog best spannend is komt ook door het sterke spel van Camilla Belle. En dat de dader pas laat in beeld komt. Dat helpt altijd.

YSV
Op zich wel een vermakelijke film. Maar als je het origineel uit 1979 hebt gezien ( zoals ik ), dan is deze versie enigszins een afknapper