

Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 95 minuten / 106 minuten (Comprehensive version)
Alternatieve titels: Confidential Report / Misdadig Verleden / Dossier Secret
Oorsprong:
Frankrijk / Spanje / Zwitserland
Geregisseerd door: Orson Welles
Met onder meer: Robert Arden, Paola Mori en Orson Welles
IMDb beoordeling:
7,1 (9.065)
Gesproken taal: Engels, Frans, Duits en Pools
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Mr. Arkadin
"Discovering the past can be murder..."
Een machtige, excentrieke bankier kan zich niets herinneren van zijn leven voor 1927. Hij geeft een jonge Amerikaanse verslaggever de opdracht uit getuigenissen van vrienden en vijanden een vertrouwelijk rapport samen te stellen zodat zijn verleden gestalte krijgt. Vreemd genoeg worden de meeste ondervraagden na het interview dood aangetroffen...
Externe links
Acteurs en actrices
Gregory Arkadin
Burgomil Trebitsch
Mily
Jakob Zouk
The Professor
Raina Arkadin
Thaddeus
Bracco
Sophie
Baroness Nagel
Video's en trailers
Reviews & comments

tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Opmerkelijke film van Welles! De film opent met een verschroeiend tempo waarin een aantal essentiele scenes elkaar opvolgt. Het is goed opletten geblazen bij deze film, want ook de kwaliteit van mijn DVD was niet echt super. Van wat ik op IMDB gelezen heb, bestaat er sowieso geen fatsoenlijke versie, dus doen we het maar met deze.
Na het hyperbegin, krijg je van Welles wat adempauzes om het verhaal voor jezelf eens op een rijtje te krijgen. Dat helpt goed en dat stelt je meteen in staat om ook eens goed naar de beelden te kijken. Het spel tussen licht en donker wordt weer mooi gespeeld.
Ook de bizarre characters ontbreken niet, met als mooiste voorbeelden de vlooiencircus-meneer en Orson Welles zelf als Mr. Arkadin.
De structuur van het verhaal heeft wel wat weg van Citizen Kane, maar het gaat te ver om deze film echt met Kane te vergelijken, daar is het verhaal op zich toch echt te anders voor. Welles-fans kunnen deze zonder twijfel gaan kijken!

Wolkenmeter
-
- 640 berichten
- 1448 stemmen
Intrigerende film van Orson Welles, alleen al omdat het verhaal een soort variatie is op Citizen Kane en Welles het blijkbaar de moeite vond om weer een film te maken als reflectie op het thema van de leegte die achter de façade van belangrijke, grootse figuren schuilgaat.
Voor zolang de film duurde, was ik wel helemaal mee in het verhaal. Het plot van Kane, overgoten met een misdaadsausje, smaakte zolang je door de razendsnelle montage, de snelle afwisseling van locaties en de karikaturale nevenpersonages steeds iets nieuws kreeg aangeboden om je aandacht op te richten.
Het was pas daarna dat ik moest toegeven dat deze film vol zit met slechte vertolkingen, ongeloofwaardige wendingen en dat het overduidelijk was dat de productie te lijden had onder een te beperkt budget.
Je merkt wel dat er goede ideeën waren om de boodschap van de film, over het verdwijnen achter maskers of de onmogelijkheid daarvan, over te brengen. De uitwerking liet echter veel te wensen over. Natuurlijk, net zoals zowat elke film na Citizen Kane heeft Welles ook hier de controle uit handen moeten geven na de opnames. Het lijkt me echter onmogelijk dat, mocht de montage zijn uitgevoerd naar zijn wensen, de film meer dan een doorslagje van zijn vroegere werk zijn geweest.
Leuk zolang het duurde en interessant om een Orson Welles te zien die ver over zijn hoogtepunt heen was (maar die later nog wel zou laten zien dat hij met een ruim budget een fantastische film als Touch of Evil kon maken). Mr. Arkadin blijft echter het kleine, arme broertje van Charles Foster Kane.
3 sterren

bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Erg rommelige, slecht gefilmde en waardeloos geacteerde variatie op Citizen Kane. Alle bekende thema's uit die film worden gewoon klakkeloos overgedaan, en Welles raffelt het allemaal op zo'n sfeerloze en haastige manier af dat ik helemaal niet in het verhaal kon komen. Alle dialogen dienen alleen maar om het plot voort te stuwen en van een beetje karakterontwikkeling is al helemaal geen sprake. Zelfs het erg hoge tempo en het (eindeloze) gezoek in een handjevol Europese locaties is al na een halfuurtje niet erg interessant meer.
Helaas heeft de film erg te lijden onder een gebrek aan budget en de afwezigheid van een paar goede acteurs. Vooral Robert Arden en Paola Mori zijn een verschrikking om naar te kijken (en te luisteren), maar ook Welles komt met zijn flauwe Russisch-Spaanse accent niet veel geloofwaardiger over. Daar komt nog bij dat hij zichzelf op de meest ongelukkige momenten opdringerige close-ups geeft, die door zijn nadrukkelijk wenkbrouwengefrons eigenlijk een beetje belachelijk zijn.
Voor de rest barst de film van de continuiteitsfouten (waar kwam dat stoppelbaardje van Van Stratten ineens vandaan?), wordt er gretig gebruik gemaakt van stoffig archiefmateriaal en worden de dialogen zo drammerig en gehaast aan elkaar gemonteerd dat de uiteindelijk clou in het rommeltje verloren gaat.
De enige momenten in de film die me echt konden boeien waren de twee 'rustige' scènes: een gesprek tussen Van Stratten en Arkadin in een zolderkamertje, en de lange take op het einde waarin Arkadin vijftig miljoen dollar biedt voor een zitplaatsje in het vliegtuig. Maar voor de rest was de film echt ondermaats, en dubbel zo teleurstellend als je bedenkt dat Welles zo veel moeite heeft moeten doen om het dubget bij elkaar te schrapen.
Leuk om als Welles-curiositeit een keertje gezien te hebben, maar als film op zich allerminst geslaagd.
1.5 sterren.

Toon1
-
- 497 berichten
- 2702 stemmen
@bioscoopzaal: je klaagt over de continuiteitsfouten in deze film, maar ken je de geschiedenis van de film dan niet? Er bestaan meerdere versies van de film, en geen enkele is ge-edited door Orson Welles zelf. Er is zeer veel met deze film geknoeid, Welles noemde het zijn "most butchered film". Het spreekt dus vanzelf dat deze film rommelig is.
Sinds 2006 is deze film is deze uitgebracht op dvd door Criterion, het is de ultieme release van Mr. Arkadin. Er staan drie versies van de film op, inclusief een nieuw gereconstrueerde versie die zo volledig mogelijk is. Bovendien gerestaureerd! Dus weg met die goedkope public domain dvd's . Jammer dus dat sommige lage scores komen van personen die zo'n "slechte" dvd hebben bekeken, wie weet waren die scores wel hoger als ze een betere versie zagen.
Cahiers du Cinéma verklaarde Mr.Arkadin in 1958 tot één van de twaalf beste film aller tijden (!). Dat is het natuurlijk niet, maar het is wel nog steeds een heel boeiende film, heb me geen seconde verveeld. Het is allemaal zeer bizar; die personages en al die camerastandpunten, maar toch ook indrukwekkend. Het verhaal vond ik ook niet eens zo ingewikkeld (ik keek de Comprehensive Version of de Criterion dvd). Mr. Arkadin is naar mijn mening dus een prima film. Ik geef 4*.

PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Tja..... dit kan mij goed vermaken. Orson Welles' stijl blijft erg boeiend om naar te kijken. Maar een topfilm is dit natuurlijk niet, komt natuurlijk ook omdat dit de zoveelste film is waarbij Welles niet zelf heeft gemonteerd geloof ik (of wat voor onenigheid er dit keer dan ook mocht wezen). Desalniettemin een goede film van Welles, ondanks zijn mankementen.
3,5*

Simon Smith (crew films)
-
- 1364 berichten
- 4254 stemmen
Erg moeilijk te volgen voor mij door de belabberder kwaliteit van de transfer op mijn dvd én zonder ondertiteling, maar toch nog intrigerend.
Ik ga 'm herzien, dat is zeker.

Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Ik heb nu de Corinth Version gezien van de Criterion dvd, maar mijn score kan nog altijd veranderen nadat ik de Comprehensive Version en de Amerikaanse Confidential Report versie heb gezien, aangezien ik van plan ben mijn score te baseren op de beste versie.
Maar goed, vooralsnog heb ik slechts één versie gezien en die was aardig. Welles heeft altijd een vreemde liefde gehad voor pulp thrillers (zie ook The Lady From Shanghai, The Stranger en Touch Of Evil) en ook Mr Arkadin past goed in dat rijtje. Een louche hoofdpersonage en een halfbakken mysterie dat niet overal even goed in elkaar steekt, maar Welles weet er wel alles uit te halen, tenminste voor hoeverre Welles' film overeind blijft in dit door de studio in elkaar geflanst werkje.
Met name Welles is uiteraard erg sterk als Arkadin die constant dichter in beeld gebracht lijkt te zijn dan andere personages, waardoor hij op zekere wijze altijd overweldigend en bedrukkend over komt. Erg sterk gedaan en vooral erg goed gedaan in de scène met een dronken Milly op een in de zeeën rondtierend cruise ship. Zeer beklemmende scène en samen met de openingsscène in de haven (veel schaduwspel zoals alleen Welles dat kan) en het einde met Arkadin op het vliegveld die vol stervensangst 50 miljoen frank biedt voor een stoel op het vliegtuig krijg je al met al een film die goed overeind blijft, waarbij je toch alleen maar kan zeggen dat de film met meer input van Welles zelf waarschijnlijk veel beter zou zijn.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een heidense warboel, dit verbijsterend, bizar, raadselachtig, onsamenhangend, melancholiek, dwaas, onnozel en vooral onafgemaakt medodrama over een machtige, ongrijpbare, excentrieke man. Op een nietige, pulp-achtige manier nog wel boeiend. Het verhaal wordt voornamelijk in flashbacks verteld, als kijker word je overladen met informatie en ik onderken overeenkomsten met de film noir. Sommige recensenten moemden deze film een briljante ramp, van mij mogen ze.

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
I never remember pretty women. It's too expensive
Er zijn weinig regisseurs als Orson Welles wiens oeuvre zo schandalig verminkt is en toch zo enorm interessant blijft om naar te kijken. Ten tijde van Mr. Arkadin was Welles het al wel gewend geraakt dat hij nooit de volledige controle over zijn film kon behouden, maar met deze film is het wel erg gesteld. Gebaseerd op The Lives of Harry Lime, een serie die Welles voor de radio schreef en welke diende als prequel voor The Third Man, zijn er welgeteld 5 verschillende versies (een opgedoken screenplay dat erg hard van de uiteindelijke versie verschilt wordt niet meegerekend) uitgekomen.
Het is dus wat zien welke versie je eigenlijk voor kiezen krijgt. Twee van de versies zijn echter Spaanstalig gedubt, hoewel de rollen van Baroness Nagel en Sophie vertolkt worden door Amparo Rivelles en Irene Lopez Heredia in plaats van Suzanne Flon en Katina Paxinou, en dan resteert er nog de Confidential Report cut (te herkennen aan vleermuizen in de openingscredits en ook de enige versie die effectief opent met het gelijknamige titelscherm), de Corinth versie (te herkennen aan het gebrek aan vleermuizen) en de Public Domain versie (te herkennen aan het gebrek aan vleermuizen en aan flashbacks). Ik heb zelf de Confidential Report versie gezien en eerlijk gezegd, het is Welles weer op zijn best. Beetje jammer dat we nooit de versie zullen te zien krijgen die hij zelf voor ogen had omdat hij nooit de film heeft kunnen monteren zoals hij het wilde. Zo zou bijvoorbeeld het shot van Milly's dode lichaam op het strand veel eerder te zien zijn, maar dit is toch weer de moeite. Verder is dit een film die geïnspireerd lijkt te zijn door andere bekende Welles (niet altijd onder zijn regie) films zoals Citizen Kane en Third Man en bovenal eentje die er een lekker hoog tempo op nahoudt.
Zelfs in die mate dat je tijdens het kijken weinig tijd krijgt om bepaalde acties van personages te evalueren en dat je pas na het einde het gevoel hebt dat dit met haken en ogen aan elkaar hangt. Toch slaagt Welles er in om je zo mee in zijn wereldje te trekken dat je dat allemaal met de mantel der liefde bedekt. Vooral omdat de regisseur hier weer een aantal leuke visuele spielereien bovenhaalt en ook als acteur weer zijn imposante zelve is. Robert Arden daarentegen balanceert wat meer op het randje. Hij oogt nogal pulpachtig (sowieso voelt de film qua plot wel wat aan als zo'n ouderwets pulp boekje) en schmiert hij er hier en daar nogal op los. Op zich echter weinig op te merken aan de bijrollen. In ieder geval zitten daar een aantal fijne karakterkoppen (onder andere Michael Redgrave en Gert Fröbe) tussen.
Belangrijk dus om een 'juiste' versie te zien. Mij lijkt Confidential Report of de Corinth versie (al mis je in die laatste naar het schijnt nog wel een geweldige monoloog/toast op vriendschap van Welles tijdens een feestje) de way to go in ieder geval. Zeker en vast niet de public domain versie, die is echt zo kapot gemonteerd dat het niet meer schoon is.
4*

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Gebaseerd op The Lives of Harry Lime, een serie die Welles voor de radio schreef en welke diende als prequel voor The Third Man, zijn er welgeteld 5 verschillende versies (een opgedoken screenplay dat erg hard van de uiteindelijke versie verschilt wordt niet meegerekend) uitgekomen.
Ondertussen al wel weer een tijdje geleden dat ik de film heb gezien maar het boek geeft weinig extra elan aan de film. Beetje vreemd ook dat een aantal kleine details gewijzigd zijn, maar misschien ligt het boek dan meer in lijn met één van de andere versies van de film.

ghostman
-
- 5699 berichten
- 5 stemmen
Ik heb nu alle versies van dit meesterwerk gezien . Ik vind de Amerikaanse en de Europese versies even goed , al heb ik een lichte voorkeur voor de Amerikaanse ( Corinth ) versie die 100 minuten duurt .
Ze hebben van de nieuwe 2006 versie een kerstfilm gemaakt , hahaha . De prachtige soundtrack van Paul Misraki is meerdere keren vervangen door het 'Stille Nacht, heilige Nacht ' Kerstlied .
De maniakale hypermontage van dit kaliber lijkt door een bezetene gedaan te zijn , alsof Mozart ( Molto Allegro ) hier aan het werk is geweest ...

ghostman
-
- 5699 berichten
- 5 stemmen
Zeer uitgebreid en informatief artikel over wat mij betreft een van de beste films van Orson Welles : the strange story of Orson Welles' lost film, Mr. Arkadin
Het laatste nieuws

Kerstfilm op Netflix door kijkers als 'slechtste film aller tijden' bestempeld, 'Squid Game'-acteur zaagt per ongeluk twee tenen eraf | MovieMeter Recap

Gevangenisdrama 'Time' met Stephen Graham en Sean Bean is een absolute kijktip op NPO Start

De tien best beoordeelde films van de jarige Huub Stapel (69)

'Hekimoglu' is de Turkse versie van ziekenhuisserie 'House M.D.'
Bekijk ook

Ace in the Hole
Drama / Film noir, 1951
92 reacties

Koyaanisqatsi
Experimenteel / Muziek, 1982
272 reacties

The Lost Weekend
Drama / Film noir, 1945
91 reacties

One, Two, Three
Komedie, 1961
70 reacties

Le Procès
Drama / Fantasy, 1962
174 reacties

Under the Volcano
Drama, 1984
20 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.