Naked Lunch (1991)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Japan
Fantasy / Drama

geregisseerd door David Cronenberg
met Peter Weller, Judy Davis en Ian Holm

Filmische interpretatie van het hallucinerende boek van William Burroughs. Schrijver vermoordt per ongeluk zijn vrouw, waarna zijn typemachine in een pratende kakkerlak verandert en hij betrokken raakt in een dope-schandaal.

avatar van Glacius
Gekocht voor 4 euro bij de Saturn.. Kon 'em voor dat prijsje niet laten liggen.

avatar van Mads Smikkelsen
Ik vond het een leuke Cronenberg film, het lukte me niet helemaal om het serieus te nemen en ik heb erg gelachen om de film. Hij is behoorlijk gedateerd maar dat is geen ramp, origineel verhaal en goed geacteerd.................cijfer??!!..................3,5
Ik vond Peter Weller trouwens behoorlijk lijken op Daniel Craig.

ik hou wel van bizarre films

dit was er 1 van

het verhaal?

weinig meer dan hierboven bij de film staat beschreven, gewoon kijken

sterk acteerwerk van hoofdpersonage trouwens

bizar, ja nogal, vermakelijk, zeker wel

avatar van Querelle
Weer eens herzien en een opwaardering is wel op zijn plaats.
De kracht zit hem vooral in de compleet absurde narratie en de prachtige teksten en hersenspinsels. Het verhaal over de aambei en over de kont die het overneemt van de hersenen waren me eerder niet zo opgevallen, maar het zijn prachtige ideetjes. De typemachines en de creaturen zijn natuurlijk ook prachtig om te zien. en de donkere film noir stijl is erg goed getroffen. Alleen jammer dat het af en toe wat stokt en dat er wat saaie momentjes in zitten maar het wereldje zoals het hier wordt neergezet blijft de gehele speelduur overtuigen.

Verder erg prettige verzameling acteurs die allen overtuigende absurdistische rollen neer zetten. Maar Peter Weller springt er boven uit en komt af en toe heerlijk droogkomisch uit de hoek. Van hem wil ik wel meer goede films zien.
Behalve Robocop nog is het een beetje stil rond hem.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben geen echte fan van Cronenburg moet ik toegeven, maar wou toch enkele films van hem kans geven om juist te kunnen beoordelen. The fly viel wel mee en Dead Zone, Rabid en Videodrome konden er nog wel door. Eastern Promises was al een verbetering en History of violence wil ik nog een kans geven.

Fantasy blijft een genre dat me niet altijd ligt, tenzij het echt wel mooi in beeld gebracht is. Naked lunch kan me niet echt smaken, al moet ik toegeven dat sommige scènes me wel bijblijven. Het is een klassieker in z'n repertoire met een hoop fantasy. Maar echt genieten kan ik er niet van en af en toe is het gewoon saai of erger ik me zelfs aan. Ieder z'n ding zeker?

avatar van Peake
Fantastisch boek, prima Cronenberg.

avatar van Drs. DAJA
Een tech-noir waarin typmachines tot leven komen en de hoofdpersoon bizarre opdrachten geven, pas wanneer je er de naam "Cronenberg" aan toevoegt begint het in je hoofd op een zinnig idee te lijken. En zelfs wanneer hij het heeft verfilmd blijft het een apart geheel. Naked Lunch is een bijzonder facinerende tech-noir die er (vooral voor Cronenberg's doen) erg goed uit ziet. ik was erg gecharmeerd van de creature design en de waanzinnige vervreemde logica die goed wordt gehanteerd in de film. Ik ben erg benieuwd wat ik er van vind bij herziening.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Heb deze film na een tijdje gewoon afgezet , een pratende kever en een hele hoop andere hallucinerende op niets slagende bullshit , nee dank je...

avatar van ASman
Bizarre film die me aanvankelijk niets deed, maar gaandeweg meer en meer indruk op me wist te maken.Het typische Cronenberg-sfeertje en een uitstekend creature design zorgden ervoor dat de film me steeds meer en meer wist mee te slepen in het sfeertje. Het is natuurlijk allemaal bijzonder vreemd ,en veel heb ik er niet van begrepen, maar een ervaring is het wel.

avatar van the pope
Naked Lunch is een fantastische visuele ervaring met een zeer uitgesproken persoonlijkheid,de hele film is nogal zware kost!Het mainstream publiek zal hier ongetwijfeld niets aan vinden en inderdaad: het is een moeilijk te volgen film en uitzonderlijk verwarrend.

De speciale effecten en wezens zijn prachtig gedaan door Chris Walas ("The Fly 1 & 2", "Scanners", "Gremlins 'en' Raiders of the Lost Ark")

Een van David Cronenberg's meesterwerken.

avatar van Montorsi
Cronenberg is wel een held ja.

Zijn onuitputtelijke creativiteit moet hier wel tot het hoogtepunt gekomen zijn. Verwacht niet te veel logica, dan ben je bij Cronenberg in het algemeen, en Naked Lunch in het bijzonder niet aan het goeie adres in ieder geval. Al die designs van 'kakkerlak-typmachines' en alle andere wezens zijn ronduit fantastisch. Ook een erg smerige film. Het verhaaltje is van secundair belang maar wat lastig te volgen. Een iets hoger tempo zou de film vermoedelijk wel goed hebben gedaan denk ik.

Ronduit bizar en intrigerend geheel, wat helaas wat vlotter had gemogen om een echt goed cijfer te krijgen. Dan vond ik The Fly en Videodrome toch wel een stukje beter, maar alsnog alle lof voor al deze creativiteit.

avatar van rep_robert
Mijn god, wat een film heeft Cronenberg weer afgeleverd, ik dacht dat eXistenZ al raar was, Naked Lunch doet er nog een stapje boven op.
De film heeft een erg vreemde sfeer, de jaren 50 zijn wel goed vorm gegeven en de acteurs doen hun werk prima.
De film begint vrij traag, maar als je eenmaal de 1e pratende kakkerlak tegenkomt blijf je de rest van de film ook met 1 grote "what the fuck" zitten. De vreemdste wezens komen voorbij, met als hoogtepunt de pratende typmachine kakkerlakken en die wezens waar die mensen dat pus uit hun rietje zuigen dat op hun hoofd zit. Leverde toch erg vaak de lachers op m'n hand.

Helaas gaat de film hier ook een beetje de mist in, veel scenes waren ook saai en toen de aftiteling draaide na een lange zit van 2 uur had ik eigenlijk geen flauw idee waar ik naar had gekeken.

Geen topper, wel leuk om deze vreemde Cronenberg is gezien te hebben.

avatar van Sjoerdow
Ik moet deze film toch maar een keer met ondertiteling zien, want ik snapte er gisteravond geen hol van.

Ook vond ik de spastische muziek in het begin van de film heel erg storend, en werd het mij een beetje te langdradig.

Voorlopig even geen beoordeling, omdat ik de film niet echt snapte.

Of zoals de mannen van Jiskefet het goed wisten te verwoorden: Raarrrrrrrrr!

avatar van jipt
Geweldige film, heerlijk surrealistisch waar je af en toe met je hoofd niet bij kan. Er zit een heerlijk noir sfeertje in en de aankleding en de omgeving vond ik erg goed. Visueel is het erg goed en de special effects zijn echt geweldig. Soms was de mafheid toch wel lachwekkend, net als Fear and Loathing en Trainspotting. Verder deed het me ook wel denken aan Scanner Darkley. De kijker weet niet wanneer Bill nou aan het trippen is, wat echt is en wat nou werkelijk gebeurt. Er zitten echt een aantal geweldige dialogen in de film, vooral die van de Talking Asshole . Je moet dingen niet altijd te letterlijk opvatten en ik ben er nog steeds niet uit wat het einde nou betekent.

Ik geef 4* en ga hem zeker binnenkort nog herzien.

avatar van Goldenskull
Een soort Man Who Wasn't There meets Angel Heart, maar dan duidelijk van Cronenberg's hand.

Zoals ik van tevoren wel een beetje verwachtte, was dit wel wat voor mij. Heerlijk absurd. Echter jammer dat het niet de gehele speelduur weet te overtuigen. Saaie momenten kan ik het eigenlijk niet noemen, maar toch glipte de aandacht bij vlagen wel eens weg.

Overigens is de monoloog in de auto werkelijk geniaal. Samen met de monoloog in Sabu's Unlucky Monkey (haal ik in dat filmtopic ook aan), één van de meest gedenkwaardige die ik het afgelopen jaar zag.

avatar van Querelle
Goldenskull schreef:
Overigens is de monoloog in de auto werkelijk geniaal.

avatar van Crook
3 letters: W T F

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Surrealistische Noir.

Horrorkoning Cronenberg heeft iets met vreemde creaturen, het moge duidelijk zijn. Dat het bij deze film daaruit voortvloeiende absurdisme regelmatig de logica uit het Film Noir-achtige detectiveplot zuigt is niet altijd even prettig. Toch zijn het vooral de bakken vol sfeer, heerlijke dialogen en datzelfde surrealisme wat de kijkervaring voldoende bijzonder maakt.

Goed.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Cronenberg, mijn favoriete regisseur zal het wel nooit worden. De man heeft een aantal prima films gemaakt, maar dolenthousiast heeft hij mij met zijn werk nog niet gekregen. En net als eXistenZ kon ook Naked Lunch mij nauwelijks bekoren. Enerzijds had ik gedacht dat het hele surrealistische gebeuren me wel iets zou doen. En eerlijk is eerlijk, de film bevat een paar erg geestige creaties en treffende dialogen. Lekker vreemd en over-the-top. Maar op deze kleine momenten na deed het me allemaal bijzonder weinig. Kleurloze karakters, een plot dat op geen moment ook maar een beetje wilde boeien (en me tegen het einde helemaal koud liet) en visueel ook niet bepaald memorabel. Die paar leuke momenten brachten de boel wat mij betreft zeker niet in evenwicht, het maakte de film enkel iets makkelijker uit te zitten.

1,5 sterren.

avatar van Filmkriebel
Niet voor iedereen weggelegd. Wie van surrealisme en symboliek houdt, zal plezier beleven aan de vertaling van de beelden die Cronenberg gebruikt naar de realiteit. Mensen die van realisme en logica houden laten Naked Lunch best varen. De film is een semi-biografie van William Burroughs, in wiens getormenteerde geest Cronenberg duikt, en het is aangeraden om iets over de man zelf te lezen om de film beter te kunnen vatten.

Burroughs onderdrukte homoseksualiteit, zijn lage zelfbeeld ( zichzelf met een aars vergelijken is toch wel heel extreem ), het vernietigend schuldgevoel na het ongelukkig doden van zijn vrouw, zijn druggebruik en afwijkende neiging tot perversiteiten worden op surrealistische wijze in beeld gebracht en proberen zijn mentale toestand te beschrijven op het moment dat hij het verhaal Naked Lunch schreef. Al bij al beschouwd vond ik het naast alle weirdness een deprimerende kijk op een man die zich vrijwillig heeft opgesloten in zijn eigen geest om zichzelf te vergeten.

avatar van narva77
Vanavond op TV in "Virus" op CANVAS om ca. 23.45 uur!

Ben al zappend redelijk bij het begin van de film uitgekomen. Er hing een film noir sfeertje en daarom blijven plakken. Op dat moment wist ik echter nog niet dat dit over Burroughs ging en één en ander werd me pas duidelijk toen het hoofpersonage zijn vrouw neerschoot (ik heb niets van de beste man gelezen maar zag toevallig onlangs een reportage over zijn leven).

Ik heb de film niet helemaal uitgekeken wegens te moe maar ik ben toch wel geprikkeld om deze snel volledig te gaan zien. Heerlijk krankzinnig met onder de waanzin toch wel degelijk een verhaal of boodschap of hoe je het ook noemen wil. Ik vrees alleen dat ik deze film niet bij de lokale dvd-boer ga vinden.

avatar van Xerces
De eerste keer dat ik deze film zag, werd ik al meteen onwel van de muziek en de vieze groene kleur die over het beeld heen hing. En toen moest ik nog een uur of twee zien door te komen. Hoewel deze film zeer zeker een echte klassieker is, moet je er wel van houden. En dat doe ik dus niet. Hoewel ik niets tegen het absurdistische heb is deze film vooral langdradig en ontzettend traag. Oké, het acteerwerk is prima (ook de typemachine) en de sfeer is prima neergezet, maar echt...het verhaal, niet door te komen. Tegen het eind heb ik het dan ook helemaal gehad.Pluspunt is wel dat je beter de film kunt kijken dan het boek kunt lezen. Daar is helemaal niets meer van te snappen. Zou er ook een verfilming zijn van Burrough's boek Nova Express? Dat zou me wat zijn.

avatar van Zandkuiken
Bij momenten best wel aardig, maar Cronenberg slaagde er bij een eerste kijkbeurt geen seconde in om me echt mee te krijgen. Ik raakte nooit ondergedompeld in de film en net als user Goodfella miste ik vooral sfeer, waardoor het ook voor mij een behoorlijk afstandelijke kijkervaring werd. Af en toe wel intrigerend en Peter Weller staat echt geweldig te acteren. Daarom toch nog 2,5*.

Reinbo
Had ik eerste keer ook last van, de wereld staat te ver van ons af om direct voelbaar te worden. Maar zoals de meeste kunstwerken die 'far out' zijn, het is een groeidiamant.

avatar van sinterklaas
Nog eens wat oude werk van Cronenberg op de kop kunnen tikken en dit was ook weer vrij bizar.

Naked Lunch deed me hier en daar een beetje denken aan Existenz, maar dan ipv amfibieen, insecten. Dit keer gaat het dus over een hallucinerende man en daar weet Cronenberg ook weer een mooie draai aan te geven: een typmachine dat een kakkerlak is, hoe verzin je het? Ook die pratende insect was vrij bijzonder. De settings van Tangier waren ook wel opmerkelijk. Het speelde zich in de jaren 50 af, maar door de naam "Interzone" klinkt het gelijk al erg SF achtig. De settings waren dan nog wel erg aan de goedkope kant hier en daar. Peter Weller was ook nog best ok trouwens. Al heel lang niks meer van die man gezien.

Maar verder een weer eigenaardige film van Cronenberg, ook weer met zo'n typisch abrupt einde.

avatar van Perry Meer
Wat een onzin, gekke film, larie
Gooi maar in me pet of op de schroothoop..

Zozo, wat voor een cijfer ga ik hier in godsnaam aan geven.

Op het begin had ik nog even moeite om erin te komen, had ook niet zo'n goed idee wat ik ervan moest verwachten. Maar toen de gekke dingen zich langzaam op begonnen te stapelen en het steeds absurder werd, zat ik er toch echt helemaal in. Wat op zich gek is, want er waren veel dingen die ik niet begreep uiteraard, maar de absurde sfeer en de rare gebeurtenissen boeide me toch en mijn nieuwsgierigheid bleef groeien. Er zaten ook wel degelijk scene's in die ik waarschijnlijk nooit ga vergeten met name degene in de vogelkooi, als kiki seks heeft met de half mens/duizendpoot. Weet verder nog even nog niet zo goed wat ik er over moet zeggen allemaal. Zeker een spoedige herziening waard

avatar van Cellulord
BoordAppel schreef:

De score past ook perfect bij de film, vooral Coleman's solo's zijn schitterend.

juist, perfecte keuze! Coleman = Naked Lunch!

Reinbo schreef:
Cronenberg heeft het leven van Burroughs en zijn boek Naked Lunch een beetje door elkaar gemixt, wat gezien de surrealistische setting van het boek goed verdedigbaar is.

Dat was een zeer goed idee, brengt een beetje meer verhaal/structuur in de film, anders was het boek waarschijnlijk niet te verfilmen. Was eigenlijk aangenaam verast toen ik toendertijd vernam dat Cronenberg het literaire meesterwerk ging verfilmen. Wie anders?
Heb hem de laatste 20 jaar meerdere malen gezien en de film blijft sterk.

avatar van Cellulord
voor de geintrseerde muziekliefhebber.

Naked Lunch interpretaties

een microsound project